قدیم‌ترها، چادر مادرمان را برمی‌داشتیم و خیمه می‌زدیم، دست می‌بردیم بالا و شبیه زنجیرزن‌ها عمل می‌کردیم. پسربچه‌ها راه می‌افتند توی کوچه تا پول جمع کنند و یک هیات کوچک بزنند.
کد خبر: ۱۴۲۲۲۳۰
نویسنده سپیده اشرفی | گروه رسانه

دخترها هم چادر به سر و کمر می‌بستند که کنار دست مادرشان بایستند و از آش و غذای نذری برای آن خیمه‌ای ببرند که زده‌بودند. همه اینها برای این بود که انگار کسی ما را داخل آدم‌بزرگ‌ها حساب نمی‌کرد. باید تلاش می‌کردیم تا قدمان به عزای امام‌حسین(ع) برسد. این روزها اما، نوجوانی و کودکی به برکت شبکه‌های مختلف تلویزیونی در این حوزه، حال و هوای دیگری دارد. دیگر نیاز نیست تلاش کنیم تا ما را داخل عزای امام‌مان حساب کنند. 
تلویزیون در طول چند سال گذشته، این مسأله را بیشتر از هر وقت دیگری در کارهایش قرار داده و نمود آن هم، برنامه‌های مختلفی است که مخاطب خاص آنها، کودکان و نوجوانان هستند. برنامه شبکه اربعین نوجوانی از جمله همین برنامه‌هاست که حرف دل نوجوانان را می‌زند و آنها را بخشی از عزاداران حسینی می‌داند. هرچند تاکنون برنامه‌های مختلفی با همین هدف روی آنتن رفته اما این برنامه را باید از منظر زبان و بیان دغدغه‌های نوجوانان، متمایز دانست زیرا ضرباهنگ خوبی هم دارد. ناگفته پیداست که انتخاب زبان درست برای ارائه محتوا به نسل جدید چقدر اهمیت دارد. حالا در برنامه‌ای مثل شبکه اربعین نوجوانی، تلاش شده با زبان خود نوجوان‌ها، از عشق به امام‌حسین و دوراهی‌های زندگی روزمره بگویند. تصاویر ماندگاری که در این برنامه استفاده می‌شود، در نوع خود جذاب است و می‌تواند گروه سنی نوجوان را بیشتر به خود جذب کند. تجربه نوجوانی در مسیر اربعین و خاطراتی که برخی دختران و پسران این گروه سنی دارند، می‌تواند برای آنهایی که تجربه این سفر را ندارند، حس و حال جالبی داشته‌باشد. اتصال نوجوانان به مفاهیم عاشورایی، از دیگر مواردی است که در شبکه اربعین نوجوانی به آن توجه شده‌است. 
شبکه امید که حالا این برنامه را روی آنتن برده، پیش از این هم تلاش کرده‌بود محتواهای جذاب برای گروه سنی نوجوان را به تصویر بکشد. نگاهی به پرونده فعالیت رسانه‌ملی در این حوزه، نشان می‌دهد که تلویزیون در قامت همراهی با مخاطبان نوجوان توانسته ذائقه این گروه را به درستی شناسایی کند تا در مناسبت‌های این چنینی، برنامه‌های موردتوجه این گروه را روی آنتن ببرد.  «شبکه اربعین نوجوانی» برنامه‌ای بود که به مدت ۱۰شب، از شبکه امید پخش شد. این برنامه با در نظر گرفتن طیف مخاطب نوجوان، سعی در این داشت نوجوانان روایتگر‌ برنامه باشند. گفت‌وگو با کارشناسان مرتبط، دعوت از شاعران آیینی نوجوان، ارتباط مستقیم با کربلا، پخش آیتم‌های مناسبتی، معرفی کتاب و اخبار مربوط به حوزه پیاده‌روی اربعین، از بخش‌های مختلف این برنامه بود که پیمان خزلی آن را تهیه کرده‌بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها