مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان خبر داد:

صادرات چمدانی۵٠٠ هزار دلاری سنگ‌های قیمتی شهربابک

غارایوب،با دهانه بزرگ و دیدنی اش بزرگترین غار آذرین ایران می باشد.این غار در جنوب شرقی شهر دهَج در۵۰ کیلومتری جاده انار به شهرستان شهر بابک استان کرمان واقع شده است و اصلی‌ترین مشخصه آن دهانه بسیار بزرگ غار در نیمه‌های کوه در ارتفاعی بالا است.
کد خبر: ۱۳۸۵۹۵۹
نویسنده حکمت قاسم خانی.جام جم کرمان

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ایوب تنها غاری است که در جهان دهانه بسیار بزرگی دارد و همین ویژگی آن را از تمام غارهای دنیا متمایز کرده است.همچنین علاوه بر عوامل ذکر شده باد نیز تأثیر چشمگیری در به وجود آمدن غار ایوب داشته است،به گونه ای که باد با سرعت زیاد دانه‌های ماسه و شن را به بدنه اصلی غار که از سنگ‌های داسیت تشکیل شده است می‌کوبیده و براثر آن لانه‌های زنبوری شکل که امروزه در بیرون غار مشاهده می‌کنید به وجود آمده‌اند.

بنابر بررسی‌های باستان شناسی صورت گرفته در گذشته غار ایوب محل سکونت بوده و آثاری از دوره اشکانیان در آن به چشم می‌خورد.جریان یافتن جوی باریک آبی ازدیواره شرقی غارباعث به وجود آمدن حوضچه‌ای در داخل غار شده که آب آن  بسیار خنک و گوارا می‌باشد.

سطحی صاف و مسطح بالای این  حوضچه وجود دارد که  به شکل چاله کوچک و هاونگ بوده و به آن حوض آرزو یا جوغن می گویند،زیرا به گفته مردم محلی هرکس آرزویی کرده و داخل آن سنگ بیندازد و سنگ هم پس از برخورد با چاله به سمت بیرون پرتاپ شود آرزویش برآورده خواهد شد.

در صحن مرکزی غار ایوب نیز  منزل‌گاهی وجود دارد که برای نشستن و رفع خستگی به وجود آمده و در 150 متر بالاتر از آن جایگاهی وجود دارد که “جایگاه بچه مهتابی”نامیده می‌شود.یک گودی مانند در این محل وجود دارد که شبیه رد پای یک انسان قوی هیکل است و مردم محلی آن را رد پای حضرت ایوب می‌دانند و این جایگاه باعث مقدس شمرده  شدن غار ایوب میان برخی از مردم منطقه شده است.

دربررسی های باستان شناسان این غار مسکن و محل استقرار انسان ها در گذشته های دور بوده که آثار دوران اشکانی در آن یافت شده است.این غار با 3 هزارمتر مربع  مساحت و دهانه حدود 60 در 80 متر،بزرگترین غار ماگمایی در ایران محسوب می شود و به واسطه وجود هاونگ آرزو،چشمه حلال و حرام و جای پای منسوب به حضرت ایوب،به لحاظ ژئومیتولوژی (زمین نماد شناسی) نیز با ارزش است.

دلیل تشکیل این غار آب موجود در زیر گدازه‌های داسیتی مربوط به عهد پلیستوسن است که بعد از به هم پیوستن وانفجار،چنین غارعظیمی راتشکیل داده‌اند.بعدازتشکیل پیکره اصلی غار،عوامل طبیعی مانند رطوبت،آب موجود در غار و هوای سرد درون آن باعث انقباض و انبساط شدید در غار شده و تکه‌های  بزرگ سنگ  جدا می شوند و بدین ترتیب بر وسعت غار افزوده می شود. 

بایدگفت غار ایوب شهربابک در حالی به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمان شناخته می شود که برای دسترسی گردشگران به آن نیازمند توجه و  ایجاد زیرساخت های لازم می باشد.چند سال قبل برای زیباسازی غار ایوب قرار بود پروژه ای با پنج ميليارد تومان سرمايه گذاری توسط بخش خصوصی با تمام امکانات گردشگری اجراشود و در آن پنج هزار مترمربع فضاسازی شود تا خانواده ها و گردشگران از فضايی امن و زيبا بهره مند شوند.

همچنین با اجرای اين پروژه تعداد هزار و 500 پله برای رسيدن به دهانه غار ايوب و ديدن زيبايی های اين غار احداث می شد،اما به گفته مسئولین شهربابک روند اجرای این پروژه به دلیل عدم اخذ موافقت اصولی سرمایه گذار بخش خصوصی از سازمان محیط زیست متوقف شد.

اکنون درحال حاضر درحالی روند خدمات رسانی به گردشگرانی که برای بازدید از غار ایوب شهربابک بازدید می کنندنامطلوب است که حسن ابراهیمی،مسئول پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی شهربابک در گفتگو با جام جم آنلاین کرمان می گوید:غار ایوب یک مجموعه حفاظت شده و از نظر سازمان محیط زیست بسیار مهم است؛به همین دلیل چندی پیش در کارگروه میراث فرهنگی شهربابک تصمیم گیری شد تا یک طرح مصوب برای سرمایه گذاری در این مجموعه با تایید سازمان میراث فرهنگی،سازمان محیط زیست و شورای شهر دهج به تصویب برسد تا هرگونه سرمایه گذاری در مجموعه غار ایوب توسط بخش خصوصی به صورت اصولی انجام شود.    

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها