سخنگوی جنبش حماس:

حماس: آتش‌بسی در کار نیست

عملیات طوفان الاقصی حیثیت رژیم صهیونیستی را بر باد داده و کابینه بنیامین نتانیاهو را به خطر سقوط مواجه کرده است.
عملیات طوفان الاقصی حیثیت رژیم صهیونیستی را بر باد داده و کابینه بنیامین نتانیاهو را به خطر سقوط مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۴۲۵۱۰۹
نویسنده سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه

رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو تحت تاثیر برنامه الحاق کرانه باختری درباره مسجدالاقصی دست به کار احمقانه‌ای زد که نتیجه زیانباری برای او و این رژیم در پی داشت. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به شهرک نشین‌ها توصیه کرد تا به صورت پی در پی به مسجدالاقصی بروند تا زمینه تسلط صیهونیست‌ها بر این مکان مقدس فراهم شود.

این در حالی بود که فلسطینی‌ها که با دقت اوضاع را رصد می‌کرد بشدت نسبت به آن موضوع گرفتند، چون این اتفاق از جمله مسائلی بود که برای مردم فلسطین مهم‌ترین خط قرمز محسوب می‌شد و عبور از آن تبعات زیادی را در پی داشت.

متعاقب این رویکرد رژیم صهیونیستی، غزه بلافاصله واکنش نظامی نشان داد و بیش از ۵۰۰۰ موشک و راکت را به سمت تل آویو و شهرک‌های اطراف غزه شلیک کرد و در پی کرانه باختری هم مشتعل شد و کل این منطقه بخصوص دو شهر نابلس و طولکرم تظاهرات عظیمی برگزار شد و کار به درگیری کشید و در نابلس دو فلسطینی شهید و دو صهیونیست کشته شدند.

این تحولات نشان می‌داد که تنش و درگیری بسیار جدی و اساسی است. یکی از ویژگی‌های این عملیات را می‌توان حجم بالایی از اسرای صهیونیست دانست که توسط حماس دستگیر شدند و مجموعه اتفاقات نشان می‌دهد که صحنه فلسطین در معرض یک تحول بنیادین و اساسی است و رژیم اشغالگر قدس که تلاش می‌کند خود را در معرض افکار عمومی باثبات معرفی کند با واکنش‌های شدید اعتراضی و نظامی از سوی مردم فلسطین مواجه است.

بررسی این رخداد‌ها حاکی از آن است که روند تحولات در منطقه درباره مساله اراضی اشغالی از سوی فلسطینی‌ها رقم می‌خورد نه از سوی دولت‌های عربی که روند عادی سازی با رژیم صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند.

در خصوص واکنش رژیم صهیونیستی نسبت به عملیات طوفان الاقصی تحلیل‌های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند رژیم صهیونیستی با توجه به اسرای زیادی که در اختیار نیرو‌های حماس هستند مجبور به عقب نشینی است و گروهی هم بر این باورند که این رژیم ممکن است در پاسخ به این حمله دست به جنگی تمام عیار با فلسطینی‌ها بزند. با این وصف معتقدم بنیامین نتانیاهو نتواند بسرعت جنگ را خاتمه بدهد، چون الان پای اسرای صهیونیست در میان است و این مساله موضوع حیاتی برای رژیم صهیونیستی است. از این رو، قابل پیشبینی است که درگیری‌ها ادامه پیدا کند، اما در نهایت نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور است تن به سازش بدهد. او مسلما دوباره به دنبال مصری‌ها و اماراتی‌ها می‌رود تا میانجیگری کنند، اما به طور قطع تاثیر این مساله در دولت نتانیاهو بسیار عمیق خواهد بود و محتمل به نظر می‌رسد بعد از پایان درگیری‌ها کابینه او سقوط کند، چون حیثیتی که از رژیم صهیونیستی بعد از این عملیات بر باد رفت تا پیش از این سابقه نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها