ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر کسی است و باید مثل هر تصمیم مهم دیگری به خوبی ارزیابی شود تا به موفقیت بیانجامد. مشاوره پیش از ازدواج از زوجین حمایت می‌کند تا پیش از یک تعهد بلندمدت، پایه‌ای سالم و مستحکم ایجاد کنند.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۰۸

مشورت با یک مشاوره خانواده می‌تواند به زوجین کمک کند تا زمینه‌های تعارض در روابط را شناسایی کرده و ابزارهای مؤثری برای رسیدگی به آن زمینه‌ها فراهم کنند تا از تبدیل شدن آن‌ها به یک معضل جدی جلوگیری شود.

در ادامه این مطلب ضمن اهمیت مشاوره قبل از ازدواج، مزایا و ملاک‌های انتخاب یک مرکز مشاوره را بررسی خواهیم کرد.

 

مرکز مشاوره خانواده

مشاوره پیش از ازدواج و خانواده برای چه کسانی مناسب است؟

مشاوره پیش از ازدواج با ایجاد انتظارات واقع بینانه از طریق بهبود ارتباطات و حل تعارض، به شرکا کمک می‌کند تا ازدواج سالم تری داشته باشند.

یک مشاوره خانواده طی جلسات مشاوره‌ای که با زوجین تشکیل می‌دهد، به موضوعاتی مانند امور مالی، محبت و تمایلات جنسی، نقاط قوت و مسائل خانواده اصلی، باورهای معنوی و ارزش‌های زن و مرد می‌پردازد. این مکالمات و آگاهی، شرکا را آماده می‌کند تا در صورت بروز مشکلات، نگرش مثبتی نسبت به زوج درمانی ایجاد کنند.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند این نوع از مشاوره فقط برای افرادی است که در حال حاضر در زندگی مشترکشان دچار چالش هستند، اما در واقع شرکت در جلسات مشاوره خانواده و به خصوص مشاوره قبل از ازدواج به شما و همسر آینده‌تان کمک می‌کند تا یاد بگیرید چگونه مسائل را شناسایی کنید، در مورد اختلافات و تعارضاتتان بتوانید به خوبی مکالمه کنید و درگیری‌هایی را که به طور اجتناب ناپذیر در مقطعی از رابطه شما ایجاد می‌شود، مدیریت کنید.

این مهارت‌ها و استراتژی‌های حل تعارض، برای زن و شوهر آینده موقعیتی را فراهم می‌کند تا علاوه بر شناخت بیشتر روی همسر آینده‌شان، از درگیر شدن و بروز رفتارهای منفی آتی که اغلب ازدواج‌ها را به هم می‌زند، جلوگیری کنند. به همین دلیل لزوم انتخاب یک مرکز مشاوره معتبر و شرکت در مشاوره پیش از ازدواج برای هر کسی که قصد ازدواج در آینده نزدیک را دارد، واجب و حیاتی است.

برای چه مشکلاتی باید به سراغ مشاور خانواده برویم؟

مشاور خانواده می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای یک زندگی مشترک بهتر و موثرتر تلاش کنید. به عبارت دیگر مشاور خانواده به شما کمک می‌کند به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع بینانه از ازدواج، برنامه ریزی برای آینده و همچنین تصمیم گیری در مورد راه‌هایی که زندگی شما در آن خلاصه می‌شود، با همسر آینده‌تان به توافق نظر برسید. راه حل تعارضات و اختلافات نظر بین زوجین و کودکان، برخورد صحیح با مشکلات یکی از اعضای خانواده و به طور کلی حل مسائل در چهارچوب خانواده از جمله مسائلی است که می‌توانید آن را با یک مشاور و درمانگر خانواده به مشورت گذاشته و به کمک او آن‌ها را حل کنید.

در ادامه برخی از جنبه‌هایی که یک مشاور خانواده و یا مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به آن‌ها کمک کند آورده شده است:

  • امور مالی فردی و مشترک
  • نحوه فرزند پروری
  • مهارت ارتباطی
  • استراتژی‌های حل تعارض
  • مهارت تصمیم گیری
  • نقش‌های جنسیتی در ازدواج
  • خانواده درمانی

10 دلیل برای مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج به گونه‌ای طراحی شده است که شما و شریک زندگی‌تان را با ابزارهایی برای هدایت زندگی زناشویی با هم تجهیز کند. یکی از مزایای مهم کار با درمانگران ازدواج و خانواده که زوجین اغلب آن نادیده می‌گیرند، این است که نه تنها توانایی آن‌ها را در برقراری ارتباط بهبود می‌‌بخشد و تعارض بین زوجین را کاهش می‌دهد، بلکه به ایجاد بستری برای هر دو نفر کمک می‌کند تا بعداً در صورت برخورد با یک مشکل و معضل، به دنبال کمک حرفه‌ای باشند.

10 دلیل مهم برای مشاوره پیش از ازدواج به شرح زیر است:

1. ایجاد اهداف و تصمیمات متقابل و مشترک

درباره آنچه که هر دوی شما امیدوارید از ازدواج خود به دست آورید و به معنای دیگر اهدافتان از زندگی مشترک، از قبل صحبت کنید. می‌توانید چند تصمیم را تعیین کنید که ترکیبی از خواسته‌های هر دوی شما باشد. این امر به شما اهداف مشترکی می‌دهد تا در جهت رسیدن به اهدافی که هر دوی شما به آن اعتقاد دارید کار کنید.

2. درک سبک‌های ارتباطی، سازگاری با آن‌ها و بهبود بخشیدن آن‌ها

این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه با سبک‌های ارتباطی یکدیگر سازگار شوید تا مطمئن شوید که می‌توانید به ‌جای نادیده گرفتن آن‌ها یا دعوا و جدل درباره آنها، با موفقیت در مورد مشکلات احتمالی با یکدیگر صحبت کنید.

3. دوری از تعارضات احتمالی قبل از تبدیل شدن به یک مشکل حاد

مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا قبل از ایجاد بحران، با مسائل و مشکلات احتمالی کنار بیایید و به شما کمک می‌کند تا درک کنید که می‌توانید با کمک گرفتن از یکدیگر، مشکلات احتمالی آتی را حل کنید.

مرکز مشاوره پیش از ازدواج

4. کنار گذاشتن اضطراب پیش از ازدواج

در طول جلسات مشاوره خانواده، می‌توانید با علل احتمالی اضطراب مقابله کنید و از طریق آن‌ها روی نقاط ضعف ازدواجتان کار کنید. روبرو شدن با مشکلات به شما و شریک زندگیتان کمک می‌کند تا مطمئن شوید که ازدواج می‌توانید قدم مثبتی برای رابطه شما باشد.

5. تمرکز روی جنبه‌های مثبت

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بیشتر بر جنبه‌های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه‌های منفی و این جنبه‌های مثبت را بهتر بشناسید و بتوانید بعدها در زندگی مشترکتان از آن‌ها به نحو احسن استفاده کنید.

6. از بین ببردن رفتار‌های ناکارآمد

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند رفتار‌ها و الگو‌های ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به شما در اصلاح آن‌ها کمک کند.

7. ایجاد فرآیند‌های تصمیم گیری

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیند‌های تصمیم گیری سالم و عادلانه‌ای را پیدا کرده و در طول زندگی در پیش رو و همچنین برخورد صحیح با فرزندانتان از این مهارت استفاده کنید.

8. برنامه ریزی برای آینده

دقیقاً درست مانند زمانی که شما و همسرتان با یک برنامه ریز عروسی، برای برنامه ریزی عروسی خود کمک می‌گیرید، دیدن یک مشاور قبل از ازدواج می‌تواند به شما در برنامه ریزی ازدواج و زندگی مشترکتان کمک کند.

9. تعیین انتظارات واقع بینانه

این شکل از مشاوره به شما این امکان را می‌دهد که در مورد تمام جنبه‌های مهم زندگی زناشویی با شریک زندگی خود صحبت کنید تا هر دو بدانید که چه انتظارات و توقعی از یکدیگر دارید. مشاوره پیش از ازدواج به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به صورت زندگی فردی و زندگی مشترک کمک می‌کند.

10. شناخت شریک زندگی خود

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به‌ویژه، می‌تواند به شما کمک کند تا باورها، ارزش‌ها، انتظارات، انگیزه‌ها، اولویت‌ها و روال شریک زندگی‌تان را بیشتر بشناسید.

بهترین مرکز مشاوره خانواده و مشاوره پیش از ازدواج در تهران

مرکز مشاوره بینش نوین

ملاک‌های انتخاب مرکز مشاوره پیش از ازدواج و خانواده

انتخاب یک مرکز مشاوره و  در نهایت مشاوره خانواده خوب و معتبر قدم اول برای یک مشاوره پیش از ازدواج مفید است. یک زوج‌درمانگر خوب به شما کمک می‌کند تا به جای اینکه با قرار گیری در دو تیم مختلف، با یکدیگر دعوا کنید، در یک تیم قرار گرفته و مشکلات خود را حل کنید. یک مشاور خانواده خوب می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه از دیگری حمایت کنید و آن را درمان کنید. در این فرآیند، ممکن است رابطه خود را بهبود بخشید و آن را در جهت مثبت تری ادامه دهید.

لازم به ذکر است که برای انتخاب یک مرکز مشاوره پیش از ازدواج و یک مشاور خانواده، داشتن مدرک تحصیلی معتبر مهم‌ترین ملاکی است که باید در نظر بگیرید. یکی دیگر از این ملاک ها، احساس اطمینانی است که مشاور خانواده باید به شما بدهد تا بتوانید با صداقت و به راحتی با او صحبت کنید و مشکلاتتان را در میان بگذارید. تکنیک مشاوره و تجربه مشاور نیز به صورت مستقیم روی نتیجه گیری شما از مشاوره تاثیر دارد.

مراحل مشاوره ازدواج و خانواده در مرکز بینش نوین

روابط ما با شریک زندگی و اعضای خانواده تأثیر عمیقی بر زندگی ما دارند و همه جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ما در مرکز مشاوره بینش نوین معتقدیم که همراه با بهترین تحقیقات کاربردی در مورد ازدواج و روابط و اختلالات زناشویی، می‌توان تغییرات واقعی را در قلب و زندگی روزمره ایجاد کرد.

خدمات مشاوره پیش از ازدواج ما در مرکز بینش نوین در تهران به صورت حضوری و برای عزیزانی که در سایر نقاط ایران و جهان اسکان دارند، به صورت آنلاین، ارائه می‌شود. طی یک دوره 1 تا 12 جلسه مشاوره خانواده و مشاوره پیش از ازدواج، پس از تهیه پرسشنامه پیش از ازدواج و جمع آوری اطلاعات از زوجین، مراجعین و مشاور به طور متوسط هفته‌ای یک بار ملاقات می‌کنند. در انتهای مسیر زوجین به کمک مشاور ازدواج می‌توانند توانایی خود را در برقراری ارتباط بهبود بخشند، انتظارات واقع بینانه را برای ازدواج خود تعیین کنند و از همه مهم‌تر مهارت‌های حل تعارض را توسعه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها