آشنایی با کاشت و نگهداری یک گل مخملی

زیبایی باغچه‌های تابستانی با گل میمون

گل میمون یکی از گیاهان زینتی است که پرورش آن بین علاقه‌مندان باغبانی در خانه بسیار معمول است، به خصوص آن‌که در فصل تابستان با گل‌های رنگارنگ و مخملی خود جلوه خاصی به باغچه‌ها می‌دهد. گل میمون گونه گیاهی چندساله گلدار از جنس Antirrhinum است.
گل میمون یکی از گیاهان زینتی است که پرورش آن بین علاقه‌مندان باغبانی در خانه بسیار معمول است، به خصوص آن‌که در فصل تابستان با گل‌های رنگارنگ و مخملی خود جلوه خاصی به باغچه‌ها می‌دهد. گل میمون گونه گیاهی چندساله گلدار از جنس Antirrhinum است.
کد خبر: ۱۴۱۴۶۸۶
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری

ارتفاع این گیاه در واریته‌های مختلف بین ۱۰سانتی‌متر تا یک متر متغیر است. این گل‌ زینتی است که پرورش آن در بین علاقه‌مندان به باغبانی در خانه بسیار معمول است، بومی منطقه مدیترانه است، از مراکش(شمال آفریقا) گرفته تا پرتغال، جنوب فرانسه، ترکیه و سوریه است. گل‌های آن روی شاخه‌های گل‌دهنده به صورت خوشه ای و پر ظاهر می‌شود. این گل در رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، ارغوانی، نارنجی ، بنفش و زرد که به صورت ابلق و لکه‌دار در طبیعت دیده می‌شود .از آنجا که فشردن گل باعث می‌شود دهان آن باز شود، به گل میمون معروف است. این گیاه در اندازه‌های پا بلند، پا متوسط و پا کوتاه یافت می‌شود که نوع اول و دوم در فضای سبز و باغ‌ها و نوع دوم در گلدان یا فلاور باکس در خانه استفاده می‌شود. البته قسمت هوایی این گل تابستانی در سرما از بین می‌رود و در سال بعد می‌توان از ریشه‌های آن استفاده کرد و چنانچه در زمین نگهداری شود، در سال دوم خیلی سریع‌تر از گل‌های تازه کشت شده، گل‌می‌دهد.

روش نگهداری گل میمون و نیازها
آبیاری: در مورد گل میمون زمانی که سطح خاک تا حدودی خشک شد، نسبت به آبیاری آن اقدام کنید و طی آبیاری سعی کنید برگ‌های گیاه خیس نشود؛ زیرا زمینه ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی را فراهم می‌کند. آبیاری بیش از اندازه و خشک نشدن نسبی سطح خاک در بین دو نوبت آبیاری، به افزایش احتمال بیماری‌های قارچی و همچنین پوسیدگی ساقه‌ها و ریشه این گیاه منجر می‌شود. همچنین ساقه‌های گیاهانی که بیش از اندازه آبیاری شوند استحکام مناسبی نداشته و این گیاهان گلدهی مناسبی نیز ندارند.

دما: گل میمون آب‌و‌هوای نسبتا خنک را دوست دارد. زمانی که دمای هوا در طی روز حدود ۲۱ درجه است بهترین گل‌دهی را دارد. دمای شبانه نیز تا زمانی که در حدود ۱۰-۵ درجه سانتی‌گراد است برای گل‌دهی این گیاه مناسب است اما با گرم‌تر شدن هوا و رسیدن به فصل تابستان از گل‌دهی این گیاه کاسته می‌شود. یعنی دمای حدود ۳۲-۲۶ برای گل‌دهی این گیاه نامناسب است.

نور: این گیاه به نور و آفتاب مستقیم نیاز دارد به مکانی با حداقل شش تا هشت ساعت نور مستقیم. کمبود نور از دلایل کاهش گل‌دهی و افزایش خطر شیوع بیماری‌های قارچی است. نور مستقیم آفتاب در طی تابستان این گیاه را آزار نمی‌دهد، مگر آن‌که هوا خیلی گرم شود که در این صورت گیاه از بین نمی‌رود اما از گل‌دهی آن کاسته می‌شود. گل‌های میمون در مناطقی که تابستان‌های خنکی دارند، بهترین گل‌دهی را نشان می‌دهند.

خاک: گل میمون در خاک‌هایی که مواد ارگانیک مانند خاک‌برگ و کود پوسیده دامی دارند و همچنین از زهکش خوبی نیز برخوردارند رشد کرده و گل‌دهی قابل‌توجهی دارد. همچنین این گیاهان چندان به تغذیه مصنوعی نیاز ندارند و اگر در زمان آماده‌سازی خاک از مواد ارگانیک استفاده شود، نیازی به مصرف کودهای شیمیایی در طی فصل رشد نیست.بذرها را در ترکیبی خاکی که نصف ماسه و نصف پیت یا خاک برگ است در گلخانه بکارند. بذرها معمولا بعد از ۲۰-۱۰روز سبز می‌شوند. بعد از این‌که نشاءها به اندازه کافی رشد کردند آنها را در گلدان‌های کوچک بکارید و در گلخانه سرد یا شاسی قرار دهید. این گیاه را در فصل بهار به باغچه منتقل کنید و گیاهانی که به‌ این ترتیب پرورش یافته‌اند، زودتر از سایرین به گل می‌نشینند و در واقع با این روش گل‌های زودرس به دست می‌آیند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها