جنایات رژیم صهیونیستی در ۸۶ سال گذشته
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد:

جنایات رژیم صهیونیستی در ۸۶ سال گذشته

گزارشی از نحوه تعامل طولانی مدت ایران با گروه‌های مقاومت

حمایت پدرانه

جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس همواره ارتباط تنگاتنگی با حرکت‌ها و گروه‌های آزادیبخش منطقه و جهان داشته و بی‌وقفه از این گروه‌ها حمایت کرده است. گروه‌های مقاومت نیز با الهام‌ از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، عزم مضاعفی در مقابله با اشغالگران و استعمارگران پیدا کرده‌اند و عملا انقلاب اسلامی در دو بعد اندیشه‌ای و عملیاتی، حامی شماره یک‌گروه‌های مقاومت و جنبش‌های آزادیبخش بوده است.
کد خبر: ۱۴۳۰۷۶۸
 
این موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران هم بارها رسما اعلام کرده و هم گروه‌های مقاومت بارها از آن سخن گفته‌اند و برای تمام جهانیان نیز کاملا روشن است که ایران رابطه‌ای ناگسستنی با گروه‌های مقاومت دارد. 
   
ایران به دنبال بالندگی مقاومت
نگاهی به روند حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت و نوع روابطی که در بیش از ۴ دهه عمر انقلاب اسلامی با حرکت‌های آزادیبخش می‌گذرد نشان می‌دهد حمایت تهران از گروه‌های مقاومت، حمایتی هدفدار و با طراحی ویژه است و صرفا به دنبال عملی کردن اهداف گروه‌های مقاومت نیست بلکه به دنبال رشد و بالندگی این گروه‌هاست به نوعی که بتوانند روی پای خود بایستند و در مقابل جنایات اشغالگران از خود دفاع کرده و اهداف خود را محقق کنند. یکی از این گروه‌ها، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس است؛ همان جنبشی که در تازه‌ترین حرکت خود در ۱۵مهر یعنی در عملیات کوبنده طوفان‌الاقصی، چنان ضربه‌ای به صهیونیست‌ها وارد کرد که هنوز مقامات این رژیم در شوک به سرمی‌برند و تلاش دارند با کودک‌کشی در غزه، انتقام آن عملیات را بگیرند. 
   
پذیرش جنبش حماس از بدو شکل‌گیری
جنبش حماس در ۱۵دسامبر۱۹۸۷(۲۴ آذر۱۳۶۶) با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد. حوادث متعدد در پی اشغال فلسطین در سال۱۹۴۸ و بخصوص بعد از شکست درسال۱۹۶۷ زمینه شکل‌گیری جنبش حماس را فراهم آورد و این جنبش از آن زمان تا‌کنون خواب خوش را از مقامات صهیونیست ربوده است. درهمان زمان که حماس هنوز نهالی کوچک بود و تقریبا هیچ یک از دولت‌های عربی و اسلامی، این رویش جدید مقاومت فلسطین را جدی نگرفته بودند شیخ احمد یاسین، پدر معنوی و بنیانگذار حرکت مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در تهران مهمان حضرت‌آیت‌ا... خامنه‌ای شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که در ۱۲اردیبهشت۷۷ و حدود یک دهه پس از بنیانگذاری جنبش حماس صورت می‌گرفت خطاب به شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس فرمودند: «ما البته به شما افتخار می‌کنیم و مایه عزت اسلام می‌دانیم این حرکات را؛ و امیدواریم بتوانیم که به شماها حقیقتا کمک کنیم.» این بیانات رهبر معظم انقلاب به خوبی حاکی از روشن‌بینی جمهوری اسلامی و مقامات کشورمان درباره آینده مقاومت بود و نشان می‌داد جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف پای مقاومت ایستاده است. 
   
ایران؛ رفیق روزهای سخت مقاومت
سحرگاه سوم فروردین ۱۳۸۳ شیح احمد یاسین هنگام خروج از مسجد هدف حملات ناجوانمردانه بالگردهای صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید. شیخ حماس رفت اما مسیری که باز کرده بود بدون رهرو نماند. حماس یک سال بعد در بهمن ۱۳۸۴ با حضور در انتخابات و از مسیری کاملا دموکراتیک و مردم‌سالار به قدرت رسید. آنها بر خلاف دیگر جریان‌های سازشکار هیچ‌گاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناختند. همین امر باعث شد از جانب مجامع اروپایی و غربی و حتی سران عرب نیز به رسمیت شناخته نشوند. مردم نوار غزه هم به جرم انتخاب حماس از اواسط دهه ۸۰ شمسی به محاصره و تحریم کامل درآمدند. با شروع محاصره و تحریم، بسیاری از اعراب پشت حماس را خالی کردند اما ایران رفیق روزهای سخت مجاهدان مقاومت بود. جمهوری اسلامی ایران در این ۴۵ سال، همواره حمایت از گروه‌های مقاومت را نه یک لطف که وظیفه خود می‌دانسته و در این زمینه هیچ‌گاه به شیعه و سنی بودن گروه‌های مقاومت، توجهی نداشته و از همه آنها حمایت کرده است. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی که ۴ آذر سال ۱۳۹۳ داشتند این مسأله را به روشنی بیان فرمودند: «ما به توفیق الهی، به فضل الهی، از محدودیت اختلاف مذهبی عبور کردیم. ما همان کمکی را که به حزب‌‌ا... لبنان کردیم که شیعه است، همان کمک را به حماس کردیم و به جهاد کردیم و باز هم خواهیم کرد.»
حتی بعضی اختلاف نظرها در موضوعات و تلاطم‌ها و بحران‌های منطقه نیز باعث نشد ایران پیوند برادری و دوستی با حماس و مبارزه با دشمن مشترک تمام مسلمانان را از یاد ببرد. فرمانده ناشناس حماس در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی، ایران را درست توصیف کرده است: «ایران مادر ماست. به ما اطلاعات و تجهیزات نظامی داده و به لحاظ مالی از ما حمایت می‌کند.» 
   
اثبات برادری
ایران همواره پیوند مهر و حمایت از عزیزانش در مقاومت را روز به روز گسترش داده و این مسأله در بیانات مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه رهبر معظم انقلاب کاملا مشهود است. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس در سال ۱۳۷۷ فرمودند: «من اعتقاد دارم که شما آقای شیخ احمد یاسین و این برادران(حاضران در جلسه) و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد می‌کنند در خط مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق و باطلند و همه مسلمانان باید این موقع و این جایگاه را قدر بشناسند. ما به نوبه خودمان این جایگاه و موقع را با همه وجود قبول می‌کنیم. ما یکساعت هم حکومت غاصب را درسرزمین فلسطین و مملکت فلسطینی قبول نکردیم و نخواهیم کرد.»
از همان زمان، گروه‌های مقاومت نیت خالصانه جمهوری اسلامی در حمایت از مقاومت را درک کردند و اکنون پس از ۴۵ سال، برادری ایران با گروه‌های مقاومت دیگر برای همه از شیعه تا اهل سنت به اثبات رسیده است. هدف ایران آزادی قدس از زیر پنجه صهیونیست‌ها بدون هیچ توقع و چشمداشتی است و رزمندگان مقاومت نیز این را خوب فهمیده‌اند. در همین زمینه می‌توان به سخنان رهبران مقاومت از شیخ احمد یاسین گرفته تا اسماعیل هنیه اشاره کرد. 
شیخ احمد یاسین در دیدار رهبر معظم انقلاب در سال ۷۷ گفت: از موضع قاطعانه رهبری و مردم ایران در قبال آرمان فلسطین، رژیم صهیونیستی و پروژه صهیونیسم در فلسطین سپاسگزارم. 
اسماعیل هنیه نیز در ۱۶دی ۹۸، چند روز بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و فرمانده میدانی مقاومت در منطقه گفت: «فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را درحمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. اعلام می‌کنم که او، این فرمانده بزرگ، شهید قدس است. »

بر همان عهد که بستیم هستیم
ایران بر همان عهد پیشین باقی ماند. عهدی که امام خمینی(ره) بنیانگذارش بود: حمایت از همه مقاومت و رشد دادن آنها تا خودشان بتوانند مقدرات‌شان را رقم بزنند. و الان می‌شود ثمره شیرین این مقاومت‌ها و حمایت را در اقتدار مردم مظلوم فلسطین و به ظهور رسیدن ظرفیت‌های نهفته این ملت غیور دید. رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۸مهر امسال یعنی سه روز بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در سخنرانی مهمی، موضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط بیان کردند. این سخنرانی که اولین موضع‌گیری رسمی رهبر معظم انقلاب درباره عملیات پیروزمندانه جنبش حماس بود به خوبی، نوع رابطه جمهوری اسلامی ایران با مقاومت را توصیف کرد: «ما البته از فلسطین دفاع می‌کنیم. ما از مبارازات دفاع می‌کنیم. ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را می‌بوسیم. ما به آنها افتخار می‌کنیم. این هست. اما آنهایی که می‌گویند کار فلسطینی‌ها ناشی از غیر فلسطینی‌هاست ملت فلسطین را نشناخته‌اند. ملت فلسطین را دست کم گرفته‌اند. اشتباه‌شان در همین است. اما این کار، کار خود فلسطینی‌هاست. طراحان هوشمند، جوانان شجاع، ‌فعالان از جان گذشته توانسته‌اند این حماسه را به‌وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءا... گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها