رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی مطرح کرد

سرمایه‌‌گذاری ۳۶میلیارد دلاری

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: یکی از موضوعات ما در نظام حکمرانی صندوق این است که چرا این صندوق تشکیل شد؟ در دنیا صندوق‌های تثبیتی، صیانتی و توسعه‌ای وجود دارد و ما یک صندوق صیانتی و توسعه‌ای هستیم که هدف ما تبدیل بخشی از درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز به ثروت‌های ماندگار و سرمایه‌های زاینده اقتصادی است.
کد خبر: ۱۴۵۶۵۱۰
 
وی بابیان این‌که فعالیت‌های صندوق باید معطوف به مأموریت‌های آن باشد، افزود: تعیین نرخ مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری از وظایف هیأت امنای صندوق توسعه است. برخی صندوق را با موضوع سرمایه‌گذاری بیگانه می‌دانند، درحالی‌که در شیوه‌نامه ما صندوق اجازه دارد وارد بحث سرمایه‌گذاری شود.به گفته غضنفری، صندوق موفق شده از نظر عاملیت ارزی و سپرده‌گذاری از ۳۶۰ طرح ارزی پشتیبانی کند و ۳۶میلیارد دلار هم در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین طبق قانون ۱۰درصد از درآمد صندوق باید به ریال تبدیل می‌شد که سرمایه‌گذاری‌های مرتبط صورت گرفت.
 
۴.۴میلیارد دلار از بدهی‌های صندوق وصول شد
رئیس صندوق توسعه ملی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، عملکرد صندوق در بخش‌های مختلف ۲۶.۸میلیارد دلار بوده که یکی از وام‌گیرندگان اصلی هم دولت است. نفت و گاز سهم بیشتری از تسهیلات صندوق را تشکیل داده و بعد از آن پالایشگاه و نیروگاه که با معیار ارزآفرینی و ایجاد شغل، حائز اهمیت است.مهدی غضنفری ادامه داد: فارغ از عاملیت ارزی یا سپرده‌گذاری ارزی، از مجموع ۳۶.۵میلیارد دلار تسهیلات و سپرده‌گذاری صندوق توسعه،۲۶و خرده‌ای سررسید شده، ۸.۳۷میلیارد دلار وصول شده و ۱۷.۷۶میلیارد دلار در مسیر مانده است؛ این یعنی حدود ۴۸درصد عدم کارآمدی در تسهیلات ما مشاهده می‌شود؛ یعنی اگر همین‌طور پیش برویم، ثروت ماندگاری نخواهد ماند و این باعث شد در صندوق به فکر تغییر باشیم. البته بیشترین وصول مطالبات در دولت سیزدهم بوده است.به گفته وی، تا پیش از دولت سیزدهم ۱.۱میلیارد دلار از بدهی‌های صندوق وصول شده بود و در این دولت ۴.۴میلیارد دلار وصول شد که در مجموع ۵.۵میلیارد دلار وصول مطالبات ازمحل عاملیت بوده است. از طریق سود سپرده نیز ۲.۷میلیارد دلار وصول شده و از طریق تهاتر ۰.۱۲میلیارد دلار. تهاتر ما ۳۳درصد ازبانک سینا بامجوز بانک مرکزی بوده است. درواقع آنها گفتند «ما جای پول، بانک سینا را داریم.» که ما همان را تملیک کردیم.رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: برخی اعتراض می‌کنند که چرا صندوق توسعه ۳۳ درصد از بانک سینا را خریده؟ می‌گویند صندوق برای این کار ارز را به ریال تبدیل کرده است، در حالی که نه آن کسی که تسهیلات گرفت و نه بانک، نتوانستند اقساط خود را بپردازند و به همین دلیل ۰.۱۲ میلیارد دلار را از این طریق وصول کردیم. این عدد ابتکاری است که به خرج دادیم اما به ما نامه می‌دهند و اعتراض می‌کنند. ما به‌عنوان امانتدار نسل آتی، مجبور شدیم از این طریق پول‌مان را وصول کنیم.
 
دولت باید بدهی خود را بپردازد
وی در ادامه با بیان این‌که حدود ۱۰۰میلیارد دلار به دولت‌ها وام داده‌ایم که می‌گویند ازروال قانونی پس بگیرید، اضافه کرد: حرف ما این است میادین نفت و گاز کشور به‌ویژه میادین مشترک که هیچ دستی به آن نزدید دراختیار صندوق قرار دهید، صندوق سراغ بخش خصوصی برود.بخش خصوصی اکتشاف وهمه کارها را انجام دهد و درپایان یک قسمت ازکیک تقسیم که سهم دولت است رابه جای طلب دولت به مابدهید اماطرح درپیچ وخم مجلس،شورای نگهبان ومجمع تشخیص گیر کرده و تصویب نمی‌‎شود.غضنفری افزود: طبق محاسبات ما، حدود یک میلیون بشکه می‌توانست از این ذخایر به دست آید که حدودا سالی ۱۲میلیارد دلار خالص برای ما درآمد ارزی داشت. همچنان قانع نشده‌ام که چرا این طرح ما رأی نمی‌آورد و اجرا نمی‌شود.

شرکت ملی نفت بزرگ‌ترین بدهکار صندوق توسعه ملی
غضنفری با بیان این‌که اگر بازگشت پول را در برنامه قراردهیم، فرهنگ امهال واهمال ازبین خواهدرفت، گفت: یکی‌از بزرگ‌ترین بدهکاران به صندوق، شرکت ملی نفت ایران است و پس از آن طرح‌های نیروگاهی؛ این یعنی طرح‌هایی که به نظر می‌رسد باید سودده باشد، در بازگشت تسهیلات به صندوق موفق نبوده است. باید به کسانی که مطالبات خود را به صندوق پرداخت نمی‌کنند، بگوییم ما علاقه‌مندیم با شما هم همان برخورد را داشته باشیم که با کسانی که پول‌مان را ندادند، انجام دادیم.رئیس صندوق توسعه ملی در ادامه گفت: نزدیک به ۹میلیارد دلار طرح درروز گذشته امضا شد؛دوطرح آب‌رسانی ازدریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی و رضوی. طرح بعدی شیرین‌سازی و انتقال آب‌های خلیج‌فارس به استان‌های فارس و اصفهان است. طرح دیگر pdh پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و pdh پتروشیمی تدبیروطرح‌های دیگر است. وی ادامه داد: البته غیر از طرح‌های گفته شده حدود ۴.۷میلیارد دلار نیز طرح در دست بانک‌هاست که در آینده عناوین آنها اعلام می‌شود؛ البته عمده آنها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها