گزارش جدید بانک جهانی مبنی بر تورم محصولات غذایی را بررسی‌کرده‌ایم

کاهش سرعت گرانی خوراکی‌ها

نوسانات قیمتی در بازار محصولات غذایی و خوراکی در سال‌های گذشته همیشه معضلی بوده که هم مصرف‌کنندگان و فروشندگان و هم تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است. با تغییر دولت، سیاست‌های حاکم بر اقتصاد کشور نیز دستخوش تغییراتی شد که تمام بازارهای کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌داد.
کد خبر: ۱۴۲۹۶۳۰
نویسنده محمدحسین کشاورزی - گروه اقتصاد
 
بازار محصولات خوراکی هم از این قافله جا نماند و حالا پس از دو سال از فعالیت دولت سیزدهم، نرخ تورم مواد غذایی به پایین‌ترین میزان خود از شهریور۱۴۰۰ رسیده است. در این گزارش به میزان تورم نقطه به نقطه محصولات غذایی و مقایسه آن با سایر کشورها خواهیم پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود مبنی بر تورم ماهانه مواد غذایی در کشورهای مختلف، نرخ تورم مواد غذایی در ایران را کاهشی اعلام کرده است. این موضوع در حالی بوده که در فروردین۱۴۰۲ بیشترین نرخ تورم مواد غذایی با میزان ۸۰.۳درصد ثبت‌شده و پس از آن روندی نزولی به خود گرفته است. گفتنی است براساس اعلام این بانک، نرخ تورم ماهانه مواد غذایی در شهریور سال جاری به ۳۷.۴درصد کاهش یافته که نسبت به یک سال گذشته، تقریبا نصف شده است.همچنین مقایسه نرخ تورم مواد غذایی نشان می‌دهد که براساس گزارش بانک جهانی، این نرخ مهر سال گذشته ۷۱.۴درصد برآورد شده و حالا پس از گذشت یک سال در مهر سال جاری به میزان ۳۶.۱درصد رسیده است. این میزان کاهش نشان می‌دهد که سیاست‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم و تیم اقتصادی آن درست بوده و توانسته میزان تورم محصولات غذایی را کنترل کند.در همین راستا علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در حوزه تجارت و تنظیم بازار بیان کرد: تورم غذایی ایران از ۷۱درصد به ۳۷درصد در شش ماه اخیر کاهش یافته است و تلاش ما بر این است تا پایان سال عدد تورم مواد غذایی به زیر ۳۰درصد کاهش یابد.
 
اقدام دولت برای کاهش نرخ تورم
یکی از اقدامات مهم دولت در راستای تنظیم بازار و کاهش نرخ رشد تورم حاکم بر این بازار، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در اردیبهشت۱۴۰۱ بود. طرح ارائه ارز که به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجرایی شده اما نتوانست واقعا نقش حمایت‌کننده ایفا کند. بر همین اساس نیز دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت بازار، ارز ترجیحی را که عاملی برای رشد قیمت‌ها بود را حذف کرد. پس از این اتفاق شوک شدیدی به بازار وارد شد اما به‌تدریج پس از یک سال روند کاهشی قیمت‌ها آغاز شد.
 
کاهش تورم ماهانه مواد خوراکی و آشامیدنی 
همچنین براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نیز تورم ماهانه موادخوراکی وآشامیدنی در مهر سال‌جاری تنها۰.۴درصد ثبت شده است. گفتنی است این میزان نرخ تورم، کمترین رقم از خرداد۱۴۰۰ تاکنون محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، مرداد و شهریور سال۱۴۰۰ که دولت سیزدهم امور را برعهده گرفت، تورم ماهانه مواد غذایی بالای ۵درصد بوده است. حالا اما با اقدامات دولت این میزان به کمترین رقم خود رسیده و بررسی گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم ماهانه مواد غذایی در مهر سال جاری نزدیک به صفر بوده است. این بدان معنا بوده که میانگین قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در مهرماه نسبت به شهریورماه، حداقل تغییرات را داشته است. همچنین تورم نقطه به نقطه مواد غذایی که یکی دیگر از شاخص‌های تاثیرگذار بر تورم است، مهر سال جاری به ۳۶.۱درصد رسیده که حاکی از کمترین میزان رقم تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در سه سال اخیر است. این موضوع در حالی بوده که در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، این میزان تورم بالای ۶۰ درصد برآورد شده بود.
 
کدام‌ کشورها بیشترین نرخ تورم محصولات غذایی را دارند؟ 
براساس گزارش منتشرشده از سوی بانک جهانی، ونزوئلا بیشترین نرخ تورم محصولات غذایی را دارد و این رقم در شهریور سال جاری ۳۱۸.۱درصد اعلام شده است. همچنین لبنان نیز با میزان نرخ تورم ۲۳۹ درصد در رتبه دوم جدول گرانی غذا قرار گرفته است. نرخ تورم آرژانتین نیز در شهریور سال جاری، ۱۵۰.۱درصد برآورد شده و این کشور را در جایگاه سوم قرار داده است. همچنین نرخ تورم مواد غذایی ترکیه در این بازه زمانی نیز ۷۵.۷درصد برآورد شده است و این کشور در رتبه چهارم جهان قرار دارد. نگاهی به این میزان نرخ تورم در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که میزان تورم مواد غذایی در کشور نسبت به بسیاری از کشورها در وضعیت بهتری قرار داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها