کودکان کار را دریابیم
واکاوی مسأله کودکان کار به مناسبت ۱۲ژوئن، روز جهانی منع کار کودکان

کودکان کار را دریابیم

آن‌طو‌ر که محمود علیگو، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید، بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابانی اتباع هستند. به همین دلیل مسأله ورود اتباع به کشور بسیار قابل‌توجه است.
آن‌طو‌ر که محمود علیگو، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید، بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابانی اتباع هستند. به همین دلیل مسأله ورود اتباع به کشور بسیار قابل‌توجه است.
کد خبر: ۱۴۱۱۶۹۷

هم‌اکنون یکی از چالش‌های مهم درباره کودکان کار، نداشتن اوراق هویتی است. بیش از ۴۴ یا ۴۵ درصد از کودکان کار با بُعد خانوار بین چهار تا شش نفر هستند. این خودش بخش نگران‌کننده دیگری را ایجاد می‌کند که باید به آن توجه کرد.

۳ دستگاه متولی کودکان کار
در موضوعات کودکان کار و زباله‌گردی، سه دستگاه شهرداری‌ها، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور مسئولیت‌هایی دارند اما مهم‌تر از این تقسیم کار، مسئولیت هماهنگی این دستگاه‌ها با یکدیگر است. در کل در رابطه با موضوع کودکان کار ۱۹ دستگاه در کشور داریم و اینها باید هم‌نگاه و هم‌نظر باشند تا اقدامی درست شکل بگیرد. هر‌کدام از حلقه‌های این زنجیر که به‌درستی عمل نکند، چالش کودکان کار و خیابانی جدی‌تر می‌شود.

موضوعی چند‌وجهی و نیازمند نگاهی همه‌جانبه
کودکان کار و خیابانی موضوعی چند‌وجهی است که دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. با عنایت به سهم بالای کودکان اتباع بیگانه در جمع کودکان کار و خیابانی، مباحث پیرامون اتباع و مسأله مهاجرت به شکل جدی‌تر مطرح می‌شود و برای سامان دادن این پدیده نیازمند آن هستیم تا قوانین مهاجرتی و قوانین مرتبط با اتباع به شکلی جدی‌تر بازنگری شود. از سوی دیگر بخش دیگری از این کودکان که بچه‌های ایرانی و هموطنان خودمان هستند، مسائل فرهنگی و معیشتی موجب می‌شود تا خانواده‌ها برای فرستادن این کودکان بر سر کار ترغیب شوند. اینجا هم نیازمند ورود جدی‌تر دستگاه‌های حمایتی همچون بهزیستی یا کمیته امداد و توانمند‌سازی این کودکان و خانواده‌های آنها هستیم. از همه اینها مهم‌تر برای آن‌که چرخه آسیب‌های اجتماعی در حوزه کودکان کار متوقف شود و این مسأله به سایر بخش‌های جامعه تسری پیدا نکند، لازم است تا برای سواد و آگاهی‌بخشی به کودکان کار و خیابانی با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه، اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد. همچنان‌که همین حالا هم برخی نهادها در این حوزه فعالند اما برای ثمر بخش بودن این کارها نیازمند برنامه‌های جدی‌تر و مدون‌تر هستیم. کودکان کار نیاز به حمایت‌های پزشکی و روان‌شناسی دارند .‌علاوه بر این نظارت بر کودکان در کارگاه‌ها بسیار مهم است. قانون ممنوعیت کار کودکان زیر ۱۵ سال باید برای همه کودکان چه ایرانی و چه اتباع خارجی اجرایی شده و در این مسیر باید با کارگاه‌های متخلف برخورد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها