کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم از تبعات یک طرح می‌گویند

آزادسازی قیمت‌ها در بوته نقد

مدیر کل پیشین دفتر اقتصادکلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

وقت آزادسازی قیمت‌ها فرا رسیده است

مدیر کل پیشین دفتر اقتصادکلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: هم اکنون با توجه به کاهش تورم و کمبود تقاضا بهترین زمان برای آزادسازی قیمت‌ها فرا رسیده و بهتر است دولت در این زمینه موانع را بردارد.
کد خبر: ۸۴۴۷۳۵
وقت آزادسازی قیمت‌ها فرا رسیده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز، مهدی عسلی با اشاره به کاهش تورم ماهانه در کشور افزود: آمارها نشان می دهد که سیاست کاهش تورم دولت به مقصد خود نزدیک شده و با توجه به پایین آمدن تورم ماهانه، به زودی اقتصاد ایران تورم تک رقمی را لمس خواهد کرد.

این اقتصاددان گفت: با توجه به اینکه دولت هم اکنون دغدغه خروج از رکود و ایجاد رشد اقتصادی اشتغالزا را در ذهن خود دارد، پیشنهاد می شود با توجه به کاهش تورم و کمبود تقاضا، آزادسازی قیمت‌ها را در دستور کار خو قرار داده و از سرکوب قیمت‌ها بپرهیزد چون این کار سیگنال نادرستی به بازار و فعالان اقتصادی می‌دهد.

مدیر کل پیشین دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: تا به حال دولت ملاحظه تورم را می‌کرد و سعی برآن داشت تا دست به افزایش قیمت‌ها نزند اما اکنون که تورم به سراشیبی افتاده، بهترین فرصت پیش روی دولت و سیاستگذاران قرار گرفته تا در بازارهای انرژی، حمل و نقل، صنایع غذایی و ارز، آزادسازی قیمت ها را در دستور کار خود قرار دهند.

عسلی گفت: قیمت نفت هم اکنون در پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر قرار گرفته از این رو زمان مناسبی است تا آزادسازی قیمت انرژی کلید خورده و قیمت برخی حامل‌ها افزایش یابد چرا که هم ابزار قانونی آن فراهم است و هم توصیه علمی اقتصاددانان این کار را به سیاستگذار پیشنهاد می‌دهد.

او اظهار کرد: با آزادسازی قیمت انرژی بستر لازم برای واقعی‌سازی قیمت بخش های مختلف حمل و نقل نظیر هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری فراهم خواهد آمد و این موضوع تاثیری مستقیم و عمیق بر کاهش تورم نخواهد گذاشت و دستاورد تورمی دولت را مورد هدف خود قرار نخواهد داد.

این اقتصاددان افزود: با توجه به اینکه فرصت مناسبی پیش روی صادرات مواد غذایی قرار گرفته توصیه می شود که دولت در بخش‌هایی از صنایع غذایی آزادسازی قیمت‌ها را در پیش گیرد و اجازه دهد تا تولیدکنندگان با قیمت واقعی محصولاتشان را روانه بازار کنند و بتوانند بخشی از تولیداتشان را نیز صادر کنند.

مدیر کل پیشین دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: آزادسازی قیمت ارز نیز یکی دیگر از اقداماتی است که اگر دولت انجام دهد با توجه به اینکه درآمدهای ارزی اش از محل صادرات نفت کاهش یافته می‌تواند با توجه به تحریک تقاضا در بازارهای صادراتی بخشی از ارز مورد نیاز خود را تامین کند. بر اساس محاسباتی که انجام شده قیمت واقعی ارز در شرایط کنونی چیزی نزدیک به 5 هزار تومان است که بهتر است سیاستگذاران پولی و ارزی کشور کمک کنند تا این قیمت واقعی شود چرا که به نفع صادرات کشور خواهد بود.

او افزود: واقعی سازی قیمت ارز برای تقاضا برای صادرات را تحریک می‌کند و تولیدکنندگان می‌توانند حال که مصرف‌کنندگان داخلی از خرید دست کشیده‌اند و منتظر آینده هستند، کالای خود را در بازارهای دیگر عرضه کنند.

این اقتصاددان گفت: شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد ایران این پیام را به سیاستگذار می‌دهد که دست از سرکوب قیمت‌ها بردارد و به سمت آزادسازی حرکت کند چرا که با توجه به رکود موجود و رونده کاهنده تورم دیگر نیازی نیست که دولت در برخی بازارها به تنظیم بازار بپردازد و رفتارهای تعزیراتی در پیش گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها