در گفتگو با رییس مرکز ملی خشکسالی عنوان شد

افزایش تنش‌های آبی در سال ۱۴۰۳

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: امسال در برخی مناطق کشور مانند کرمان، فارس، بوشهر، تهران، سمنان و قزوین تنش‌های آبی افزایش پیدا می‌کند.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: امسال در برخی مناطق کشور مانند کرمان، فارس، بوشهر، تهران، سمنان و قزوین تنش‌های آبی افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۴۴۹۴۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، احد وظیفه درباره اینکه سال گذشته از نظر میزان بارش‌ها کشور چه شرایطی داشت؟ عنوان کرد: برخی مناطق شرایط مناسبی ندارند و میزان بارش‌ها در آن‌ها نسبت به میانگین بلند مدت کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برای نمونه کرمان، هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قزوین و سمنان شرایط مناسبی از لحاظ میزان بارش‌ها ندارند.

‌وظیفه درباره میزان بارش‌ها در پاییز گذشته یادآور شد: پاییز سال گذشته شاهد کم بارشی شدیدی بودیم و می‌توان گفت بارندگی حدود ۴۳ درصد منفی بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از پاییز‌های خشک را پشت سر گذاشته‌ایم، ادامه داد: این در حالی است که از نظر دمای هوا نیز پاییز گذشته بسیار گرم بود.

‌وی عنوان کرد: درباره زمستان نیز باید گفت از ابتدای فصل تا بیست و یکم اسفند گذشته میزان بارش‌ها حدود ۱۸ درصد از میانگین بلند کمتر بوده است.

‌وظیفه افزود: به این ترتیب در پاییز و زمستان بارش‌ها حدود ۲۸ درصد کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره اینکه کدام مناطق کشور از نظر بارش‌ها شرایط ناگوارتری داشته‌اند؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: مناطق جنوب و جنوب شرق کشور شرایط نامناسب‌تری داشته‌اند. برای نمونه بارش‌ها در استان فارس حدود ۵۷ درصد زیر شرایط نرمال است. زیرا این استان باید حدود ۲۲۸ میلی‌متر بارش دریافت می‌کرد، اما تا بیست و یکم اسفند گذشته حدود ۹۸ میلی‌متر بارش داشته است.

وی درباره دیگر استان‌ها نیز توضیح داد: بارش‌ها در خراسان رضوی ۳۵ درصد منفی، چهار محال و بختیاری ۳۷ درصد منفی، تهران ۳۵ درصد منفی، قزوین ۴۰ درصد منفی، بوشهر ۴۹ درصد منفی، هرمزگان ۵۰ درصد منفی و کرمان نیز ۴۹ درصد منفی است.

وظیفه یادآور شد: وضعیت بارش‌ها در این مناطق مناسب نیست. این در حالی است که پنجره بارش‌ها نیز محدود شده است. برای نمونه در مناطقی مانند هرمزگان پس از فروردین ماه به شکل نرمال شاهد بارش باران نخواهیم بود.

 رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه شرایط در برخی مناطق ناگوارتر است، بیان کرد: برخی مناطق با توجه به اینکه نزدیک دریا قرار دارند می‌توانند با شیرین سازی آب شرب را تامین کنند، اما برخی مناطق مانند فارس و کرمان چنین شرایطی را ندارند.

‌وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها از افزایش دمای هوا در سال پیش‌رو حکایت دارد، گفت: کمبود منابع آب و افزایش دما نشان می‌دهد که باید برای کاهش بحران و تنش‌های آبی تدابیری در نظر گرفت، برای نمونه می‌توان در تامین آب برای صنعت و کشاورزی محدودیت‌هایی در نظر گرفت.

وظیفه ادامه داد: به این ترتیب در سال پیش‌رو بحران و تنش آبی نسبت به گذشته بیشتر می‌شود و نیاز است که برای این مهم مدیریت منابع آب به درستی انجام شود.


مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها