«جام‌جم» از پویش مردمی کشور‌های مسلمان جهان علیه رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهد

تحریم کودک‌کشی از مسیر اقتصاد

نسل‌ کشی رژیم صهیونیستی هر روز وحشیانه‌تر می‌شود و بمب و موشک‌های بیشتری در منطقه غیرنظامی نوار غزه فرود می‌آید. در نگاه اول به این موضوع می‌رسیم که هزینه تجهیزات اسرائیل را چه کشوری پرداخت می‌کند که پاسخ مشخص است: برخی از متحدان اصلی این کشور مانند آمریکا.
نسل‌ کشی رژیم صهیونیستی هر روز وحشیانه‌تر می‌شود و بمب و موشک‌های بیشتری در منطقه غیرنظامی نوار غزه فرود می‌آید. در نگاه اول به این موضوع می‌رسیم که هزینه تجهیزات اسرائیل را چه کشوری پرداخت می‌کند که پاسخ مشخص است: برخی از متحدان اصلی این کشور مانند آمریکا.
کد خبر: ۱۴۲۸۱۳۵
نویسنده گروه اقتصاد

اما از زاویه دیگر اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که این رژیم سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه اقتصاد انجام داده تا بتواند تجهیزات نظامی خود را سرپا نگه دارد. از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناورانه گرفته تا مواد غذایی. خوراکی‌هایی که شاید به ذهن‌مان هم نرسد که سرمایه‌گذار یا سهامدار اصلی آن رژیم کودک‌کش اسرائیل است. پس از افزایش حملات موشکی این رژیم به نوار غزه پویشی مردمی در اغلب کشور‌های جهان از جمله کشور‌های مسلمان به راه افتاده که محصولات اسرائیل تحریم شود. در این گزارش به این موضوع پرداختیم که اگر این اتفاق به صورت گسترده اجرا شود چه زیانی متوجه این رژیم خواهد شد؟

امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «مسلمین باید از استعمال کالا‌های اسرائیلی خودداری کنند و رابطه با اسرائیل و عمّال آن، چه رابطه تجاری، چه رابطه سیاسی حرام و مخالفت با اسلام است.»

مردم در کشور‌های اسلامی با پیوستن به پویش‌های مختلف تحریم کالا‌های شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی و به‌خصوص آمریکایی، خشم خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم بی‌دفاع غزه نشان دادند.

شدت خشم ملت‌های آزاده در شرایطی که برای دراز کردن دست یاری به فلسطینیان محاصره شده در نوار غزه ناتوان هستند، آن‌ها را بر این داشت تا فهرست بزرگی از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را ارائه دهند که در زمینه‌های مختلف مواد غذایی، آشامیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی خودرو به‌خصوص در کشور‌های عربی فعال هستند.

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که در شبکه‌های اجتماعی انتقاد از اسرائیل ممنوع است و شاید به مسدود شدن صفحه اجتماعی ختم شود، اما با این حال شدت انتقادات به حدی است که باعث شده بسیاری از مردم به صورت خودجوش دست به تحریم کالا‌های صهیونیستی بزنند. تحریمی‌که می‌تواند در کوتاه‌مدت زیان ۱۰‌میلیارد دلاری و در بلند‌مدت بیش از این ارقام را تحمیل کند. مردم ترکیه در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم غزه در اقدامی خودجوش اقدام به تحریم کالا‌های اسرائیلی در ترکیه کردند.

کدام برند‌ها حامی اسرائیل شدند

برای این‌که یک کالا اسرائیلی باشد لازم نیست که خود کارخانه دقیقا در تل‌آویو باشد. تحت لیسانس بودن، سهامدار و سرمایه‌گذار اصلی بودن و سود شرکت را به جیب آن‌ها واریز می‌کند.

شخصیت‌های ملی و نهاد‌های مدنی در کشور‌های اسلامی فهرستی از برند‌های تجاری مشهوری را تهیه کردند که آشکارا حمایت خود را از رژیم اشغالگر اعلام کرده یا با شرک‌های آمریکایی، اروپایی و آسیایی ارتباط دارند که کشورهای‌شان از جنگ رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

این فهرست شامل رستوران مک دونالد، هاردیز، برگر کینگ و مشروبات نستله، کوکاکولا، لیپتون، استار باکس، خودرو‌های هیوندای کره جنوبی، مواد شوینده با برند «تاید» و «آریل» و لوزام آرایشی آمریکایی «کایلی جنر» و «لوریا» و شرکت فناوری اطلاعات «اچ پی» و شرکت IBM که سخت‌افزار رایانه، میان‌افزار و نرم‌افزار را تولید و به بازار عرضه می‌کند و پوشاک و لوزام ورزشی با مارک‌های و Nike و Puma است.

همچنین برند‌هایی که از رژیم صهیونیستی به‌واسطه دارا بودن سهامداران یهودی حمایت کردند شامل لوکس، داو، دامستوس، سرلاک، کافی میت، کیت کت، شیرخشک گیگوز، دنت، سیف، سیگنال، نسکوئیت، فنتا، لیپتون، کلیر و نسکافه است. در واقع تحریم این شرکت‌ها درآمد اسرائیل را کاهش می‌دهد و به تبع آن توان نظامی این رژیم کاهش می‌یابد. 

زیان شرکا

رشاد عبده، یک کارشناس سرمایه در کشور مصر در گفتگو با العربی الجدید می‌گوید با توجه به این‌که اسرائیل از حمایت قوی آمریکا برای ادامه حمله به غزه برخوردار است و با توجه به حضور رئیس‌جمهور در کاخ سفید که قویا پشتیبان اسرائیل است، اقدامات تحریم باید فورا به سمت کالا‌های آمریکایی نیز هدایت شود.

رفعت سید احمد، کارشناس در موضوع مناقشه اعراب و اسرائیل نیز می‌گوید تحریم اقتصادی سلاحی است که در جریان انتفاضه سال ۲۰۰۰ فلسطین کارساز بودن خود را ثابت کرده است؛ به نحوی که حدود ۷۵۰میلیون دلار به کالا‌های آمریکایی زیان دهد علاوه براین‌که تحریم، از لحاظ روانی هم حالتی در افراد ایجاد می‌کند که احساس کنند در مقاومت برابر دشمن اسرائیلی شریک هستند.

باوجود ظهور نام شرکت‌های بین‌المللی مانند کوکاکولا و استارباکس، رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد، شرکت‌های فناوری اینتل، اوراکل و hP، شرکت هواپیماسازی بوئینگ و شرکت داروسازی و لوازم آرایشی و Johnson & Johnson در فهرست کشور‌های حامی رژیم‌صهیونیستی، شرکت‌های بسیاری که دفتر مرکزی بسیاری از آن‌ها در هند، تایوان، سنگاپور و چین است، حامی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

شرکت‌های اسرائیلی همچنین ارتباطاتی گسترده با شرکت‌های صادرات نرم‌افزار هندی از جمله TCS، Infosys، Tech Mahindra و Wipro و همچنین شرکت‌های جواهرسازی به‌ویژه الماس دارند که محصولات خود را از اسرائیل تهیه می‌کنند، مانند شرکت چینی SF Diamond و شرکت‌های روسی Alrosa و NMDC و دو شرکت هندی Kalyan و Jewelers هستند.

اتحاد مسلمانان علیه کفار

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از مردم فلسطین گفت: اگر مسلمانان کالا‌های شرکت‌های حامی رژیم‌صهیونیستی را تحریم کنند، قدرت اقتصادی این رژیم کاهش پیدا خواهدکرد.

محمدحسن آصفری، سخنگوی سابق وزارت خارجه در این باره تاکید کرد: امروز روزی است که همه مسلمانان باید در عرصه عمل برائت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی را نشان دهند و برای مقابله با این قاتل بالفطره راهی نیست جز این‌که دست به دست هم دهیم و علیه این رژیم متحد شویم.

کدام شرکت‌ها در سال گذشته بیشترین کمک مالی را به اسرائیل داشتند:
قرارداد اینتل با اسرائیل ۲۵ میلیارد دلار
کوکاکولا ۴.۲ میلیارد دلار
پپسی ۳.۲ میلیارد دلار
اوراکل ۵۰۰ میلیون دلار 
بوئینگ ۲۰۰ میلیون دلار
جنرال الکتریک ۲۰۰ میلیون دلار
مایکروسافت ۵۰ میلیون دلار
اینتل ۵۰ میلیون دلار
جانسون اند جانسون ۲۵ میلیون دلار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها