هنر انقلابی و رویش‌های تازه

در بسیاری از دیدگاه‌های هنری بیان می‌شود هنر ابزار است. ما هم با این که هنر ابزار است موافق هستیم اما مساله اینجاست که نمی‌توان به سادگی و با ساده انگاری از این ابزار استفاده کرد. لذا هر تحولی که جامعه با آن مواجه می‌شود، بر روند هنر آن جامعه نیز اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۸۹۳۱۴۴
هنر انقلابی و رویش‌های تازه

از این رو می‌توان گفت هر تحول اساسی در اداره یک جامعه که از آن به عنوان انقلاب نام می‌بریم درون خود شعارهای محوری و اساسی دارد که تعیین کننده مسیر همه تصمیم‌گیری‌های ریز و درشت مسئولان و آحاد مردم وفادار به ارزش‌های آن انقلاب است.

حال اگر هنرمندان وفادار به آن انقلاب بتوانند خلاقیت هنری خود را در خدمت تعمیق و استقرار شعارهای اصلی آن انقلاب قرار دهند به آن آثار هنر انقلابی می‌گویند و البته موفقیت این هنرمندان وقتی تکمیل می‌شود که بین محتوای آثار و شعارهای انقلاب و نیازهای فطری انسان پیوند هم‌افزایی ایجاد کنند.

هنر انقلاب اسلامی، نوع خاصی از هنر است که وقتی در معرض استفاده مخاطب قرار گرفت، درک و تعهد مخاطب را از ارزش‌های انقلاب اسلامی افزایش دهد یا او را با تاریخ انقلاب و زحمات کشیده شده در باب پیروزی یا تداوم انقلاب آشناتر کند و در بیانی دیگر بتواند یاران جدیدی را برای حمایت از انقلاب به صحنه آورد و همچنین با افشای توطئه‌های دشمنان، تلاش‌های آنها را نقش بر آب کند.

ویژگی هنر انقلاب اسلامی همراه‌سازی عقلانیت، آگاهی و احساس مخاطبان برای حمایت از انقلاب اسلامی است که این امر با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های علمی، تجربی و حماسی موجود امکان‌پذیر است، به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی استعدادهای جوان بخصوص با تمرکززدایی از پایتخت و توجه به تمام استان‌های کشور یکی از راه‌های مهم برای تحقق این هدف است و از این راه بیشتر می‌توان به خلق آثار هنری انقلابی خدمت کرد. از طرفی دیگر در این مسیر مدیران فرهنگی نباید یک نکته را فراموش کنند. نوع تعامل با هنرمند تاثیر زیادی بر کار او دارد. من معتقدم باید هنرمند را شناخت، توانایی‌ها و پیچیدگی‌هایش را شناخت، باید سال‌ها با هنرمند تعامل کنی، به او بگویی که مساله را از این زاویه می‌بینی و اجازه‌دهی او هم زاویه دید خودش را مطرح کند. هر اثر هنری حامل یک پیام است. اگر مدیر فرهنگی بتواند با هنرمند سر یک مساله به توافق برسد، هنرمند هم می‌تواند آن را در قالب اثر هنری بیان کند. پیش‌فرض من این است که اغلب هنرمندان خودشان را نسبت به فرهنگ جامعه متعهد می‌دانند. ممکن است در تشخیص مساله دچار مشکل شوند ولی همه آنها می‌خواهند ظرفیتی را که خداوند به آنها داده، در خدمت جامعه قرار دهند.

دکتر حسن بنیانیان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها