در نشست خبری مطرح شد

واکنش روحانی به اظهارات صالحی درباره تاخیر در اجرای برجام

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر صالحی درخصوص تاخیر در اجرای برجام گفت: ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست. وزیر خارجه هم الان نیست. ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است.
کد خبر: ۸۸۷۳۶۷
واکنش روحانی به اظهارات صالحی درباره تاخیر در اجرای برجام

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه 40 روز از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و اخیرا علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که طرف غربی به برخی از تعهدات خود در برداشتن تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی، تاخیر داشته است. حتی از واژه بحران استفاده کرده است و اعلام کرده دستگاه دیپلماسی باید این بحران را حل کند و رئیس مجلس نیز به نوعی این موضوع را تایید کرده است و سفیر آلمان نیز علل تاخیر در انجام تعهدات را تنبیهات آمریکا اعلام کرده آیا شما تایید می‌کنید یا خیر، گفت: از خود آقای صالحی این موضوع را بپرسید. در زمینه مسائل اتمی آقای صالحی هر چه بگوید درست است و ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست وزیر خارجه هم الان نیست. ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است.

وی ادامه داد: در زمینه هسته‌ای پس از اجرایی شدن برجام ما برای اولین بار رفتیم به سمت تجارت مواد هسته‌ای رفتیم که در مخیلات کسی نمی‌گنجید که ما می‌توانیم در تجارت مواد هسته‌ای با دنیا تعامل و تبادل داشته باشیم. uf6 بدهیم و کیک زرد خریداری و وارد کنیم یا آب سنگین بفروشیم یا با همکاری سایر کشورها راکتوری را تکمیل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل با دنیا شروع شده است تصریح کرد: برجام اجرا شده است اما اینکه کسی بگوید در برجام هیچ نقصی وجود نداشته اشتباه است و نقایصی در راه اجرایی شدن برجام وجود داشته که باید برطرف شود.

روحانی ادامه داد: برخی موسسات و بانک‌ها هنوز مقداری برای مبادله با ایران هراس دارند زیرا مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد. بانک‌ها از اینکه جریمه شوند هراس دارند و کار را با تاخیر شروع می‌کنند. به طور مثال یکی از کشورهای همسایه که حتی جزو کشورهای 1+5 هم نیست در یکی دو روز اخیر اجازه مبادله به بانک‌های خود با ایران را داده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعال‌تر شوند، ادامه داد: خواسته ما این است که در برخی از موارد آنها ممکن است آن مقداری که می‌بایست تلاش می‌کردند را انجام ندادند اما این بدان معنا نیست که بانک‌های ما فعال نیستند و تبادلات ارزی انجام نمی‌شود.

رئیس جمهور در این زمینه تصریح کرد: این به این معنا نیست که کشتی‌های ما بیمه نمی‌شوند و بیمه‌ها فعال نشده است؛ بله ممکن است یک بیمه‌گری که شرکت آمریکایی است یا شرکت آمریکایی در‌ آن سهم دارد در کار بیمه تعلل کند.

روحانی با بیان اینکه مردم می‌خواهند کلیه تحریم‌ها برداشته شود ادامه داد: بله ما می‌توانیم به هیئت مذاکره کننده این اجازه را بدهیم راجع به بقیه موضوعات با جهانیان صحبت کند و در آن مذاکرات باز هم به نتایج شبیه برجام خواهیم رسید.

وی ادامه داد: به نظر بنده مسیر درستی را طی می‌کنیم و ممکن است مشکلات جزئی داشته باشیم که باید رفع شود و مرجع اظهارنظر درباره مسائل هسته‌ای آقای عراقچی مسئول است، در سیاست خارجی وزیر خارجه مسئول است، در مسائل اقتصادی وزیر اقتصاد و بانک مرکزی مسئول است و در مسائل هسته‌ای نیز علی‌اکبر صالحی مسئول پاسخگویی است.

افتخار آفرینی ملت ایران در 7 اسفند

وی در باره انتخات هم اظهار داشت: 7 اسفند افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد و مردم ما به نظام‌شان، رهبری‌شان و دولت‌شان بار دیگر اعتمادشان را نشان دادند.

وی ادامه داد: مردم ایران پای صندوق آرا آمدند و جهانیان را یک بار دیگر به شگفتی وا داشتند و پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم‌تر کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تمام توان خود را برای برگزاری انتخابات شکوهمند و قانونمند به کار گرفت. ممکن است برخی انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت‌نام کاندیداها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی نداشت و تمام توان خود را به کار گرفت تا امید را به جمعه باز گرداند.

روحانی ادامه داد: دولت تلاش کرد تمام افرادی که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند حضور داشته باشند چون قول داده بودیم رقابت حداکثری و به دنبالش مشارکت حداکثری شکل گیرد.

وی خاطر نشان کرد: مجلس تابع دولت را نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم.

توافق هسته ای

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روزهای پایانی سال 94 را سپری می کنیم گفت: به اعتقاد من سال 94 سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران است.

آقای روحانی در ابتدای این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برگزار شده است افزود: از آغاز سال که طلیعه اش تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم در توافق هسته ای در لوزان برداشته شد و سپس به 23 تیر روز ماندگار تاریخی تعامل رسیدیم که روز توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و روز مبارکی برای مردم ما در ماه مبارک رمضان بود.

رئیس جمهور ادامه داد: چند روز بعد نیز در 29 تیر همه قطعنامه هایی که علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شده بود لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته بود به کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است تبدیل شد.

آقای روحانی گفت: سپس روز مهم و تاریخی در 24 آذر داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد و موضوع پی ام دی که آنها به عنوان برنامه احتمالی نظامی مطرح می کردند بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه به گذشته پایان یافت و نگاه ما به برنامه آینده ایران است.

رئیس جمهور افزود: در 26 دی ماه نیز برنامه اجرایی اقدام مشترک (برجام) به تصویب نهایی رسید و از فردای آن همه تحریم های اقتصادی ، مالی و بانکی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران لغو شد.

مردم رفع مشکلات را می خواهند

رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه مردم از مسئولان می خواهند این است که در کنار یکدیگر برای رفع مشکلاتشان همکاری و تلاش کنند .

روحانی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه مجلس خبرگان و خانه ملت افزود : خواست دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها و قوای کشور است .

وی گفت : ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس همدل و همراه با دولت می خواهیم مجلس جایگاه ویژه خود را دارد که جایگاهش در قانون اساسی تبیین شده است.

آقای روحانی با ابراز امیدواری برای همکاری دولت و مجلس دهم بیش از مجلس نهم افزود :البته در مجلس نهم نیز همواره تلاش کردیم روابطی بسیار خوب با مجلس داشته باشیم .

رئیس جمهور تاکید کرد: سؤالات فراوان نمایندگان ، استیضاح ها ، رد برخی از اعتبارات دولت و تاخیر در آن ما را عصبانی نکرد حتی اگر بودجه 95 و برنامه ششم تصویب نشود باز هم رابطه خوب ما با مجلس نهم تا روز آخر حفظ می شود .

مساله سوئیفت حل شد

رئیس جمهور گفت: مساله سوئیفت حل و مساله بیمه نیز تا حد زیادی اجرایی شده است، البته ممکن است برخی شرکتهای بیمه فعال نشده باشند اما بسیاری از شرکتها فعال شده اند.

آقای روحانی در نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی افزود: بسیار امیدوارم که در مجلس دهم شرایط بهتری برای همکاری داشته باشیم.

وی افزود: آنچه مردم از ما می خواهند این است که قوا در کنار هم برای حل مشکلات مردم باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم دعوا را دوست ندارند گفت: بداخلاقی نیز جای خود را دارد و هیچ کس بداخلاقی را نمی خواهد.

آقای روحانی افزود: مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی ها را دادند و گفتند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می دهد.

وی با بیان اینکه همه ما باید در مسیر اخلاق باشیم اضافه کرد:‌ همه ما همچنین باید در مسیر حقوق و ‌رفاه مردم و در مسیر قدرت ملی و آینده درخشان این کشور باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قانون اساسی نیز خواسته است در مجلس افکار مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد افزود: در قانون اساسی گفته شده است که حتی مسیحی ها ،‌یهودی ها و زرتشتی ها نیز باید نماینده داشته باشند و طبیعی است که این مردم خواستار آن هستند که همه افکار و همه نظرات در مجلس نماینده داشته باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: مجلس یکدست از لحاظ جناحی، حزبی و فکری مجلس مطلوبی نیست و باید با هم همفکری و از نظرات هم استفاده و همدیگر را نقد سازنده کنیم و به فکر آینده کشور باشیم.

آقای روحانی با بیان اینکه ما برجام 1 را تقریبا به حول و قوه الهی به پایان رسانده ایم گفت: کلمه «تقریبا» برای این است که شما می دانید جزییات ممکن است هنوز هم در بعضی امور نیازمند زمان باشد اما دولتهای طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخشهای اقتصادی اعلام کرده اند.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته تعامل بخشهای اقتصادی غیردولتی مخصوصا، شرایط و زمانبندی خود را دارد و امروز فعالیت بانکهای ما با بانکهای خارجی آغاز شده است و روز بروز بهتر و بیشتر می شود.

سال 95 سالی بهتر از 94 خواهد بود

رئیس جمهور گفت: به ملت بزرگ ایران عرض می کنم هزینه نقل و انتقال ارزی برای تولید و صادرات حدود 10 درصد و همچنین هزینه های حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش یافته است و اعلام می کنم در طی چند ماه گذشته 4 ممیز 2 دهم میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده است.

آقای روحانی افزود‌: ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است و احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته ای نبوده ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت باید به روال گذشته برگردیم که قدم به قدم داریم بر می گردیم.

وی اضافه کرد: در همین مدت کوتاه 400 هزار بشکه نفت اضافه کرده ایم و روز به روز اضافه خواهد شد اما برای اینکه به جایگاه قبلی برگردیم هنوز چندماه دیگر لازم است .

رئیس جمهور گفت :‌ در صنعت هوایی با اینکه بعضی ها خوشحال نشدند ما می خواهیم صنعت هوایی‌مان به جایگاه خود برگردد و دلمان نمی خواهد که مردم سالانه میلیاردها دلار بر اساس اعلام وزیر راه 4 و نیم میلیارد دلار بابت پروازهایشان به شرکت های خارجی پرداخت کنند.

وی افزود: ما می خواهیم این پول به شرکت های هوایی ایرانی برگردد و البته فکر نمی کنم کسی از این موضوع ناراحت شود که برای توسعه کشور صرف شود و در صنعت هوایی ما جایگاه خود را بازیابیم و همچنین جایگاهمان را در تجارت و صادرات و جذب سرمایه پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما برجام یک را اجرایی کردیم و اگر جزئیاتی باقی مانده است در مسیر درست و صحیح خود اجرایی خواهد شد و البته اگر طرف مقابل ما بخواهد درجایی به وظیفه و حقوق خود عمل نکند عکس العمل فوری ما را خواهد دید .

آقای روحانی افزود: درخواست من از ملت ایران برای برجام 2 است ما همه باید دست به دست هم بدهیم ما نیاز به اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران ، وحدت ، اتحاد ، برادری ، رونق اقتصادی ، پیشرفت کشور و برای قدرت ملی داریم .

وی اضافه کرد : باید همفکر و هماهنگ بشویم . من به ملت بزرگ ایران نوید می دهم به حول و قوه الهی سال 95 سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94 خواهد بود .

رئیس جمهور گفت :‌ سال سختی را پشت سر گذراندیم . درآمد نفتی ما در سال نود، 120 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 94 کمی بیش از 20 میلیارد دلار بوده یعنی به یک ششم درآمدمان تقلیل یافته است اما ما با همین درآمد کم کشور را با همدلی و همزبانی توانستیم خوب اداره کنیم.

کمک رسانی به مردم یمن

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی الاتجاه مبنی بر اینکه با توجه به برخی اخبار مبنی بر عدم ارسال کشتی کمک های انسان دوستانه ایران به یمن در پی تماس وزیر خارجه آمریکا با ظریف و برخی اتفاقات دیگر، آیا سیاست ایران نسبت به یمن تغییر کرده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: خیلی روشن است؛ حضور ما در کمک به مردم و دولت عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورها از جمله یمن مشخص است. کمک های نوع دوستانه به یمن انجام داده ایم و می دهیم.

رئیس جمهور افزود: اینکه یک کشور همسایه یمن رابطه اش قطع شود، حالا راه های دیگری هم وجود دارد. وضع مردم یمن بسیار بد است و دولت سعودی به بمباران علیه این مردم ادامه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان های بین المللی فعالیت چندانی ندارند، ادامه داد: تقریبا هیچ ملاقات و مذاکره ای را با مقامات خارجی سراغ ندارم که راجع به یمن صحبت نکرده باشیم. ما این کمک ها را ادامه خواهیم داد؛ اگرچه شرایط سخت است، اما هیچ گاه کمک های دولت جمهوری اسلامی ایران قطع نخواهد شد.

تصویب بودجه ۹۵ در سال ۹۴ امکان پذیر بود

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری میزان که پرسید نمایندگان مجلس عنوان کردند سه‌شنبه قرار است دولت لایحه‌ دو دوازدهم بودجه به مجلس ارائه کند، آیا این موضوع را تائید می‌کنید؟ گفت: ما نظرمان این بود که بودجه در سال ۹۴ به تصویب نهایی برسد؛ به محض اینکه برجام تحقق پیدا کرد، یک روز بعد لایحه بودجه را تقدیم مجلس کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که لایحه بودجه را به مجلس دادیم، تا پایان سال بیش از ۶۰ روز زمان در اختیار مجلس بود، اگرچه نمایندگان درگیر کار انتخابات بودند اما تصویب لایحه شدنی بود چون تصویب دولت روشن شده و به نفع مردم خواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر مجلس نتواند تا پایان سال مصوبه قانونی درباره لایحه بودجه ارائه دهد، ساز و کار قانونی وجود دارد که بر مبنای آن اقدام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها