توسعه روستایی و تولید مسکن با هدف محرومیت‌زدایی از محوری‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم است که اقدامات عملی برای تحقق این مهم در استان فارس هم با جدیت و به صورت مستمر در حال انجام است.
کد خبر: ۱۴۲۸۰۸۴

 به گزارش جام جم آنلاین،یکی از مهمترین اهداف دولت کاهش فاصله طبقاتی، حمایت از محرومان، فقرستیزی و رفع مشکل مسکن اقشـار محروم و مستضعف است که بنیاد مسکن در طول ۲سال گذشته تمام تلاش خود را برای تحقق این اهداف به کار گرفته است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز رسالت های خطیر مقاوم‌سازی، اجرای طرح هادی، صدور سند مالکیت روستایی و بازسازی مناطق حادثه دیده را در دستور کار دارد؛ رسالت‌هایی که در استان فارس نیز با جدیت بسیاری دنبال می‌شود.

استان فارس و حرکت بی‌توقف دولت در مسیر محرومیت‌زدایی ،بهسازی و توسعه معابر روستای دشتی شهرستان لارستان

یکی از اقدامات مهم بنیاد مسکن در استان فارس توسعه روستایی است؛ اخیراً نیز بهسازی و توسعه معابر روستای دشتی شهرستان لارستان به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در دستورکار متولیان امر در این استان قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان لارستان در این باره گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و قیر مشارکتی با همکاری دهیاری‌ها انجام شده است.

به گفته محمد هادی میزان، امسال در ۲مرحله بیش از ۲۲هزار مترمربع از مساحت معابر در این روستا قیرپاشی وآسفالت انجام شده و عملیات زیرسازی آن توسط بخشداری و دهیاری و شورای اسلامی روستا صورت گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان همچنین از اجرای طرح‌های بهسازی روستایی با اعتباری بالغ بر ۱۰۱میلیارد ریال خبر داد و افزود: این طرح‌ها شامل سه هزار و ۷۰۰ مترطول تک لبه و کانیو ۲۸ هزار مترمربع زیرسازی و آسفالت، ۶۷۰ مترمکعب دیوار حائل و بازنگری و تهیه طرح‌های هادی (جمعا۵۷ پروژه ) که جهت ۳۵روستا از محل اعتبارات ارزش افزوده ،سیل و ملی با جمع کل اعتبار ۱۴۴ میلیارد ریال چهارده میلیارد ریال انجام شده است.

میزان گفت: واگذاری و تعیین تکلیف ۳۰۸قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و واجد شرایط در روستاها از دیگر عملکردهای شاخص در این شهرستان است.

استان فارس و حرکت بی‌توقف دولت در مسیر محرومیت‌زدایی

نشست هماهنگی منظومه روستایی بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز

هماهنگی منظومه روستایی بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز از دیگر اقدامات قابل‌توجهی است که اخیراً توسط بنیاد مسکن با هدف توسعه روستایی انجام شده است.

طی نشستی با حضور مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیراز، بخشدار بخش سیاخ دارنگون، مشاور طرح و اعضای شوراهای اسلامی بخش سیاخ دارنگون و معتمدین این بخش در محل بخشداری موضوع منظومه‌های روستایی مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید
اقدامات موثر برای تولید مسکن شهری و توسعه روستاهای فارس
ثبت حدود ۱۹۰ هزار نامه و تماس تلفنی در سفر رییس جمهور به فارس
تکاپو برای توسعه روستاهای فارس؛ اعطای تسهیلات مسکن تا صدور سند مالکیت
۱۰ طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای استان فارس آغاز شد
مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز در این نشست با اشاره به اینکه طرح منظومه‌های روستایی نگاهی فراگیر به توسعه روستایی دارد گفت: بنیاد مسکن با اجرای طرح‌های منظومه روستایی در مناطق روستایی موضوع اشتغال و ایجاد درآمد و تأمین معیشت روستاییان را پیگیری و فراهم می‌کند.

محسن ابراهیمی با بیان اینکه برنامه آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی در قالب رویکرد آمایشی و در برنامه‌ریزی‌های روستایی در دستور کار قرار دارد، افزود: این موضوع رویکردهای جدیدی در نوسازی روستایی را به اجرا در می‌آورد.

 

به گفته وی طی دهه‌های اخیر روند شتابان توسعه، چهره شهرها و روستاها را دگرگون کرده است؛ هرچند شهرها تأثیرپذیری بیشتری از فرآیند توسعه و مدرنیزاسیون داشته‌اند با این حال روستاها هم از این وضعیت بی‌نصیب نمانده‌اند و هر ناظری در جریان سفر به روستاها متوجه این تغییرات شگرف در نوسازی واحدهای مسکونی و تاثیرات آن در معماری روستاها می شود.

ابراهیمی اضافه کرد: بدیهی است در گذر زمان این تغییرات به سمت اقتصاد، فرهنگ و عناصر جامعه شناختی هم کشیده خواهد شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز با بیان اینکه یکی از اهداف و برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهاد برآمده از انقلاب اسلامی ساخت مسکن برای روستاییان و توسعه روستاها بوده، گفت: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی واحدهای روستایی در شهرستان شیراز بهسازی و مقاوم‌سازی شده که در مقایسه با آمار کشوری قم قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

بخشدار بخش سیاخ دارنگون ، هم دراین نشست با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن بر لزوم شتاب بخشی به اجرای طرح های توسعه تأکید کرد.

استان فارس و حرکت بی‌توقف دولت در مسیر محرومیت‌زدایی

روستای فیشور شهرستان اوز و کارکردهای توسعه

مسوولان و کارشناسان بنیاد مسکن شهرستان اوز نیز بهمراه بخشدار بخش مرکزی و شورا و دهیار روستای فیشور از پروژه اجرای تک لبه و کانیوو فاز ۲ این شهرستان بازدید کردند.

این طرح با اعتباری بالغ بر ۷۶۰ میلیون تومان با مشارکت بنیاد مسکن و دهیاری انجام شده است.

همچنین مدیر بنیاد مسکن شهرستان اوز در بازدید میدانی از اراضی ملی تملک شده این شهرستان دیدن کرد.

امین کوه پیما در حاشیه این بازدید بر لزوم رعایت الزامات قانونی برای حفظ حریم روستاها تأکید کرد و گفت: حفظ حریم روستاها اقدامی برای اجرای طرح‌های توسعه و محرومیت‌زدایی است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن با واگذاری زمین در روستاها زمینه ماندگاری روستاییان را فراهم می‌کند و تملک اراضی حاشیه روستاها از سوی بنیاد مسکن اقدامی در جهت توسعه روستاها و امکان واگذاری زمین به زوج‌های جوان و متقاضیان روستایی است.

کوه‌پیما گزارشی از اجرای طرح‌های عمران روستایی در این شهرستان ارائه کرد و گفت: صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی، مقاوم سازی روستایی، بهسازی بافت‌های فرسوده، توجه به توسعه گردشگری روستایی، تملک اراضی و واگذاری قطعات زمین به متقاضیان در روستاها، اعطای تسهیلات بلا عوض و تسهیلات بازسازی واحدهای خسارت دیده و توسعه معابر. از جمله کارکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان است.

وی به بیان عملکرد یکساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان اوز پرداخت و گفت: پالایش ۴۶۹متقاضی طرح اقدام ملی مسکن، تخصیص ۳۶۱ متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در فاز یک و ۲، تأمین زمین فاز یک و ۲ اقدام ملی به میزان ۱۰.۵ هکتار، پیگیری جهت اختصاص طرح اقدام ملی مسکن به تعداد ۱۰۰ متقاضی در فاز چهار ثبت نام اداره کل راه و شهرسازی لارستان و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بهسازی ۵۰۰ میلیون ریالی به تعداد ۳۰ واحد در شهر اوز از جمله اقدامات به منظور تأمین مسکن ملی دراین شهرستان است.

استان فارس و حرکت بی‌توقف دولت در مسیر محرومیت‌زدایی

توسعه روستایی و تولید مسکن در اولویت مسئولان فارس

بدین ترتیب طی ۲سال گذشته سیاست توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی به عنوان یک اولویت مهم در دستورکار مسوولان فارس قرار گرفته و تلاش مدیران بر این است که با تولید مسکن و توانمندسازی روستاها افزون بر تحقق رویای خانه‌دار شدن مردم، زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را نیز فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها