امروز در گزارش مفصلی که داشتیم از این‌که چطور یک کفش مناسب بخریم، گفتیم اما یک سؤال مهم دیگر این که برای تابستان و قدم زدن در این روزهای داغ چه کفشی استفاده کنیم؟
کد خبر: ۱۳۷۴۰۸۲

نفس کشیدن پا آن هم در تابستان از مواردی است که می‌تواند حس و حال خوبی به شما بدهد. این تنفس هم اتفاق نمی‌افتد مگر با استفاده از کفش‌هایی که چنین امکانی را فراهم کنند. یکی از پیشنهاد‌هایی که شاید با آن آشنا باشید، استفاده از کفش‌های پارچه‌ای است. معروف‌ترین مدل این کفش‌ها گیوه‌ها هستند. گیوه‌ یا کلاش‌ از پاپوش‌های قدیمی است که مقاوم‌ و ارزان‌ هم هست و ‌در جوامع‌ کوچ‌نشین‌، روستایی‌ و شهرنشین‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد، سادگی‌ ابزار کار و در دسترس‌ بودن‌ مواد اولیه برای‌ تولید، آن‌ را جزو کفش‌های پرمصرف بین اهالی مناطق مختلف کرده. رویه‌ گیوه از ریسمان و نخ‌ پرگ یعنی ریسمان‌های پنبه‌ای بافته و زیر یا ‌ته آن را گاهی از چرم و اغلب از لت‌های به هم فشرده‌ و درهم‌ کشیده می‌سازند. مراکز عمده‌ تولید گیوه‌ در کردستان‌، آبادی‌ اورامانات‌ و هجیج‌ است‌ و در قصبه‌ نودشه‌، گیوه‌کشی‌ از مشاغل‌ عمده‌ مردمان‌ محسوب‌ می‌شود. رویه گیوه از پارچه‌ نازک‌ نخی، کتیرا و نخ‌ تابیده (قرقره) تهیه می‌شود، از این رو با پوشیدن آنها نه‌فقط عرق پای شما را جذب می‌کند بلکه به دلیل نوع بافتی که دارد، اصولا عرق نمی‌کنید. امروز با وجود هجوم انواع کتانی‌ و کفش‌، توجه به گیوه تا حدی کمتر‌ از قبل شده اما کافی است یک‌بار آن را امتحان کرده تا در تابستان بتوانید حس متفاوتی را تجربه کنید. البته حمایت از تولید‌کننده‌های این کارها هم که جای خودش.
در ادامه هم بعد از گیوه که امروز رنگ‌های مختلف آن آمده نوبت به کفش‌های چرمی می‌رسد که برای همه فصول مناسبند. هنگام خرید کفش چرم حواس‌تان باشد صرفا مجذوب زیبایی آن نشوید، از زیبایی مهم‌تر راحتی کفش است. این را هم در نظر داشته باشید که کفش چرم بعد از چند بار استفاده کمی باز می‌شود، البته این ماجرا فقط در مورد رو و کناره‌های کفش صدق می‌کند و اگر پنجه پای‌تان تحت فشار باشد، تغییر چندانی را از این نظر حس نمی‌کنید و فقط اذیت خواهید شد. گروه دیگر پاپوش‌های تابستانی هم صندل‌ها هستند که از بین آنها هم چرمی‌های‌شان مقاومت و جنس خوبی دارند. خلاصه هر کفشی که در این فصل انتخاب می‌کنید به فکر تنفس پای‌تان باشید.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها