گفت‌وگو با مشاور وزیر ارشاد و دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر

شعرخوانی 2200 شاعر در 20 روز

شاعران و مردم

هفته گذشته هفتمین جشنواره شعر فجر با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف رسما پرونده خود را بست و مثل سال‌های قبل و مانند همه جشنواره‌ها بحث بر سر داوری‌ها و انتخاب‌ها و اعتراض به نتایج، بلافاصله پس از پایان جشنواره شروع شد و هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست این حرف و حدیث‌ها کی و کجا تمام خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۵۶۸۵
شاعران و مردم

جشنواره هفتم با بخش انتخاب شاعر محبوب مردم در 10 سال اخیر عملا وارد یک چالش بزرگ شد که بعید است به این زودی بتوان به انتقادهای بحق صاحب نظران جوابی منطقی داد.

در بسیاری از جشنواره‌های سینمایی رسم بر این است که یک فیلم را داوران برمی‌گزینند یک فیلم را مردم که معمولا هم این دو انتخاب مشابه نیست.

داوران با معیارهایی که مبتنی بر سه اصل: تجربه، دانش و سلیقه است به یک فیلم رای می‌دهند و مردم معمولا بر اساس سلیقه شخصی و احساسی در مورد یک اثر سینمایی قضاوت می‌کنند ولی در مورد فیلم حداقل یک مرز مشترک میان داوران و مردم وجود دارد و آن این است که همه فیلم‌ها به نسبت مساوی شانس دیده شدن روی پرده سینما را دارند.

حالا یکی در این نوبت یکی در نوبتی دیگر. ولی در مورد شاعران نیز آیا داستان همین گونه است؟ شعر به گونه‌های مختلف می‌تواند منتشر شود. از کتاب و روزنامه و مجله تا صدا و سیما و انجمن‌های ادبی و شب شعر و کنگره و جشنواره تا وبلاگ و سایت و جهان مجازی و مجالس سوگواری و عزاداری و گونه‌های موسیقایی و مداحی و حتی تابلوهای تبلیغاتی.

آیا شاعران به یک نسبت مساوی از تمام این ابزار و ادوات برخوردارند؟ مسلما خیر. در چنین شرایطی هر چقدر هم که جامعه آماری متنوع باشد نظرسنجی باز به نتیجه‌ای مطلوب و درست و عادلانه در خصوص انتخاب شاعر مورد علاقه مردم منجر نخواهد شد.

پس برای انتخاب یک شاعر که مورد اقبال مردم باشد چه باید کرد؟ آیا نظرسنجی و آمارگیری میدانی راه نهایی است؟ با توجه به دلایلی که به آنها اشاره شد این شیوه دارای خطای زیاد خواهد بود. مگر این که ما در رسانه ملی برنامه‌ای پربیننده مثل نود داشته باشیم و بتوانیم از طریق نظرسنجی پیامکی به نتیجه‌ای با حداقل خطا برسیم.

دو برنامه نود و هفت با موضوعات فوتبال و سینما در رسانه ملی توانسته‌اند با بیننده زیاد همواره در نظرسنجی‌های پیامکی مورد اعتماد باشند چرا که معمولا علاقه‌مندان به فوتبال و سینما از بینندگان همیشگی این برنامه‌ها هستند.

با توجه به بازخوردهای مناسب برنامه رادیو هفت می‌شد این نظرسنجی طی یک پروسه بلند مدت مثلا ده روزه توسط این برنامه و با اعلام یک سامانه پیام کوتاه در جراید و جهان مجازی از طریق برنامه رادیو هفت صورت بگیرد که قطعا به نتایج مطلوب‌تری منجر می‌شد.

به هرحال انتخاب شاعر توسط مردم یک پیشنهاد پسندیده بود که می‌توانست با شیوه‌های بهتر و مدرن‌تر به نتایجی قابل قبول و قابل دفاع و قابل باورتری منجر شود.

سعید بیابانکی - شاعر و ترانه سرا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها