در نشست با متقاضیان نهضت ملی مسکن شهر جدید چاه مبارک مطرح شد؛

تمدید قرارداد ۶ماهه متقاضیان برای گرفتن پروانه ساخت و شروع کار

با تدبیر و همت محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و با حضور و مشارکت روسای محیط زیست برگزار گردید؛

سی امین نشست هم اندیشی

این نشست هم اندیشی که با تدبیر و همت محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و با حضور و مشارکت روسای محیط زیست صنایع و شرکت های مستقر در محدوده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه بصورت ماهانه و مستمر در سالن همایش های خلیج فارس این سازمان برگزار و آسیب ها، چالش ها و معضلات زیست محیطی منطقه بررسی و برای رفع آنها برنامه ریزی و ارایه راهکار می شود که در این مدت کارهای ساختاری و زیربنایی ارزشمندی در حوزه محیط زیست صورت گرفته است
کد خبر: ۱۳۹۶۳۰۶

رییس محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به ضرورت ساماندهی نخاله های ساختمانی شرکت ها و صنایع در منطقه افزود: در حوزه فضای سبز منطقه ۱٠ درصد فضای هر صنعت باید به توسعه فضای سبز اختصاص یابد که اکنون از این میزان و استاندارد فاصله داریم و تأکید داشتند که شرکتها و صنایع بایستی این موضوع را در اولویت گذارند.
دکتر مهدی تنها زیارتی با بیان اینکه صنایع و شرکتها در مرحله راه اندازی باید از همان گام نخست بخش فضای سبز را مشخص و همزمان اقدام نمایند تا هنگام اخذ مجوز بهره برداری دچار چالش و ممنوعیت نشوند، گفت: هر شرکتی که تعهدات فضای سبز را انجام نداده اند و در صورتی که فضای کافی متناسب با میزان تعهدات شان در محدوده شرکت ندارند بایستی با راهبری سازمان منطقه ویژه در محدوده های جانمایی شده اختصاصی فضای سبز گستره منطقه ویژه اجرایی نمایند. این جانمایی ها در منطقه متأثر از آلایندگی صورت گرفته که هم متناسب و همسان با تعهدات باشد و هم در بحث نگهداشت می توان مدیریت مطلوبی داشت.
دکتر زیارتی با اشاره به لزوم استعلام از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای صدور مجوز، افزود نرم افزار جامع محیط زیست منطقه و تدوین درخت اولیه شرح خدمات منطقه ویژه پارس با رویکرد سیستم یکپارچه مدیریتی در حال نهایی شدن است. وی ضمن پیشنهاد تبدیل سامانه پایش آنلاین فرآیندی موجود در صنایع از شکل مجزا به صورت تجمیعی و همزمان، گزارشی از روند طرح مطالعاتی شبکه پایش آبهای زیرزمینی منطقه که مجهز به سنسورهای هشدار دهنده که هم پایشگر و هم تحلیلگر هستند ارایه دادند.

سی امین نشست هم اندیشی

رییس محیط زیست منطقه ویژه در حوزه قانون خاک و در بخش پایش با یادآوری پروسه پایش در سرتاسر منطقه با چاههای گمانه زنی که با پژوهشگاه صنعت نفت در دو فاز طراحی و اجرا در دست اقدام است و در بخش خوداظهاری حسب قانون خاک، صنایع مکلف و موظف به خوداظهاری سالانه هستند و اگر آلودگی صورت گرفت باید پاکسازی شود و گزارش آلودگی خاک باید هم به سازمان منطقه ویژه و هم به اداره حفاظت محیط زیست گزارش دهند تا گرفتار پیامدهای قانونی آن نگردید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه با بیان اینکه مشوق ها به صنایع بایستی از آغاز پروژه در نظر گرفته شود گفت: اکنون باید مطابق با قانون رفتار شود و غالب شرکتها در بخش تعهدات فضای سبز تخلف کرده و قانون را اجرا نکرده و اکنون به جای پایبندی به تعهدات، تعهد گریزی دارند و باید این نگاه اصلاح شود. صنایع در بخش های مختلف محیط زیست ضعف کارشناس تخصصی دارند که باید چاره جویی شود و صنایع باید در این حوزه با جدیت ورود کنند و نگذارید مشکلات و کاستی های صنعت انباشته شوند و مسئولیت مستقیم آن با ریاست محیط زیست صنایع است.
مهندس مصطفی مؤذنی گفت: در بحث خاک مهمترین بخش، آلودگی است که حسب قانون باید آلودگی را گزارش و بر پاکسازی اقدام شود و اگر اطلاع رسانی نشود مجازات در نظر گرفته شده و مطابق قانون با صنایع آلاینده برخورد می شود و افزود: پس از تشخیص آلودگی باید رفع منشاء آلاینده و پاکسازی خاک و پرداخت خسارت صورت گیرد و بخاطر بسپارید که عدم خوداظهاری سالانه خاک صورت نگیر مشمول صنایع آلاینده می شوید.

مهندس خادم رییس محیط زیست پتروشیمی پردیس با بیان اینکه از سال ۲٠۲۶ از ردپای کربن و آب مالیات گرفته می شود پیشنهاد داد با مرجعیت و راهبری سازمان منطقه ویژه در قالب دوره های آموزشی مرتبط با ردپای کربن و LCA با استانداردهای این حوزه آشنا شویم تا هوشمندانه و اصولی و مبتنی بر استانداردها و ضوابط، راهنمای جامع ردپای کربن با محوریت آسیب شناسی و نیازسنجی و اولویت بخشی و الزام صنایع به اجرایی کردن آنان در راستای استراتژی های آینده منطقه تدوین گردد که با این پیشنهاد موافقت و تصویب شد.


در ادامه دکتر خسرو آیین جمشید درباره « فناوری پلاسمای سرد، راهکاری برای تصفیه اسپنت کاستیک و حفاظت از محیط زیست » ارائه ای ارزشمند داشتند.

سی امین نشست هم اندیشی

عضو هیأت مدیره شرکت دانش بنیان آریا پلاسما گستر پارس ضمن معرفی و بیان توانمندی های این شرکت گفت: با هدف ارائه محصولاتی کارآمد و بهینه در زمینه صنایع بالا دستی نفت و گاز، و محیط زیست در سال 1396 تاسیس گردید و در پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر) مستقر هستیم که با توجه به نگرانی های زیست محیطی درخصوص تخلیه پساب صنایع مختلف به منابع آبی درون سرزمینی و مناطق ساحلی و با هدف صیانت از محیط زیست، همچنین ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، محققان این شرکت از سال 1393 بر طراحی نسل جدید سیستم های پلاسمای سرد تصفيه کننده آب، هوا و پساب متمرکز گردیده و نهایتا موفق به ساخت دستگاه هاي اسکیمر و استریلایزر پلاسماي سرد با فرکانس تخليه 100 کيلو تا 3 مگاهرتز و ثبت اختراع آنها در سال 1395 شد.
دکتر خسرو آیین جمشید با اشاره به اینکه از سال 1394 تاکنون 4 نسل از این دستگاه ها ساخته شده، افزود: صحت کارکرد آنها در ارتقای کیفیت آب از طریق حذف و کاهش آلاینده ها از جمله سولفيد هيدروژن، ﻣﺮﻛﺎﭘﺘﺎن ﻫﺎ، آمونياک، متابي سولفيت سديم، فلزات سنگين، مواد آلي معلق، BOD و COD و جداسازي مواد روغني و ترکيبات آلي، و عوامل ميکروبي در نمونه های اسپنت کاستیک، DSO، واحدهای API پالایشگاه ها و پتروشیمی های مختلف، پساب بهداشتی و سایر پساب های صنعتی، شهری و صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور گفت: کاربردهای این فناوری در حوزه اصلاح فرایندها و تولید محصولات با ارزش افزوده شامل؛ امکان مرکاپتان زدایی و حذف سولفور از میعانات نفت و گاز و بهينه سازی مواد روغنی دی سولفيد (DSO) و تولید محصولات با ارزش اقتصادی از ضایعات دور ریز واحد مراکس می باشد. در حوزه تصفیه پساب و صیانت از محیط زیست این فناوری قادر به ارتقای کیفیت فاضلاب شهری، صنعتی، کشاورزی و آبهای گوگردی، ضدعفونی نمودن آب، هوا، مواد غذایی، محیط و تجهیزات، بازیافت آب از منابع نامتعارف و استفاده از آن در مصارف غیر شرب، حذف بو از آب، هوا و پساب صنعتی، و کنترل بيوفولينگ ها (عوامل زيستي رسوب دهنده) در سيستم آب خنک کننده صنايع ساحلي و دريايي (نفت، گاز، پتروشيمي و آب شيرين کن ها) می باشد.
مزیت های این محصولات شامل؛ عدم نياز به مواد خام شيميايی (استفاده از اکسيژن موجود در هوا به عنوان تنها ماده شيميايي مورد نیاز)، توان مصرفی بسيار کم (5 وات در ساعت برای تولید هرگرم آلوتروپ اکسیژن در متر مکعب)، مقیاس پذیری و فضای کم مورد نیاز، و امکان اجرا در مقیاس صنعتی و بزرگ است.
دکتر آیین جمشید به همکاری این شرکت با برخی صنایع مستقر در منطقه افزود آمادگی داریم تا با شرکت ها و صنایع همکاری داشته باشیم.

دکتر احسان طاهری عضو هیأت علمی و نماینده ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس درباره رسالت، توانمندی ها و قابلیت های دانشگاه تربیت مدرس و ظرفیت های این دانشگاه در ارتباط با صنعت و اعلام آمادگی همکاری با صنعت مطالبی را بیان کردند. در ادامه دکتر احمد جمشیدی دانشیار محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس و نماینده آن دانشگاه در ارتباط و همکاری با منطقه ویژه پارس گفت:
با توجه به جامع بودن دانشگاه تربیت مدرس، موضوعات پژوهشی در زمینه های متنوع محیط زیست در دانشکده های مختلف از جمله مجموعه های فنی و مهندسی،
علوم پزشکی و دانشکده منابع طبیعی واحد نور توسط اعضای هیات علمی مورد
بررسی و مطالعه قرار می گیرد. همچنین همه این توانمندی ها به صورت یکجا و
متمرکز در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه نیز انجام می شود. وی توانمندی های دانشگاه در حوزه های HSE، مدیریت و تصفیه پساب با رویکرد بازچرخانی، پسماند با رویکرد تثبیت و بازیافت و تبدیل به فرآورده، پایش منابع آب و خاک و هوا، آموزش و توانمندسازی به کارکنان، تدوین استانداردهای
بین المللی و رویکرد نوین در همه حوزه ها را بیان کردند. در پایان دکتر جمشیدی و دکتر طاهری پیشنهاد همکاری دانشگاه تربیت مدرس در آموزش و توانمندسازی مدیران و کارکنان محترم مجموعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را مطرح کردند.

سی امین نشست هم اندیشی

گزارش: داریوش محبی
عکس: مهدی عوض پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها