داوود بیدل، کارگردان فیلم «نمور» در گفتگو با «جام‌جم»:

بدون حرف‌زدن مسائل‌انسانی حل نمی‌شود

به نظر می‌رسد یکی از نیازهای رسانه‌ ملی به‌عنوان رسانه‌ای که می‌خواهد فراگیر باشد، آن است که در کنار تعدد تولیدات به سمت تنوع ژانری در تولید برود.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۶۹
نویسنده داوود بیدل - کارگردان

در هر‌قالبی که می‌خواهیم محتوا تولید کنیم، چه سریال، چه برنامه ترکیبی و... باید به‌دنبال تنوع گونه باشیم. در بحث سریال‌سازی در کنار دقت در فیلمنامه و کیفیت اجرا باید در زمینه تنوع ژانری نیز بسیار درست و قابل قبول عمل کرد‌.

مخاطبان امروز افرادی هستند که می‌توانند سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم کننده را در دیگر رسانه‌ها اعم از رسانه‌های داخلی و خارجی داشته باشند ولی آن قدر باید تنوع ژانری در داخل داشته باشیم که مخاطبان ابتدا سراغ تلویزیون خودمان بیایند. تاریخچه سریال‌سازی تلویزیون را زیرنظر بگیرید.

در دوره‌های مختلف سریال‌هایی در ژانرهای گوناگون از تاریخی، جنایی، ملودرام و کمدی تا حادثه‌ای داشته‌ایم و گاهی سریال‌سازان ما پیشتاز ژانرهای مختلف در تلویزیون بوده‌اند.

این پیشتازی باید عاملی باشد برای آن که سریال‌سازان امروزی بکوشند گونه‌های مختلف تولید را مدنظر قرار دهند و فقط ژانرهای تکراری مثل کمدی یا ملودرام را ارجح ندانند.

سریال‌سازی به طوری که مخاطب پسند باشد باید از همان زمان طراحی داستان با الزامات ژانری پیش برود و حتما هم در هر ژانر از متخصصان آن ژانر استفاده کنیم، مثلا طراحی تولید یک سریال حادثه‌ای اکشن باید با مشاور یک گروه طراحی نماهای اکشن صورت گیرد تا این‌طور نباشد که به جای اکشن، سریال را با دیالوگ پر کنیم.

ژانرگرایی باعث می‌شود بتوانیم در زمینه پشت صحنه تولید بسیار بیش از پیش خلاقانه حرکت کرده و جلو برویم و حتی به جایی برسیم که فن‌سالاران ژانری خاص خود را داشته باشیم که با تجربیات خود می‌توانند در داخل و خارج کشور کار کنند. البته الان هم کم نداریم متخصصانی در زمینه فیلمبرداری، طراح چهره و صحنه که می‌توانند واقعا در پروژه‌های عظیم کار کنند و اتفاقا بخشی از تجربیات خود را از دل سریال‌های تلویزیونی به دست آورده‌اند.

انتخاب لوکیشن‌های متناسب با هر ژانر می‌تواند سبب‌ساز آن شود که به سمت تمرکززدایی رفته و سریال‌های خود را در نقاط خارج از مرکز و استان‌ها و شهرستان‌هایی تولید کنیم که کلی هنرمند بومی دارند و حالا اگر همین بومی‌ گرایی در همگونی با ژانرگرایی به کار برود، قطعا موجب ایجاد جذابیت‌های بصری در سریال‌ها می‌شود.

سریال‌سازان توانا باید ژانرگرایی را در دستور کار خود قرار دهند و در عین حال اولویت آنها، انتخاب لوکیشن منطبق با ژانر باشد تا رفته‌رفته انواع و اقسام سریال‌هایی که می‌توانند مخاطبانی با سلیقه‌های گوناگون جلب کنند، تولید و عرضه شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها