عربستان و ائتلاف علیه توافق هسته ای

حکومت ریاض در بهبوهه افشاگریهای رسوا کننده ویکی لیکس، بازی جدیدی را برای به چالش کشیدن توافق احتمالی نهایی هسته ای آغاز کرده است.
کد خبر: ۸۱۱۲۷۰
عربستان و ائتلاف علیه توافق هسته ای

به گزارش نامه نیوز، بر این اساس، نفر سوم عربستان سعودی در کمتر از یک هفته دو سفر مهم و استراتژیک را در دستور کار خود داشت؛ نخست روسیه در شرق و دیگری فرانسه در غرب؛ سفرهایی که با دستور کارهای متفاوت و بعضا مبهم تحلیل های گسترده ای را در رسانه ها ونشست های سیاسی درباره شرایط امروز منطقه و عربستان سعودی و در روزهای مهم مذاکرات هسته ای به دنبال داشته است.

محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، پسر پادشاه عربستان سعودی، نایب ولیعهد، وزیر دفاع و مشاور ویژه پادشاه عربستان اواخر هفته گذشته به دعوت رسمی روسیه وارد شهر سن پترزبورگ شد و با ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد؛ دیدار وزیر دفاع عربستان و رئیس جمهوری روسیه در شرایطی صورت گرفت که نه تنها چشمان بسیاری را متوجه خود ساخته بود بلکه با ناباوری همراه بود چرا که دو کشور دوران سردی را در روابط نه چندان شفاف خود سپری کرده بودند.

این گمانه زنی نیز وجود دارد که عربستان برای آگاه شدن از آخرین اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای و یا ارائه امتیازاتی به مسکو برای کارشکنی و مانع تراشی در مسیر مذاکرات هسته ای وزیر دفاع خود را عازم کاخ کرملین کرده است.

محمد بن سلمان، نایب ولیعهد عربستان سعودی اما روز گذشته راهی کاخ الیزه شد تا این بار «پاریس» مقصد بعدی رایزنی های ریاض درباره پرونده های سیاسی و اقتصادی دو کشور باشد؛ کشوری که به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هم اکنون در وین و لوکزامبورگ به همراه ایران و 5 کشور دیگر گروه 1+5 در حال رایزنی برای رسیدن به راه حل نهایی در خصوص توافق هسته ای است.

بر این اساس به نظر می رسد عربستان سعودی با سرمایه گذاری بر روسیه و فرانسه به یارگیری های جدید دست زده و با تغییر مواضع و رویکردهای گذشته خود پس از روی گردانی آمریکا از ریاض بر سر مذاکرات هسته ای ایران، از مسکو و پاریس همراهی و ضمانت طلب کند.

پرچم تهدید آمیز داعش در کنار کعبه

پایگاه خبری اخبار الساعه امارات روز چهارشنبه عکسی را از نوشته ای در حرم کعبه همراه با پرچم گروه تروریستی داعش منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود: امیر ما ابابکر، منبر حرم منتظر توست.

به گزارش ایرنا، براساس این گزارش، یکی از اعضای گروه تروریستی داعش این دست نوشته که منقش به پرچم داعش است را از پشت بام رواق های اطراف کعبه به روشی ماهرانه در دستان خود نگهداشته و از آن عکسبرداری کرده است.

بنابراین گزارش این اولین عکس تهدید آمیز داعش است که بصورت ماهرانه و تهدید آمیز در حرم کعبه گرفته شده و بین مردم دست به دست می شود.

اخبار الساعه همچنین نوشته است: این در حالی است که سازمان عدل و توسعه امم در گزارشی درباره خطرات تروریست بین الملل و خطر گروه تروریستی داعش برای مردم جهان و بخصوص منطقه خاورمیانه، اخیرا اعلام کرد که گروه تروریستی داعش دست پرورده آل سعود است.

واکنش به تشکیل نهاد عالی اصلاح‌طلبان

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اسم «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» تا امروز به گوشم نخورده و برای اولین بار است می‌شنوم اما اگر نهاد جدیدی تاسیس شود، امکان انشقاق وجود دارد.

حجت‌الاسلام سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس در خصوص تشکیل «نهاد عالی اصلاح طلبان» گفت:‌ راه اندازی نهاد و شوراهای مختلف از سوی شخصیت‌ها قبل از انتخابات همیشه در دستور کار بوده است ولی دوستان باید احتیاط کنند چرا که امکان انشقاق وجود خواهد داشت.

رئیس سابق خانه احزاب با بیان اینکه قصد ورود به انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب را ندارد،‌ افزود: از ابتدا به دنبال بازگشایی مجدد خانه احزاب بودیم که به هدفمان دست یافتیم و دیگر بنایی برای ورود به انتخابات شورای مرکزی را نداریم.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به برگزاری جلسات شورای هماهنگی اصلاحات خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی اصلاحات در همه استان‌ها به خصوص در تهران با حضور نماینده احزاب اصلاح‌طلب فعالیتش را دنبال می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها