نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شد

پیشتازی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه

ترکیه در آستانه تشکیل دولت انتخاباتی

همان‌طور که انتظار می‌رفت مذاکرات احزاب مختلف ترکیه بر سر تشکیل دولت ائتلافی به هیچ نتیجه‌ای نرسید و حال آنها باید خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پاییز آماده کنند. بر همین اساس احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دیدار داشت و براساس قانون حکم تشکیل دولت را به رئیس‌جمهور واگذار کرد.
کد خبر: ۸۲۷۱۶۶

یکی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ضمن تائید این خبر، گفت: اردوغان اکنون می‌تواند کابینه موقت داوود اوغلو را منحل کرده و در صورتی که تا 23 آگوست (یکم شهریور) توافقی برای تشکیل دولت ائتلافی حاصل نشود، خواهان تشکیل یک «دولت انتخاباتی» موقت شود. این به‌آن معناست که قدرت تا پیش از انتخابات زودهنگام در پاییز امسال بین چهار حزب ترکیه به اشتراک گذاشته خواهد شد.

در همین حال صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی.‌ان.‌ان ترک اعلام کرد حزب متبوع او شرکت در دولت انتخاباتی را لحاظ خواهد کرد. وی همچنین افزود: اگر این حزب دستور تشکیل دولت را دریافت کند از مذاکره با حزب جمهوریخواه خلق و تشکیل دولت ائتلافی با آن استقبال می‌کند. این در حالی است که انگین آلتای، معاون رئیس‌حزب جمهوریخواه خلق در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها از حضور در دولت موقت و مشارکتی سر باز زند، آنها نیز در این دولت مشارکت نخواهند داشت.

در صورت عدم مشارکت احزاب در این دولت اشتراکی، اردوغان می‌تواند افراد مستقل (حداقل شش و حداکثر هشت وزیر) را خارج از مجلس به عنوان وزیر منصوب کند. در چنین شرایطی حزب حاکم تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام قدرت را همچنان در اختیار خواهد داشت. مخالفان نگران این هستند که در صورت تحقق این موضوع، حزب حاکم بتواند در دوران تبلیغات از امکانات وسیع دولتی به نفع خود استفاده کند. در مقابل اردوغان و حزب عدالت و توسعه نیز به هیچ وجه تمایل ندارند کنترل دولت را در چنین شرایط بسیار حساسی از دست داده و آینده سیاسی خود را به مخاطره بیندازند. بن بست سیاسی ایجاد شده طی 40 روز گذشته تاثیر فراوانی روی اقتصاد ترکیه داشته است. در این زمینه اعلام شده ارزش لیره ترکیه در مقابل دلار آمریکا به 8/2 درصد رسیده است.

تحلیلگران اقتصادی بر این عقیده‌اند که در صورت ادامه این بحران سیاسی، این رقم به 3 درصد نیز برسد. در همین حال بتازگی اعلام شده میزان بیکاری ترکیه طی دو ماه گذشته به حدود 3/9 درصد رسیده است. یک نظرسنجی نیز نشان می‌دهد محبوبیت حزب عدالت و توسعه از 8‌‌‌/‌‌‌40 درصد به 2‌‌‌/‌‌‌39 درصد طی یک ماه گذشته رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها