دادستان زنجان در بازدید از روستا و منطقه گردشگری امند که با حضوربرخی از مدیران دستگاه های اجرایی و سرمایه گذاران پروژه برگزار شد مشکلات توسعه گردشگری این منطقه را بررسی و خواستار همکاری سازنده مدیران دولتی برای تسریع توسعه گردشگری در این منطقه شد.
دادستان زنجان در بازدید از روستا و منطقه گردشگری امند که با حضوربرخی از مدیران دستگاه های اجرایی و سرمایه گذاران پروژه برگزار شد مشکلات توسعه گردشگری این منطقه را بررسی و خواستار همکاری سازنده مدیران دولتی برای تسریع توسعه گردشگری در این منطقه شد.
کد خبر: ۱۳۴۳۷۰۸
خالی از سکنه بودن امند فرصت است
به گزارش جام جم آنلاین زنجان ؛ پروفسور یوسف ثبوتی مدیر توسعه دهکده امند درنهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری که با حضور دادستان وبرخی مدیران دولتی وسرمایه گذاران این منطقه برگزار شد عنوان کرد: ماه ها و سالها در حال گذر است و مسوولین در جهت اهداف منطقه گردشگری امند بسیار کند عمل می کنند در حالی که دنیای امروز دنیای اندازه هاست ودر حیطه های مختلف تولید صنعتی، خدمات و اخلاق،  سنجش و اندازه گیری صورت می گیرد که متاسفانه ما به این قوانین آشنا نیستیم و  بسیارحرف می زنیم ولی عمل نمی کنیم.

 یوسف ثبوتی با اشاره به این مطلب که طرح روستا و گردشگری امند با وجود شیب و پستی بلندی، مناسب برای کشاورزی نیست عنوان کرد: هفت سال قبل موفق شدیم طرح گردشگری ۲۰ هکتار از زمینهای منطقه امند را تهیه کنیم که پس از مطالعات یک ساله طرح،  امضا و موافقت مسوولین متاسفانه یک سال به طول انجامید. بنابراین دو سال مهلت تعیین شده برای انجام کار به پایان رسید.  مجوزهای گرفته شده لغو شد واعلام شد اعتبار نداریم به نظر من در طرح های گردشگری عمومی سنگ اندازی هایی چون ابطال مجوز، نبود اعتبارت وتعیین زمان معنا ندارد. 
 
ثبوتی با ابراز تاسف از بروکراسی اداری عنوان کرد: من در سن ۸۹ سالگی به دنبال مال اندوزی و زمین خواری نیستم تمام تلاش من این است تا این شهر یک مکان تفریحی و یک دانشگاه آباد در خور شهروندان داشته باشد.

رییس هیات مدیره شرکت عمران امند جواد هادی پور به برخی از مشکلات پروژه اشاره کرد و افزود: بخش هایی از طرح روستا ومنطقه گردشگری امند به واحدهای مسکونی، کسب و کارهای سنتی ومجموعه ورزشی اختصاص دارد  که واگذاری هر کدام از آنها نیازمند آن است تا متقاضی وارد عمل شودبنابراین تعیین زمان برای مجوز تغییر کاربری اصولی نیست.

هادی پور مزاحمت مدعیان بدون سند و مدرک را از دیگر مشکلات موجود در سر راه این پروژه دانست و افزود: ادعاهای واهی برخی از افراد مزاحمت هایی در روند  کار ایجاد می کند که نیازمند حمایت هرچه بیشتر سازمانها و ارگانهای  مربوطه است.

وی احداث خط انتقال نیروی برق روستا را از دیگر مشکلات طرح دانست و گفت: از شرایط احداث خط انتقال نیروی برق خورشیدی که تعیین شده استقرار۱۵ خانوار در منطقه روستایی است درحالیکه انتقال صورت گیرد اهالی نیز تمایل خواهند داشت تا در روستا ساکن شوند. بررسی مکان مناسب برای بند حق آبه ۴۲/۵لیتری، روسازی سنگی ادامه مسیر جاده امند، عدم دسترسی به اینترنت که در نقشه برداری و گرفتن مختصات نقاط بسیار ضروری است از دیگر مشکلات طرح است.

در ادامه امیر ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با اشاره به این مطلب که طرح گردشگری در منطقه امند با رفع نواقص و اشکالات موجود می‌تواند اعتبار بالایی را برای استان داشته باشد افزود: باید با همکاری دستگاههای اجرایی در خصوص زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌های قانونی زمینه فعالیت بخش خصوصی در این پروژه فراهم شود تا سرمایه گذاران با همت و تلاش مضاعف در این مسیر حرکت کنند.
 ارجمند با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های مهم دولت، حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری در گردشگری است گفت: با پیگیری های نماینده شرکت "موافقت اصولی" تا آبان ۱۴۰۰ برای ۲۰ هزار متر مربع صادر شد  در حالی که برای انجام کار موارد دیگری در این طرح وجود دارد که نبود موافقت اصولی را توجیه میکند. 
وی هسته اصلی و محوری مجموعه گردشگری امند را روستای گردشگری دانست افزود: این روستاطرح هادی مصوب دارد و دستگاه های خدمات رسان با نگاه کمک به روستا نه مجموعه گردشگری خصوصی می توانند اعتبارات روستای هدف گردشگری را جذب کنند تا کارها متوقف نشود.

به گفته ارجمند: دولت جدید مجموعه های گردشگری را با جدیت پیگیری می کند که در منطقه امند نیز موزه میراث روستایی، مرمت مسجد و حمام جز برنامه های حمایتی است .

وی اظهار داشت: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح‌های مختلف به‌ویژه گردشگری رونق و توسعه  اقتصادی این استان را بیش از گذشته شتاب می‌دهد همچنین انجام این طرح ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه‌های گردشگری دارد و سرمایه‌گذاری در این امر چشم‌انداز بهتری را رقم می‌زند.
"حجت الاسلام محسن کرمی "دادستان زنجان نیز در این خصوص ادامه داد: زنجان از جنبه خدمات تفریحی فقیر است که ایجاد منطقه گردشگری یک فرصت برای این منطقه و استان به حساب می آید که باید تمامی ارگانها سعی کنند از تمام ظرفیت ها برای تسریع امور این مجموعه استفاده کنند.

 محسن کرمی با عنوان این مطلب که خالی از سکنه بودن روستای امند فرصت به حساب می آید نه تهدید افزود: خالی از سکنه بودن روستا نباید مانع از خدمت رسانی  به این پروزه عظیم گردشگری باشدبلکه باید به دنبال دلایلی باشیم تا کارها پیش رود به عنوان مثال فاصله کوتاه آن با مرکز استان که درهیچ یک از شهر ها شاهد چنین چیزی نیستیم می تواند به عنوان فرصتی برای تسریع کاراین مجموعه گردشگری باشد.

کرمی افزود: باید از سقف امتیازات قوانین استفاده کنیم زیرا منطقه گردشگری امند یک دهکده سبز است و بناست در این منطقه گردشگری شاهد خودرو نباشیم و  از سوخت فسیلی استفاده نشود و تمام فاضلاب به چرخه برگرددو نیز  تولید زباله هم نداشته باشد و بافت روستایی این منطقه به‌طور کامل حفظ شود که این‌یک خدمت سبز است.

وی با عنوان این مطلب که در راستای رونق تولید تلاش شود ادامه داد: طرح گردشگری امند کار کارشناسی شده و عالمانه است که در پنج مجلد مبسوط تهیه شده است بنابراین تلاش کنید از سقف ظرفیت های قانون استفاده کنید تا امند  روستای هدف باشد.

 کرمی خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه ۲۵ درصداز حجم و مقیاس کار موثردر اجرای طرح  اتفاق افتاده است و نیاز به تمدید مجوز نیست بنابراین بهتر است تسهیل گری اجرای کار صورت گیرد.

وی گفت: ادعا های واصله در خصوص مزاحمت برخی افراد سود جو برای ادعای مالکیت واهی بوده و ساخت و سازهای غیر مجاز نیز در کمسیون ماده ۹۹ اتخاذ تصمیم خواهد شد. 

دادستان زنجان درخصوص حفظ قبرستان یاداور شد: قبرستان به عنوان جاذبه نیست و برای بهسازی مجوز صادر خواهیم کرد.

 رضا عسگری  فرماندار زنجان نیز  به پیشرفت خوب پروژه اشاره کرد و گفت: علیرغم سختی کار و مقاومتهایی که در مسیر پروژه امند وجود داشت شاهد هستیم که پروژه روند خوبی را طی کرده که نشان از سخت کوشی مجموعه دارد.

عسگری در خصوص تعیین تکلیف روستای امند عنوان کرد: امروز روستای امند به جهت بدست آوردن کد روستایی و اجرای طرح هادی جایگاه رسمی وقانونی دارد واین گام بزرگی است که دست مجموعه دستگاه های اجرایی را در انجام فعالیت هایشان باز می کند .

وی با اشاره به این موضوع که خدماتی که در روستاها ارائه می شود بر اساس نساب جمعیتی است افزود: ارائه خدماتی چون گاز و برق در روستاها براساس نساب جمعیتی است که در روستای گردشگری امند نیز لحاظ شده است.

فرماندار زنجان اظهار داشت: جهت بهره مندی از مجموعه اعتبارات دهیاری ها وشبکه بهداشت در منطقه امند لازم است همزمان با اجرای طرح، تاسیس شبکه  بهداشت و دهیاری پیگیری صورت گیرد.

به گزارش جام جم آنلاین  زنجان، درپایان این نشست گزارش دقیقی در ارتباط با چگونگی میزان مصرف آب، برق درمجموع مصرف انرژی موردنیاز در این طرح و مسائل و مشکلات محیط زیستی توسط مدیران کل دستگاه های دولتی، راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع بیان شد.
 
گزارش از فائزه تقیلو
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها