یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)ت در بندرعباس پایان یافت.
یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)ت در بندرعباس پایان یافت.
کد خبر: ۱۳۳۵۵۳۲
به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان،یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس پایان یافت.


در ابتدای این مراسم پیام‌های آیت الله علوی گرگانی و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.
پیام آیت الله العظمی علوی گرگانی به کنگره بین المللی امام سجاد (ع)
متن پیام حضرت آیت الله علوی گرگانی به شرح زیر است:

بدون ‏تردید هر کدام از حضرات معصومین (علیهم السلام) در عصر خود به عنوان اسوه کامل انسانیت و بارزترین نمونه کمالات و صفات انسانى بوده‏اند و این فضائل و کمالات از مهم‏ترین صفات پیشوایان معصوم (علیهم السلام) در طول حیات و بعد از شهادت آن بزرگواران، به شمار می‌رفته لذا محبت و عشق به آن انوار مقدسه در قلوب انسان‌های مشتاق و علاقه‌مند در طول تاریخ همیشه گرم و جوشان بوده و هیچ گاه سرد و خاموش نمی‌شود.


حتى دشمنان ائمه معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) نتوانستند این حقیقت را انکار کنند و بار‌ها زبان به اعتراف گشوده و مناقب، فضائل و کمالات پیشوایان معصومین (علیهم السلام) را به دیگران یادآور شده‌‏اند.



دوران امام سجاد (علیه السلام) در حقیقت دوران خفقان و مظلومیت شیعه بود؛ لذا امام (علیه السلام) مجال حضور فعال در جامعه را نداشتند با وجود این اوضاع و احوال، به نشر احکام و مسایل دین اسلام به هر نحو ممکن می‌پرداختند از آن جمله بسیاری از مسایل مهم اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی و ... را در قالب دعا برای شیعیان بیان می‌فرمودند.


امید است به بهانه این گونه برنامه‌ها که یازدهمین دوره آن در حال برگزاری است نکاتی از زندگی آن امام همام بیان شود تا دل‌ها را از زنگار جهل و خرافه‏ زدوده و در پرتو دوستى اهل بیت (علیهم السلام) گام‌های سعادت به سوى کمال برداشته شود.
لازم است در پرتو تعالیم روح بخش اسلام بیش از پیش به کمک نیازمندان و امور خیریه پرداخته شود همان گونه که در سال‌های گذشته نیز در سایه همین تعالیم و برنامه‌ها اموری همچون؛ ترویج نذر امام سجاد (علیه السلام)، آزادی برخیرخی زندانیان جرائم غیرعمد، تربیت بیش از یکصد حافظ «صحیفه سجادیه» در سراسر کشور انجام گرفته است که عملی مبارک و میمون خواهد بود.


پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی


پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در بخشی از پیام محمد مهدی اسماعیلی آمده است؛ خوب که گوش جان می‌سپاریم، همان پیام عدالت و ایمان و شجاعت تاسوعا و عاشورای حسینی را در صحیفه سجادیه می‌شنویم. صحیفه سجادیه یادگار بزرگ امام سجاد(علیه‌السلام) نه‌ تنها چراغ هدایتی برای تمامی علاقه‌مندان و تشنگان معارف الهی است بلکه زیباترین صحنه‌های انس خالق و مخلوق را برای همه جهانیان به نمایش می‌گذارد. آنانی که با این یادگار ماندگار ارتباط قلبی و کلامی برقرار کرده‌اند ، به‌ خوبی دریافته‌اند که صحیفه مبارکه سجادیه کتابی است که از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی گذر کرده و نقطه اتصال میان تمامی ادیان و مذاهب و ملل فراهم آورده است.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در ارتباط تصویری با محل برگزاری مراسم اختتامیه  یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) گفت: در بیانیه گام دوم بر اخلاق و معنویت تاکید شده است و این اخلاق و معنویت اگر برخواسته از دین و بویژه دین اسلام باشد به همه حوزه‌ها گسترش می‌یابد.

آیت الله رمضانی افزود: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه بر شناخت انسان از خود و ماهیتش تاکید دارد و می‌گوید: این خودشناسی، خداشناسی را به همراه خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه اگر مکارم اخلاق به نحو درست انجام شود محاسن اخلاق نیز بدنبال آن ایجاد می‌شود؛ افزود: امام سجاد (ع) با حس مسئولیت پذیری همواره به دیگران کمک می‌کرد.


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: معنویت باید همراه با مسئولیت پذیری باشد و هر انسانی در هر جایگاهی زمانی که دچار اشتباه شد، باید از مردم عذرخواهی کند.


حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده، نماینده، ولی فقیه در هرمزگان نیز در این مراسم با قدردانی از دست اندرکاران و مهمانان یازدهمین کنگره بین المللی امام‌سجاد (ع) گفت: امیدورام این گنگره تجربیات و راه جدیدی برای کنگره دوازدهم فراهم کند.


دبیر یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) هم گزارشی از برنامه‌های این کنگره ارائه کرد و گفت: از پارسال تاکنون در راستای این کنگره، بیش از ۱۰۰ وبینار و نشست علمی و تخصصی در داخل و خارج از کشور برگزار شده است و یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) در بیش از ۳۰ کشور جهان برگزار شده و یا در حال برگزاری است.


علی علامه زاده، چاپ ۵ عنوان‌کتاب به همت مرکز تخصصی صحیفه سجادیه، تهیه و توزیع هزار تبلت میان دانش آموزان نیازمند و آزادی ۱۱ زندانی جرایم غیرعمد را از دیگر برنامه‌های اجرا شده این کنگره اعلام کرد.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور هم در ارتباط تصویری با این کنگره گفت: برنامه‌های یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) نسبت به سال‌های قبل بیشتر و دقیق‌تر شده است.


حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، تقویت بخش‌های علمی، توجه به ابعاد اجتماعی، تقویت عرصه بین المللی، توجه ویژه به آثار مکتوب و حوزه مجازی، کادرسازی مربیان صحیفه سجادیه و آشنایی کودکان و نوجوانان با ائمه و امام سجاد (ع) را از ویژگی‌های مهم این کنگره اعلام  کرد.


حجت الاسلام محمدصادق کفیل مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه هم با بیان این که دوران امام سجاد (ع) سخت‌ترین دوران تاریخ اسلام بود؛ گفت: امام سجاد (ع) در آن زمان شاگردان بسیار تاثیرگذاری همچون ابوحمزه ثمالی تربیت کرد و با کتاب صحیفه خود الگویی برای آیندگان شد.


شیخ سید حسین توانا از علمای اهل سنت نیز در این کنگره، یکی از افتخارات دین اسلام را داشتن الگو‌هایی قوی و موثر همچون رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) دانست و گفت: اهل بیت رسول خدا بخوبی از شخصیت والای پیامبر اکرم (ص) الگوبرداری کرده و خود نیز به یک الگو برای مردم تبدیل شدند.


شیخ سید حسین توانا افزود: حکمت و درایت امام سجاد (ع) پس از عاشورا و روشن کردن این نهضت نیاز به الگوبرداری دارد.


وی با بیان این که باید امام سجاد (ع) را در حکمرانی الگوی خود قرار دهیم؛ افزود: تربیت نسل مجاهد و مخلص برای آینده از اقدامات بسیار برجسته امام‌سجاد (ع) بود.


این عالم اهل سنت افزود: امام سجاد (ع) گرچه در زمان خود شاهد جنگ‌ها و ظلم‌های زیادی بود، ولی در آن زمان موجب رشد جامعه و جلوگیری از ریختن خون‌های بیگناه زیادی شد.


میشل کعدی اندیشمند مسیحی اهل کشور لبنان هم در ارتباط تصویری با این کنگره گفت: امام سجاد (ع)، ستاره‌ای از ستارگان انوار امامت است که تمام زندگی خود را برای خداوند گذارند.


میشل کعدی، ایمان امام سجاد (ع) را بی حد و مرز دانست و افزود: از ایشان آنچه بیشتر مرا به سخن وامی‌دارد رساله حقوق است و بار‌ها قسم خورده ام که ایشان قدیسی است که جز راست سخن به میان نمی‌آورد و همچون جد خود علی (ع) است.
وی، رساله حقوق امام سجاد (ع) را مدرسه انسانیت دانست و گفت: از این رساله همه بهره برده اند و در آن از حقوق مختلفی سخن گفته شده است.


میشل کعدی گفت: مجموعه صحیفه سجادیه برای همه انسان‌ها و همه زمان‌ها سند انسانیت است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان هم در این مراسم بر اهمیت انتقال صحیح و کامل مفاهیم کتب مقدس به مردم تاکید کرد و گفت: در بازگردانی فارسی صحیفه سجادیه باید همه زیبایی‌های کلام عربی این کتاب بصورت فارسی منعکس شود.


رضا کمالی با اعلام حمایت از ترجمه صحیفه سجادیه به نثر ادبی و ارزشمند فارسی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان همه هزینه‌های این ترجمه و چاپ آن را می‌پردازد.


در این کنگره که بصورت زنده از صداوسیمای مرکز خلیج فارس و همچنین از طریق فضای مجازی پخش شد، از ۵ نفر از حافظان صحیفه سجادیه قدردانی و از پنج جلد کتاب نیز رونمایی شد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها