نماینده دامغان در مجلس بودجه 1402 را واقعی و به دور از مصیبت بودجه‌ های سنوات پیشین خواند.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۰۳

علی‌ اکبر علیزاده برمی در گفت‌وگو با جام‌ جم آنلاین گفت: بودجه ۱۴۰۲ به نسبت سال‌های گذشته واقعی‌تر است و اگر تصوری که ما از بودجه داریم محقق شود اصلی‌ترین مصیبتی‌ که بودجه‌ در سنوات گذشته با آن مواجه بود‌ در بودجه سال آینده یا وجود نخواهد داشت و یا کمتر خواهد بود‌.

وی کسری بودجه، قرض از بانک مرکزی یا بانک‌های عامل، تزریق نقدینگی‌ به جامعه و ایجاد تورم را مصیبت‌های بودجه در سنوات گذشته برشمرد و افزود: بودجه ۱۴۰۲ به نسبت سال‌های گذشته واقعی‌تر و قابل تحقق است‌.

این نماینده مجلس ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده درآمدها واقعی است و بر همان اساس سعی شده هزینه‌ها هم واقعی دیده شود و این از نقاط قوت بودجه است.

وی فروش املاک و اموال دولتی فرسوده و خارج از رده و تبدیل آن به سرمایه را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه دانست و گفت: ادارت یا مدارس فرسوده‌‌ای که به دلیل کاهش جمعیت خالی مانده‌اند از جمله این املاک هستند و این‌ اقدام اگر به درستی اجرا شود نتیحه خوبی خواهد داشت.

به گفته این‌ نماینده مجلس، برخی از ترس اینکه این اموال فروخته شوند و چیزی دست مردم منطقه‌ را نگیرد فهرست املاک فرسوده را اعلام نمی‌کردند اما سیاست خوب دولت این بود که مقرر کرده درآمد حاصل از فروش این املاک در همان محل هزینه‌ شود‌.

این نماینده همچنین برخی اموال غیرمنقول مانند ساختمان‌های دولتی واقع در نقاط مناسب‌ شهرها را از دیگر املاکی که فروش آن در لایحه بودجه منظور شده برشمرد و افزود: اگر دولت سازوکار فروش این املاک را تعیین کند هم در نوسازی هم در کوچک‌سازی دولت و هم در کسب درآمد دولت تحول مهمی ایجاد می‌شود.

به گفته علیزاده برمی، دیگر نقطه قوت بودجه، تمرکز روی شرکت‌های دولتی و انداختن نورافکن در این شرکت‌هاست تا دخل و خرحشان‌ تا جای ممکن شفاف شود‌.

وی شرکت‌های دولتی را یکی از نقاط تولید فساد خواند و گفت: تاکنون نظارتی روی این شرکت‌ها وجود نداشت اما امسال بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های دولتی به طرق مختلف تحت پوشش دیوان محاسبات کشور و بازرسی ریاست جمهوری قرار می‌گیرند‌.

نماینده مردم دامغان در مجلس نحوه افزایش حقوق‌ و دستمزد کارکنان دولت را از دیگر دستاوردهای لایحه بودجه دانست و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ حقوق همه کارکنان دولت به‌طور یکسان افزایش پیدا نمی‌کند بلکه افراد با حقوق پایین‌تر درصد افزایش بیشتری خواهند داشت و هرچه حقوق‌ها بالاتر می‌رود میزان افزایش کمتر می‌شود. این روند به عدالت اجتماعی کمک و در مجموعه‌های دولتی کمترین و بیشترین دستمزد را به یکدیگر نزدیک می‌کند‌.

وی همچنین ادامه داد: در پرداخت یارانه‌ها جدی است و مانند سال جاری یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را پیش‌بینی کرده است.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در بحث آب و به‌خصوص تنش‌های آبی نیز بودجه‌های خوبی برای انواع نیازهای موجود در این زمینه‌ از مهار سدها تا رساندن آب شرب‌ به نقاط مختلف در نظر گرفته شده که این هم نیز از دیگر نقاط مثبت بودجه امسال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها