دگرگون‌سازی تجربه‌های دیگر و برآوردن الگویی جدید برای برنامه‌سازی، امری مسبوق به سابقه است. ما در زمینه خواندن و خوانندگی در دنیای رسانه‌ای امروز و به‌ویژه در تلویزیون، برنامه‌های مختلفی در ایران و جهان داشته‌ایم. غالب این برنامه‌ها، به تک‌خوانی مرتبط است اما در سال‌های اخیر ما شاهد جمع خوانی‌های بسیاری در قالب سرود بوده‌ایم. این سرود خوانی‌ها که پیشتر به‌صورت بسیار آشنایی در حوزه تواشیح با مضامین قرآنی و دینی، بروز پیدا کرده بود به‌تازگی با محتواهای دیگر و با اشکال متفاوتی تولید و پخش شده است.
دگرگون‌سازی تجربه‌های دیگر و برآوردن الگویی جدید برای برنامه‌سازی، امری مسبوق به سابقه است. ما در زمینه خواندن و خوانندگی در دنیای رسانه‌ای امروز و به‌ویژه در تلویزیون، برنامه‌های مختلفی در ایران و جهان داشته‌ایم. غالب این برنامه‌ها، به تک‌خوانی مرتبط است اما در سال‌های اخیر ما شاهد جمع خوانی‌های بسیاری در قالب سرود بوده‌ایم. این سرود خوانی‌ها که پیشتر به‌صورت بسیار آشنایی در حوزه تواشیح با مضامین قرآنی و دینی، بروز پیدا کرده بود به‌تازگی با محتواهای دیگر و با اشکال متفاوتی تولید و پخش شده است.
کد خبر: ۱۴۱۶۴۷۲
نویسنده حسین سلطان محمدی | منتقد
در بیشتر اشعار تک‌خوانی‌ها، رابطه دوسویه و نیاز یکی به دیگری، مطرح است ولی در سرودها این مضامین توسعه یافته و خیلی از حوزه‌ها، حتی حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را پوشش داده است. از این نظر، سرود بسیار متنوع‌تر از تکخوانی است. تمایز دیگر سرود از تکخوانی به نحوه طراحی حرکات روی صحنه برمی‌گردد. ما در تک‌خوانی‌ها، با راه رفتن ساده خواننده همراهیم اما در سرود و در بسیاری موارد با طراحی صحنه، لباس و حرکات می‌توانیم صوت را با طراحی حرکات، متنوع و هماهنگ کنیم. به سخن ساده‌تر، سرود بسیار متنوع‌تر و فعال‌تر می‌نماید. همین باعث می‌شود از فرورفتن در مضمون ترانه تک‌خوان و نوع ضرباهنگ موسیقی به تجمیع حواس، دیدن، شنیدن و تلاش برای درک بهتر اجرا در سرود برسیم که کاری بسیار حجیم‌تر از شنیدن تک‌خوانی است. 
در ترانه تک‌خوان، معمولا افرادی خاص که در مسیری متفاوت پرورش یافته و به صحنه رسیده‌اند، امکان حضور دارند اما در سرود این تخصصی بودن تک‌خوانی، به سهولتی در همخوانی و جمع‌خوانی می‌رسد که با مهارتی نه‌چندان استثنایی، امکان ورود افراد بیشتری را به این عرصه می‌دهد. در سرود به دلیل همان جمع‌خوانی و دوری از برجسته کردن تک‌‌خوان، ما امکان بهره‌مندی از صدای بانوان و دختران با مضامین و حرکات و پوشش‌هایی بسیار سالم و مقبول را یافته‌ایم و همین، حوزه خواندن را برای‌مان به حوزه عمومی‌تر تبدیل کرده است. 
ما در تک‌خوانی زنان با حرکاتی گاه اغوا کننده و حتی پوشش‌هایی که حواس بیننده را به حواشی اجرا منحرف می‌کند، روبه‌روییم اما در سرود به همان ماهیت جمع‌خوانی همراه با اجرای صحنه‌ای و البته مضامینی فراتر از رابطه دوطرفه میان عاشق و معشوق، توجه داریم تا اغواهایی که در تک‌خوانی بانوان بعضا بروز می‌کند.
اکنون برای پردازش بیشتر سرودهای خوانده شده در کشور که عمدتا از گروه‌های دانش‌آموزی هستند، مدتی است که مسابقه و برنامه‌ای با عنوان «همآهنگ» از سیما پخش می‌شود. ما در این برنامه، همان تنوع مضمونی، تنوع اجرا و صحنه، تنوع افراد و همین طور حضور دختران را دیده‌ایم. علاوه بر این، تنوع زبانی، گویشی و تنوع جغرافیایی را هم مشاهده کرده‌ایم. یعنی صوت و اجرایی ملی و به کمال همه اقوام ایرانی و البته با مضامینی ملی و میهنی تا مضامینی انتقادی و اجتماعی و فرهنگی را توانسته‌ایم ببینیم. 
همین نشان می‌دهد که توجه به حوزه سرود برای رشد خواندن در حوزه موسیقی، چقدر مهم و اصولی بوده است و البته همین اصولی بودن کار و توفیق آن در جذب بیننده و برانگیختن حوزه رسانه نسبت به این برنامه و ماهیت آن، موجب شده که گاهی برای انحراف از محور اصلی ساخت و پخش برنامه و آنچه در آن نمایش داده شده، تقطیع‌هایی از بعضی قسمت‌ها در فضای مجازی پخش شده و مورد طعن و انتقاد قرار گیرد که اقدامی از سر عجز و ناراحتی نسبت به رشد چنین حوزه‌ای در صوت و تصویر موسیقایی ایرانی است و بس.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها