کد خبر: ۱۳۸۰۴۲۶
نویسنده میلاد صدرخانلو - رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری
مفهوم کارآفرینی و واژه کارآفرینی درواقع ترجمان واژه Entreprendre به زبان فرانسه است که پس از آن به شکل آنترپرنوئرشیپ (Entrepreneurship) وارد زبان انگلیسی شده و امروزه در زبان فارسی از آن به‌عنوان «کارآفرینی» یاد می‌شود، اما این معادل‌سازی باعث شده که متاسفانه در زیست‌بوم کارآفرینی و کسب‌وکار کشور، کارآفرینی مترادف با اشتغال‌زایی معنا شود که این ترجمان غلطی است. از همان ابتدا که در قرن ۱۶ میلادی این مفهوم مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت، شمار زیادی از اندیشمندان به آن پرداختند و در نظریه‌های متنوع و متعدد اقتصادی مطرح شد، اما در هیچ‌کدام از این نظریات از مفهوم کارآفرینی و پدیده کارآفرینی به معنای راهکاری برای ایجاد اشتغال نام برده نشده است.

معادل‌سازی این واژه در زبان فارسی باعث شده که متاسفانه هم در ادبیات دولتی و هم ادبیات کسب‌وکار نگاهی که مردم به کارآفرینی دارند، مترادف با اشتغال‌زایی باشد. این در حالی است که کارآفرینی بیشتر مفهومی است که ارزش‌آفرینی ایجاد می‌کند؛ کارآفرینی انواع مختلفی دارد مانند کارآفرینی عمومی، دولتی و سازمانی که خیلی از این مفاهیم به هیچ‌وجه به ایجاد اشتغال و به وجود آوردن شغل جدید و تازه تاکید نمی‌کنند بلکه بیشتر به ایجاد یک فرصت جدید کسب‌وکاری حتی در درون یک سازمان اشاره دارد.
مفاهیم جذابی در کارآفرینی وجود دارد مثل توجه به فرصت، تشخیص فرصت و خلق فرصت، خطرپذیری و نوآوری؛ این مفاهیم، مفاهیمی هستند که می‌توانند در توسعه اقتصادی بسیار تاثیرگذار باشند و کسب‌و‌کار‌های کشور را فراتر از مفهوم اشتغال‌زایی، به سمت باروری و اخذ خروجی هدایت کنند.
مفهوم کارآفرینی بیشتر از یک تلاش متعهدانه با درنظر گرفتن ریسک‌های متعدد برای خلق ارزش و استفاده از فرصت تاکید می‌کند؛ باید بدانیم این مفهوم کاملا با موضوع اشتغال‌زایی و ایجاد اشتغال متفاوت است و از آن فاصله دارد. اگر در تعریف مفهوم کارآفرینی توجه بیشتری به مفاهیم آکادمیک و نظری این واژه داشته باشیم، می‌توانیم از ظرفیت‌های بزرگ، اما کمتر دیده‌شده این مفهوم استفاده کنیم. ظرفیت‌هایی که به ما یادآور می‌شود توجه بیشتری به نوآوری، تشخیص، شناسایی و استفاده از فرصت‌ها در کسب‌وکارمان داشته باشیم تا به مرحله اخذ خروجی‌های مناسب از آن برسیم. کارآفرینی حقیقتا تنها به معنی اشتغال‌زایی نیست؛ اشتغال‌زایی تنها یکی از خروجی‌های کارآفرینی است. پیشنهاد می‌کنم فعالان حوزه کسب‌و‌کار ارتباط بیشتری با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تخصصی این رشته در کشور بگیرند و از مفاهیم به‌روز کارآفرینی در ادبیات پژوهشی جهان استفاده کنند تا بتوانند دستاوردهایشان را مطابق علم روز دنیا در حوزه کارآفرینی کنند. همچنین به مدیران محترم دولتی پیشنهاد می‌شود در استفاده از واژه کارآفرینی به تمام ظرفیت‌های کارآفرینی توجه کنند ودر وضع قوانین و مقررات مربوط به این حوزه با کمک گرفتن از مفاهیم نظری و دانشگاهی کارآفرینی بیشترین میزان بهره‌برداری از این مفهوم را داشته باشند.

میلاد صدرخانلو - رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها