یك تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان كرد:

لزوم واقع گرایی در تحلیل تجدید روابط ایران و عربستان

ترمیم روابط تهران و ریاض امیدواركننده است اما نباید در تحلیل چشم انداز این تعاملات تحلیل غیر واقع بینانه داشت.
کد خبر: ۱۴۱۲۲۸۸
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

لزوم واقع گرایی در تحلیل تجدید روابط ایران و عربستان

سیدرضا صدرالحسینی كارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه عربستان به تهران به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: به نظر می‌رسد كه در ماه‌های اخیر انتشار اخبار مربوط به مذاكرات میان دو كشور ایران و عربستان برای بازگرداندن روابط دیپلماتیك به سطح گذشته می‌تواند چشم انداز آینده را تا حدود زیادی روشن كند.

وی ادامه داد: تصمیم ریاض و تهران برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و بازگشت به سطح مناسبات دیپلماتیك به پیش از روابط قطع تعاملات طی هفت سال گذشته باعث تحولی در روابط بین كشورهای عربی منطقه و فرامنطقه شد و آنها را برای بازسازی یا تعمیق روابط با تهران ترغیب كرد و طبعا این مساله را می‌توان ناشی از آثار تصمیم سیاسی تهران و ریاض برای تجدید روابط دانست.

این كارشناس حوزه روابط بین‌الملل در عین حال با اشاره به پیشینه و فراز و فرودهای تعاملات دیپلماتیك میان تهران و ریاض تاكید كرد: تردیدی نیست كه عزم دو كشور برای تجدید روابط گام مهمی در عرصه تحولات منطقه‌ای محسوب می‌شود و بواسطه آن بسیاری از كشورهای عربی هم علاقمندی خود را برای برقراری ارتباط وسیع تر با ایران اعلام كردن اما در یك نگاه واقع گرایانه باید به این نكته اشاره كنیم كه توقع دو كشور از بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین بازگشت روابط دیپلماتیك میان ایران و عربستان تا چه اندازه است.

صدرالحسینی اضافه كرد: نباید این انتظارات در حد غیر قابل عمل در رسانه‌ها مورد پردازش قرار گیرد. در واقع دو كشور موثر در حوزه اسلامی، منطقه‌ای و انرژی پس از هفت سال تمایل خود را برای تجدید نظر در روابط گذشته اعلام كردند و قرار است بزودی به نقطه قبل از قطع تعاملات دیپلماتیك در هفت سال گذشته برگردند و در حقیقت باید متوجه باشیم ما در سه دهه قبل پیش از قطع ارتباط وضعیت دیپلماتیك و اقتصادی ما و ریاض در چه سطحی بوده است. بنابراین انتظارات واقعی مقامات سیاسی دیپلماتیك دو كشور در سطحی نخواهد بود كه غیر واقع بینانه چشم انداز روابط میان تهران و ریاض تحلیل شود.

وی با اشاره به این‌كه برای استدلال فوق دلایل روشنی وجود دارد گفت: یكی از این دلایل، حمایت همه كشورهای عربی و جریان‌های مقاومتی در منطقه از حل اختلاف و رفع چالش‌های دو كشور كه بر امیدواری برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه تاكید دارد اما در عین حال مقامات ارشد انصارالله نیز این پیام را دادند كه دست‌های آنها بر ماشه‌ها قرار دارد و در صورت تكرار اقدامات غیر معمول عربستان آنها هم اقدامات تلافی جویانه خود علیه تجاوزات ریاض را از سر خواهند گرفت و این تصریح نشان می‌دهد كه بخش واقع گرای منطقه كلاملا اوضاع و شرایط را بخوبی رصد می‌كند و توانسته براساس واقع گرایی ضمن در نظر گرفتن ایده‌ها و امیدواری‌ها خود مواضع صحیحی را اتخاذ كند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها