سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت:

خروج گله شتر ۱۵۰نفری از تالاب هامون

هامون در آتش سوخت

بخشی از تالاب هامون در آتش سوخت. این اتفاق در حالی رخ داده است که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره این تالاب اعلام کرده بود با درایت دولت اکنون بخش‌های وسیعی از این تالاب پرآب شده است.
کد خبر: ۸۲۸۴۱۳
هامون در آتش سوخت

این اظهارات که از نگاه بسیاری از هامون‌نشینان با واقعیت کنونی هامون در تناقض بود، واکنش متعددی را در بین طیف‌های مختلف و بویژه نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی دربر داشت، به طوری که حلیمه عالی، نماینده مردم سیستان در صحن علنی مجلس اعلام کرد: من بانوی سیستانم و چون در هامون زندگی می‌کنم، درد آن را می‌فهمم. کاش خانم ابتکار با سفر دیگری به هامون، واقعیت‌ها را از نزدیک مشاهده کنند، نه این‌که به خبر‌های شنیده شده اکتفا کنند.

این آتش‌سوزی که در دو بخش «لورگ‌باغ» و «کوه‌خواجه» رخ داد، همان حوزه‌هایی بود که گفته شده به واسطه سیلاب اخیر آبگیری شده است و مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده است که محیط‌زیست این سیلاب را به کانون‌های بحرانی ریزگرد یعنی دو بخش «لورگ‌باغ» و «کوه‌خواجه» در تالاب هامون هدایت کرده است. به هر حال این بخش پرآب روز گذشته دچار آتش‌سوزی شد!

به گفته محمدحسن دهمرده، فرماندار شهرستان نیمروز، در این آتش‌سوزی بالای ده الی 20 هکتار از جنگلزارها و پوشش گیاهی تالاب هامون سوخته است.

ظاهرا گرمای هوا دلیل وقوع این آتش‌سوزی نبوده و سهل‌انگاری دامداران منطقه که برای چراندن دام‌های خود در تالاب حاضر بودند، علت اصلی آتش‌سوزی اعلام شده است. به گفته شاهدان، نبود وسایل اطفای حریق در منطقه سبب شده آتش‌سوزی ساعت‌ها به طول بینجامد و در نهایت با کمک اهالی مهار شود.

سها روحانی - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها