جام جم آنلاین - آرشیو

گام‌های بلند ایران در فضا

گام‌های بلند ایران در فضا

ایران در زمینه پرتاب ماهواره در بین ۲۴ کشور منطقه رتبه اول را در اختیار دارد. در بخش‌های مختلف فضایی مانند ماهواره مخابراتی، سنجش از دور، سکوی پرتاب، زیرساخت‌های فضایی، موقعیت‌یابی و اکتشافات فضایی و ظرفیت‌های علمی نیز در منطقه در جایگاه ششم قرار گرفته است.

بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در عصر تغییر اقلیم

بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در عصر تغییر اقلیم

در برهه‌ای که بحث محیط‌زیست و چالش‌های آن و تاب‌آوری در مقابل بحران اقلیمی یک اولویت به‌شمار می‌رود، تمرکز بر مساله سیاست‌گذاری انرژی، بررسی دقیق و یافتن راهکار مناسب هم اهمیتی دوچندان می‌یابد.

توسعه علم و فناوری با وقف علمی

توسعه علم و فناوری با وقف علمی

امروزه، رمز پیشرفت همه‌جانبه کشورهای توسعه‌‌یافته، مشارکت تمام بخش‌های جامعه اعم از بخش دولتی، خصوصی و بخش سوم اقتصاد (سازمان‌های داوطلبانه و غیرانتفاعی) در جامعه است. بر حسب شواهد موجود، بنیادها و نهادهای خیرخواهانه علمی به عنوان یکی از نهادهای بخش سوم اقتصاد، موجب تسریع روند توسعه کشورها می‌شوند. در اغلب کشورها، بخش سوم به‌عنوان بخشی بسیار مهم درگیر اموری می‌شود که دولت توان و تمایل و بخش خصوصی انگیزه ورود به آن را ندارد. این کشورها با برنامه‌ریزی و اصلاح ساختار اقتصادی، بخش عظیمی از فعالیت‌های اقتصادی و ارائه خدمات اجتماعی را به بخش خیریه و غیرانتفاعی واگذار کرده‌اند.

صنعت پوشاک و تغییر اقلیم

صنعت پوشاک و تغییر اقلیم

جهان روزبه‌روز به سمت گرم‌تر شدن و تجربه پیامدهای ناخوشایند تغییر اقلیم می‌رود. ساز و کارها و تدابیر بین‌المللی نیز بر فاصله گرفتن از سوخت‌ های فسیلی برای کاهش انتشار کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای تاکید دارند و البته گهگاه به مباحث مرتبط با تغذیه و سایر مظاهر مصرف‌گرایی توجه می‌کنند.

تغییر اقلیم و بحران ریزگرد

تغییر اقلیم و بحران ریزگرد

از مخرب‌ترین معضلات محیط‌ زیستی و اقلیمی خاورمیانه در عصر حاضر پدیده ریزگردهاست. این پدیده جوی، ‌مجموعه گردوغبار و ذرات خشک معلق در هواست.

آینده رشد مبتنی بر نوآوری چگونه است؟

آینده رشد مبتنی بر نوآوری چگونه است؟

«آیا رکود و رشد محدود بهره‌ وری همچنان ادامه خواهد داشت یا وارد دورانی جدید خواهیم شد که در آن عصر دیجیتال و علوم عمیق، نوآوری را دوباره تقویت می‌کند و باعث ارتقای اقتصاد و بهره‌وری می‌شود؟» این سؤال مهم،‌ موضوع اصلی گزارش شاخص جهانی نوآوری (۲۰۲۲ GII)‌ است که به‌زودی منتشر خواهد شد.

1 صفحه

نیازمندی ها