معاون فرهنگی وزیر ارشاد: اشتیاق مردم؛ عاملی برای ایجاد رسانه‌ مستقل کتاب

«شبکه کتاب» به صورت رسمی در تلوبیون آغاز به کار کرد

حاشیه​های آخرین روز نمایشگاه کتاب

مراسم اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی روز گذشته برگزار شد که وزیر ارشاد تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب را یک تکلیف شرعی دانست و رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات حوزه کتاب و چرخه معیوب نشر، خواستار اختصاص یک هزارم درآمد یارانه‌ها به صنعت نشر شد و تاکید کرد که گرفتن مالیات از کتابفروشان یک اشتباه است.
کد خبر: ۶۷۲۳۷۸
حاشیه​های آخرین روز نمایشگاه کتاب

به گزارش جام‌جم، شب گذشته با پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درهای مصلای بزرگ امام خمینی(ره) پس از ده روز پرتلاطم و پرتردد به روی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بسته شد و مردمی که مسیرشان از بزرگراه حکیم و خیابان بهشتی تهران می‌گذشت دیگر شاهد ترافیک سنگین یا به قول فرهنگستان زبان و ادب فارسی «شدآمد» خودروها در این منطقه و محدوده نخواهند بود.

نمایشگاه بیست و هفتم، از حضور پربرکت رهبر انقلاب محروم ماند و حالا دست‌اندرکاران حوزه نشر و مدیران فرهنگی باید بکوشند تا سال آینده با نمایشگاهی بهتر و کیفی تر توقع و انتظارات را بیش از امسال برآورده کنند و شاید از همین رو علی جنتی در جایگاه وزیر ارشاد که متولی اصلی حوزه فرهنگ است ترجیح داد در اختتامیه این گونه سخن بگوید: رهبر انقلاب کتاب خوب را غذای خوب و سالم و عصاره تمام تمدن‌ها دانستند. ایشان علم و کتابخوانی را یک واجب دینی می‌دانند و از این رو کوشش برای تحقق مطالبات رهبری آن هم در سال اقتصاد و فرهنگ تکلیف شرعی مسئولان است.او به ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کتاب تهران در بیست و هفتمین دوره خود کوشید همگان را در بهشت دانایی به ضیافت کلمات فراخواند.

این دوره با حضور گسترده ناشران داخلی و خارجی و با همکاری بیش از 70 نهاد و سازمان نشر برگزار شد و گام‌های بلندی با همکاری همه نهادهای همکار برداشته شد. توجه این دوره به برنامه‌های جنبی و برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با اهمیت بود و به بهترین شکل ممکن میزبان بسیاری از نخبگان بودیم که سال‌های قبل رغبت کمتری برای حضور در نمایشگاه کتاب داشتند.

وزیر ارشاد با بیان این‌که صنعت نشر در دنیا در حال تحول است، ادامه داد: متاسفانه کمتر به کتاب‌های الکترونیک توجه شده و کاروان نشر ایران از قافله نشر الکترونیک عقب مانده است. عصر ارتباطات با حضور رسانه‌ها معنا می‌یابد. آنچه در این میان مغفول شده، تبلیغات کالاها و فرهنگی است که هرچند سود مستقیم آن به هیچ عنوان با منفعت دیگر کالاهای تبلیغی یکسان نیست، اما حسن‌های فرهنگی بسیاری به همراه دارد.

علی لاریجانی هم که مهمان اختتامیه نمایشگاه کتاب شده بود، این رویداد را حادثه فرهنگی بزرگی در کشور دانست و گفت: نمایشگاه کتاب تهران نشان می‌د‌هد کشورهایی که با تحریم می‌خواستند در اراده ملت ایران تاثیر بگذارند، باید بدانند که این اقدامات بی‌تاثیر است و با ملتی بافرهنگ و بزرگ مواجه هستند.

رئیس مجلس ادامه داد: آنها بدانند که با بخشنامه و دستورالعمل صادر کردن نمی‌توان تاثیری در اراده این ملت گذاشت؛ چراکه این امر در دل ملت ایران نفرت ایجاد می‌کند و ثمری بر‌ای آنها نخواهد داشت. ملت ایران اهل فرهنگ، نگارش و کتاب است و کشورهای غربی باید متناسب با تراز این ملت با آنها سخن بگویند.او افزود: من سابقه‌ای در ارشاد دارم و می‌دانم وظیفه حساس و خطیری است؛ از این رو مسئولان ارشاد باید اقداماتی همراه با ابتکارات داشته باشند؛ چراکه مخاطبان آنها افرادی خلاق و بافرهنگ هستند و وزیر ارشاد هم به دنبال همین امر است تا تشکل‌ها را به ناشران واگذار کند.

لاریجانی با بیان این‌که ارشاد از چرخه نشر اقتصادی معیوب رنج می‌برد، بیان کرد: صنعت نشر در مقایسه با دیگر رشته‌های اقتصادی درآمد آنچنانی ندارد و از سوی دیگر با وضع اقتصادی که در کشور داریم، کتاب هم گران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اشتباه است که از کتابفروشان مالیات گرفته می‌شود؛ چراکه صنعت نشر یک واحد فرهنگی محسوب می‌شود و کتابفروشان نیز جزو همین صنعت هستند و باید از مالیات معاف باشند تا تولید کشور رونق پیدا کند؛ چراکه یکی از بخش‌های مهم، تولید کتاب است و باید بیش از پیش توسعه یابد.

صحبت‌های پایانی لاریجانی آنقدر به مذاق ناشران و حاضران خوش نشست که با کف‌زدن‌های خود او را بدرقه کردند تا سخنرانی‌اش را این‌گونه به اتمام برساند: باید بخشی از درآمدهای یارانه به ناشران اختصاص یابد. اگر از 50 هزار میلیارد تومان درآمد یارانه‌ها یک‌هزارم آن ـ یعنی 50 میلیارد تومان ـ به صنعت نشر اختصاص یابد، مشکلات این صنعت حل می‌شود و دولت در این زمینه دستش باز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها