قطار جشنواره‌های فجر تاخیر دارد

قطار شش واگنه جشنواره‌های فجری با مسافرانی از جنس سینما، تئاتر، موسیقی، شعر، هنرهای تجسمی و مد و لباس آرام‌آرام این روزها حرکت خود را آغاز کرده است تا در ایام بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هرکدام از مسافران و علاقه‌مندانشان را در ایستگاه‌های مختلف پیاده کند، اما اگر از نظم و اهمیت همیشگی جشنواره فیلم فجر بگذریم بقیه واگن‌ها وضع چندان خوبی ندارند و حتی سه جشنواره فجری هنوز دبیر خود را هم معرفی نکرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۷۵۵
قطار جشنواره‌های فجر تاخیر دارد

سیمرغ‌ها منظم تر از بقیه

استارت سی و سومین جشنواره فیلم فجر از مراسم اختتامیه سال گذشته این رویداد زده شد، یعنی درست از همان زمانی که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی هنگام اهدای هدیه به علیرضا رضاداد، او را برای دبیری جشنواره سی و سوم هم معرفی کرد.

رضاداد از مدیران باسابقه، معتبر و خوشنام سینمایی کشور است که با احتساب مسئولیت سال گذشته‌اش، پنج بار دبیری جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد، رقمی که به خاطر تمدید این وظیفه خطیر و مهم در امسال به شش بار افزایش پیدا کرده تا او پس از سیدمحمد بهشتی که ده بار دبیری جشنواره فیلم فجر را داشته، دومین مدیری باشد که ید طولایی در برگزاری مهم ترین رویداد سینمایی کشور دارد.

رضاداد اندکی پس از پایان جشنواره جنجالی سال گذشته فیلم فجر که حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشت، به تحریریه روزنامه جام‌جم آمد و در تنها گفت‌وگوی مفصلی که در آن مقطع با رسانه‌ها انجام داد، از ناگفته‌های این جشنواره گفت.

دبیر سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در آن مصاحبه کیفیت و برگزاری مطلوب این رویداد را مستلزم ثبات مدیریتی و ساختاری دانست و گفت: اولویت اول ما بازنگری در مقررات و تدوین اصول و اهداف و قواعد فیلم فجر است که با استفاده از نظر همه کارشناسان باید ظرف مدت کوتاهی این نظرات جمع‌آوری و رویکردها و انتظارات معلوم شود.انتشار فراخوان شرکت در جشنواره فیلم فجر در بیستم مهرماه یکی از مهم‌ترین گام‌های برگزاری این رویداد بود. کمی بعد از فراخوان هم رضاداد طی احکامی جداگانه مدیران بخش‌های مختلف را منصوب کرد تا با شرح وظایف، تلاش برای برگزاری یک جشنواره سینمایی استاندارد و هم‌شان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر شود.

اواخر ماه گذشته نیز رضاداد، مجید مجیدی را به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم فجر انتخاب کرد و از ابتدای این ماه هم اعضای هیات انتخاب بخش‌های مسابقه سینمای ایران و مستند انتخاب شدند و کار حساس و همیشه بحث بر‌انگیز بازبینی فیلم‌های متقاضی را شروع کردند.

رسول صدرعاملی، احمد امینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، حسین کرمی، محمد احسانی، مجید رضابالا و بهنام بهزادی به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش اصلی و عزیزالله حاجی‌مشهدی، پیروز کلانتری، جعفر صانعی‌مقدم، حامد شکیبانیا و محمدحسین مهدویان هم به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش مستند این روزها بیشتر وقت خود را به تماشای حاصل زحمات یک سال سینمای ایران اختصاص داده‌اند. تاکنون 61 فیلم در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)، 54 فیلم در بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) و 117 فیلم در بخش مستند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی تهیه کنندگان فیلم ثبت‌نام شده است.

ادامه سکوت و سرگردانی تئاتری‌ها

«تئاتر فجر» بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور امسال از سال‌های گذشته هم بی‌سر و سامان‌تر است و هنوز اطلاع چندانی از سوی مسئولان این جشنواره در اختیار رسانه‌ها و هنرمندان قرار نگرفته است و اردشیر صالح‌پور دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هر چند در دیگر سمت‌های اجرایی خود پاسخگوی خبرنگاران بوده، اما حالا مانند دبیران دیگر جشنواره‌های تئاتری امسال که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده، در دام مسائل و مشکلات نامرئی افتاده و مهر سکوت بر لب زده است و تنها پاسخش به اهالی رسانه‌ها صبر و شکیبایی است. با این حال عباس غفاری مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی هم توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره ارائه می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: دبیرخانه جشنواره فعال است و بازخوانی همه بخش‌های جشنواره جز نمایشنامه‌نویسی انجام شده است. او می‌افزاید: نتایج بازخوانی‌ها اعلام شده و گروه‌ها در حال تمرین هستند تا از هفته اول دی بازبینی‌ها برای اجرا انجام شود و گروه‌هایی که می‌توانند در ایام جشنواره روی صحنه بروند، انتخاب شوند.

موسیقی فجر در حال مذاکره و داوری

جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم ظاهرا امسال هنوز چندان پرشور به نظر نمی‌رسد و شاید از تنها اتفاقات شیرینی که امسال احتمال آن می‌رود حضور کیتارو، نوازنده و آهنگساز ژاپنی در این جشنواره باشد. البته تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر زمان بیشتری مانده است و حسن ریاحی هم مسئولیت دبیری آن را بر عهده دارد.

علی ترابی دبیر اجرایی سی امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به جام‌جم می‌گوید: مهلت ارسال آثار در بخش رقابتی این دوره از جشنواره پس از تمدید تا 30 آبان بود. هم‌اکنون این مهلت به پایان رسیده و در مرحله انتخاب داوران هستیم.

او افزود: بعد از انتخاب داوران آثار بخش رقابتی را بررسی و آثار راه یافته به مرحله نهایی را اعلام خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن موسیقی افزود: در بخش‌های جنبی و بین‌المللی هم هنوز مشغول رایزنی هستیم و با گروه‌های مختلفی مذاکره داریم. دبیرخانه این جشنواره آماری از گروه‌های متقاضی شرکت در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر را هم اعلام کرده است. بنابر آمار ارائه شده در این دوره از جشنواره 206 گروه و هنرمند تقاضای خود را به دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده‌اند.

دویدن پشت قطار

جشنواره شعر فجر حکم کودکی را دارد که پشت قطار جشنواره‌های فجری می‌دود، رویدادی که با وجود پشت سر گذاشتن هشت دوره ،هر سال میان بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شبیه یک توپ پاسکاری می‌شود نخستین دوره آن را معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار کرد، سپس در سال بعدش به معاونت فرهنگی اسباب‌کشی کرد. در ادامه قائم‌مقام شعر در این وزارتخانه مسئولیت گرفت و جشنواره شعر فجر وارد حوزه ریاست وزارت ارشاد شد اما جایگاه قائم‌مقامی شعر چندان دوام نیاورد و پس از یکی دو سال حذف شد و دفتر شعر پدید آمد و یک دوره برگزاری جشنواره را این دفتر مسئولیتش را به عهده گرفت، اما در ادامه دفتر شعر هم منحل شد و دوباره جشنواره شعر فجر و شاعران به معاونت فرهنگی کوچ کردند و سال گذشته با حاشیه‌های فراوان این جشنواره برگزار شد سپس معاونت فرهنگی ارشاد هم این رویداد را به بنیاد ادبیات داستانی سپرد که حالا نام شعر هم به تابلوی آن افزوده شده است.

اکنون مهدی قزلی در جایگاه رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی قرار است نهمین دوره جشنواره شعر فجر را برگزار کند و در حالی که حدود 50 روز تا آغاز دهه فجر فاصله داریم هیچ خبری از معرفی یا انتصاب شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره نیست و قزلی فقط گفته است تلاش داریم جشنواره را در موعد هر ساله برگزار کنیم مگر این‌که مسائل مالی و اجرایی جدیدی پدید آید.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی همچنین گفته است: با توجه به این‌که ما امسال در بنیاد برنامه برگزاری جایزه ادبی جلال آل‌احمد را داشتیم هنوز فرصت نشده است به مسائل مربوط به جشنواره شعر فجر بپردازیم و این جشنواره هنوز در مرحله ابتدایی است.او تاکید کرده است که آیین‌نامه جشنواره باید تدوین شود که این هم پرسشی را در ذهن اهالی قلم پدید آورده است که مگر می‌شود یک جشنواره با وجود پشت سرگذاشتن هشت دوره هنوز آیین‌نامه نداشته باشد؟!

با توجه به آنچه پیرامون شعر و جشنواره فجرش می‌گذرد باید منتظر ماند و دید چه زمانی و چه کسی دست این کودک را می‌گیرد و سوار بر قطار جشنواره‌های فجری می‌کند.

هفتمین گام هنرهای تجسمی

هفتمین جشنواره تجسمی فجر هم شرایطی تقریبا مثل شعر فجر دارد، یعنی در حال دویدن پشت قطار جشنواره‌های فجری است. این رویداد که باید امسال شاهد هفتمین دوره‌اش باشیم، فعلا دبیر ندارد ولی بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی امسال بهمن این رویداد برگزار خواهد شد البته بدون انتشار فراخوان و در حالت غیررقابتی و فعلا سیدعباس میرهاشمی دبیر دوره‌های قبل به عنوان مهم‌ترین نامزد تصدی دبیری دوره هفتم جشنواره هم نامش مطرح است.

آن طور که پیش از این اعلام شده قرار است جشنواره تجسمی فجر به صورت نمایش منتخبی از آثار دوسالانه‌ها، بینال‌ها و جشنواره‌های مختلف باشد. در واقع می‌توان گفت جشنواره تجسمی فجر در دوره هفتم نمایشگاهی از منتخب آثار تجسمی در هر شاخه است. با چنین رویکردی می‌توان گفت جشنواره تجسمی فجر از این پس به شکل جشنواره جشنواره‌ها برگزار می‌شود.

امسال در هفتمین دوره جشنواره فجر، بجز بخش نمایشگاهی، اتفاق متفاوتی هم رخ خواهد داد. قرار است از گالری‌ها، ناشران و استان‌های فعال در عرصه تجسمی نیز قدردانی شود. احتمالا در این دوره شاهد تجلیل از نویسندگان و پژوهشگران فعال در حوزه هنرهای تجسمی کشور خواهیم بود.

نوپاترین جشنواره فجر

در میان جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، جشنواره مد و لباس جزو نوپاهاست که تازه امسال قرار است چهارمین دوره آن برگزار شود. حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس نیز از برگزاری جلسات هم‌اندیشی چهارمین جشنواره مد و لباس خبر می‌دهد. به گفته او، این جلسات با نگاهی به ارزیابی عملکرد دوره‌های گذشته و بررسی امکان فعالیت‌های جدید، برگزار می‌شود.

قبادی می‌گوید در این جلسات تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان جشنواره‌های قبلی همچون تولیدکنندگان، طراحان، دست‌اندرکاران موسسات هنری مد و لباس، مسئولان بخش‌های مختلف و دبیران کمیته‌های بخش‌های جشنواره‌های گذشته حضور دارند.

او با اشاره به این‌که نخستین جلسه این هم‌اندیشی هفته‌گذشته برگزار شد، بیان می‌کند: «این جلسه به نقد و بررسی جشنواره سال گذشته اختصاص داشت.»

به گفته قبادی، شرکت‌کنندگان این جلسه بر سر ظاهر و نحوه برگزاری و این‌که شکل نمایشگاه هنری‌تر باشد نیز نظراتی داشتند. نحوه مشارکت طراحان و مشارکت‌کنندگان از جمله موضوعات مورد بحث است که در جلسات آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد. دبیر کارگروه مد و لباس امیدوار است نخستین خروجی این جلسات در فراخوان چهارمین جشنواره نمود داشته باشد. او در پاسخ به این پرسش که فراخوان جشنواره چه زمانی ارائه می‌شود، بیان می‌کند: «حداکثر تا 20 روز آینده این فراخوان نهایی و درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها