در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

بررسی موضوع سانحه برخورد دو قطار مسافری

مدیرعامل مستعفی شرکت راه آهن ، عضو رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب به بررسی موضوع سانحه برخورد دو قطار مسافری پرداختند.
کد خبر: ۹۷۲۸۱۵
بررسی موضوع سانحه برخورد دو قطار مسافری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "محسن پور سید آقایی" مدیرعامل مستعفی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، "غلامرضا کاتب" عضو رئیسه مجلس شورای اسلامی و "حسین عاشوری" رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع سانحه برخورد دو قطار مسافری در روز جمعه در منطقه هفت خوان پرداختند.

در ابتدای این بحث محسن پور سید آقایی مدیرعامل مستعفی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا این استعفا ناشی از پذیرش مسئولیت است یا احترام به افمار عمومی گفت: هرچند که این حادثه در اثر خطای انسانی دو، سه نفر پیش آمده اما مدیران سازمان ها مصون از مسئولیت کارمندانشان نیستند.

وی افزود: این استعفا هم در راستای مسئولیت اجتماعی مدیران صورت گرفته و هم احترام به افکار عمومی است و امیدوارم اندکی از غم بازماندگان این حادثه را کاهش دهد.

پور سید آقایی همچنین اظهار داشت: در مورد اینکه شخص دیگری به عنوان جایگزین بنده انتخاب شده باشد اطلاعی ندارم اما حتما وزیر راه فردا سرپرستی را تعیین خواهد کرد.

در ادامه این گفتگو حسین عاشوری رئیس کمیسیون عالی بررسی سوانح راه آهن کشور نیز اظهار داشت: قطار تبریز - مشهد ساعت ۶:۲۲ به دلیل افت فشار ترمز در ۵ کیلومتری ایستگاه هفت خوان متوقف می شود و سیستم ITC دو تراک قبل از خود را قرمز می کند، قطار بعدی که حدود ۴۵ دقیقه بعد از سمنان به مشهد بوده است به این قطار نزدیک می شود و در ۶ کیلومتری این قطار متوقف می‌شود اما به دلیل خطای انسانی این قطار به سمت قطار تبریز - مشهد حکت می کند.


کاتب عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه خطای انسانی در این حادثه قابل اغماض نیست، گفت: علی رغم اینکه سیستم ITC اعلام هشدار می کند، امپراتور شاهرود که مسئولیت وقت را داشته به لوکوموتیوران اعلام می کند که سیستم ITC خاموش شود و اه بیافتد.

وی اضافه کرد: خطای دوم به خود راننده لوکوموتیو بر می گردد چرا که وقتی اپراتور به وی دستور می دهد که سیستم مذکور را خاموش کند، می بایست از مرکز کنترل ترافیک اجازه می گرفت که متاسفانه چنین اقدامی از طرف وی صورت نمی گیرد.

کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه، بیشترین مبحثی که مدیر آینده راه آهن باید به آن بپردازد بحث منابع انسانی است گفت: در سال 93 و 94 شاهد حوادث در حوزه راه آهن بودیم.

وی با بیان اینکه، بزرگترین مشکل بحث مدیریت سیستم است افزود: مسئولان نباید به سادگی از موضوع حوادث راه آهن گذر کنند لذا، مسئولین باید بدانند وقتی در درون سیستمی عدم یکپارچگی ، عدم انسجام و بی انظباطی وجود دارد باید به درستی عمل کنند و سیستم مدیریتی را باید اصلاح کرد.

وی با تاکید بر اینکه، مدیر آینده باید نگاه منطقی به راه آهن داشته باشد خاطرنشان کرد: مسئولین در برابر مسولیت شان باید پاسخگو باشند و از سوی دیگر، نباید به صورت جزیره ای عمل کنند .

کاتب با اشاره به اینکه، برای سیستم ATC باید ساختار منظمی را طراحی کرد گفت: اگر قرار است آلارم قرمز داده شود نباید یک نفر دستور صادر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، اعتماد از دست رفته مردم را نمی توان به راحتی جبران کرد ادامه داد: انسان باید تمام وقایع و احتمالات را پیش بینی و پیشگیری کند تا دیگر شاهد وقوع حوادث دلخراش نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه، باید در درون سیستم راه آهن انسجام، وحدت و یکپارچگی شکل بگیرد اظهار داشت: مجلس در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی را برای سیستم راه آهن داشته که خوشبختانه به تصویب رسیده است.

کاتب با اشاره به خطوط مترو حومه گفت: در برنامه ششم توسعه شرکت راه آهن حومه را به تصویب رساندیم این در حالی است که طبق قانون نباید شرکت جدیدی را تصویب می کردیم لذا امیدواریم با تحولات جدید گام های موثری برداشته شود.

عاشوری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، عوامل موثر در بروز این حادثه در بررسی های اولیه مشخص شده است اظهار داشت: مسئول سیستم ای تی سی ، لوکوموتیو ران ، عوامل بخش سه راه حرکت در این حادثه نقش داشتند.

وی با بیان اینکه، راه آهن ایران عمر 90 ساله دارد بیان کرد : طی سالیان سال سیستم های جدیدی در راه آهن به کارگرفته شده است لذا سیستم ای تی سی مکمل سیستم های قبلی است.
رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن با اشاره به اینکه، طی سال های اخیر با کاهش حوادث روبرو بودیم ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران22 هزارنفر کارمند دارد به طوری که حقوق و مزایای آنها بالا نیست و همیشه دغدغه مالی برای این افراد وجود دارد.
وی با بیان اینکه، این سیستم 7-8 ماه است که عملیاتی شده گفت: نیروی انسانی باید به دنبال این سیستم به صورت هوشمند عمل کند تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، سیستم کنترل هوشمند400 میلیارد تومان هزینه در برداشته است گفت: چرا یک اپراتور به خود اجازه خاموش کردن سیستم را می دهد و خود تصمیم گیری می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها