مدیرعامل راه‌آهن خبر داد:

بهره‌برداری از راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون تا پایان مهر

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون تا 20 روز آینده تکمیل نهایی می‌شود.
کد خبر: ۷۲۴۶۰۰
بهره‌برداری از راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون تا پایان مهر

محسن پورسید آقایی در گفتگو با ایرناافزود: به دلیل وجود برخی کمبودهای فنی این خط آهن تا پایان مهر ماه تکمیل می‌شود.

به گفته وی، خط آهن گرگان ـ اینچه برون ظرفیت جابه جایی تا هشت میلیون تن بار را دارد که در صورت افزایش این ظرفیت، امکان برقی کردن این خط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پورسیدآقایی گفت: جا به جایی سه میلیون تن بار در سال از مسیر خط آهن گرگان - اینچه برون پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: خط آهن گرگان ـ اینچه برون ظرفیت جابه جایی تا هشت میلیون تن بار را دارد که در صورت افزایش این ظرفیت، امکان برقی کردن این خط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تبادل مسافر از این مسیر خبر داد و گفت: در صورت اجرای این برنامه مسافران قزاقستانی و ترکمنستانی پس از ورود به مرز ایران می‌توانند از شبکه ریلی کشورمان استفاده کنند.

وی درباره اتصال این خط آهن به مشهد گفت: اکنون استان گلستان از طریق خط آهن ساری، فیروزکوه و گرمسار به مشهد متصل است، اما در نظر داریم مسیر جدید گرگان ـ گنبد را به سمت مشهد احداث کنیم.

به گفته پورسید آقایی، ساخت این پروژه در صورت تامین اعتبار از طریق فاینانس و توافق با طرف چینی آغاز می‌شود، در غیر این صورت نیاز به تعویض پیمانکار دارد.

وی طول مسیر جدید مشهد ـ گرگان را 600 کیلومتر اعلام کرد و افزود: به دلیل کوهستانی بودن مسیر و در صورت تامین منابع مالی آن از طریق فاینانس، ساخت این پروژه حدود پنج سال طول می‌‌کشد.

به گفته وی، تکمیل برخی از زیربناهای آن نظیر پل‌های مسیر، ساماندهی روگذر و تقاطع‌هاپروژه را به نقطه‌ای می‌رساند که از نظر فنی کامل‌تر خواهد شد. عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، ساخت خط آهن گرگان ـ اینچه برون را حرکت زیربنایی بزرگ برای توسعه استان و کشور دانست.

وی با قدردانی از پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن برای تکمیل این پروژه اظهار کرد: خط آهن گرگان ـ اینچه برون روزهای پایانی تکمیل خود را طی می‌کند و در آینده‌ای نزدیک با حضور روسای جمهوری ایران، قزاقستان و ترکمنستان شاهد بهره‌داری این خط آهن خواهیم بود.

وی افزود: بهره‌داری از این پروژه در افزایش ترانزیت کالاها، رونق پایانه ها، ظرفیت سازی اشتغال و در نهایت اقتصادی کردن منطقه و تحول جدی در صنعت حمل و نقل استان بسیار موثر است.

امامی اظهار کرد: خوشبختانه در مسیر راه‌آهن ظرفیت‌های اقتصادی خوبی نظیر پتروشیمی و شهرک یک هزار هکتاری وجود دارد که بنا داریم با اتصال این ظرفیت‌ها به خط آهن، به‌دنبال افزایش ظرفیت‌های اقتصادی استان باشیم.

خط آهن گرگان ـ اینچه برون بخشی از راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان به طول حدود 910 کیلومتر است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ساخت آن را بر عهده دارد.

حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است که راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود.

کارشناسان معتقدند با راه‌اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها