شخصیت مقام معظم رهبری از سه حوزه علمیه بزرگ جهان شکل گرفته است

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: شخصیت مقام معظم رهبری از سه حوزه علمیه بزرگ جهان تشیع یعنی مشهد، قم و نجف شکل گرفته است.
کد خبر: ۱۴۵۶۴۰۶
نویسنده امین بیل ساز

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در دانشگاه تبریز، با بیان این‌که مقام معظم رهبری دارای نظریه تفسیری هستند، گفت: ایشان در سال ۱۳۱۸ در مشهد متولد شدند و پدر بزرگوارشان از خطه آذربایجان یکی از معلمان ایشان بوده است.

وی افزود: پدربزرگ مقام معظم رهبری، مفسر قرآن کردیم در مسجد گوهرشاد و مبارزه با رژیم طاغوت در جریان قیام مسجد حضور داشتند.

وی با اشاره به شاگردی علامه طباطبایی در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۴۳ مقام معظم رهبری، ادامه داد: تعبد مشهد، تعقل قم و ولایت مشهد در هم آمیخته و شخصیتی چون مقام معظم رهبری را به جهان اسلام ارائه داده که تاکنون جهان اسلام را به خوبی رهبری می‌کنند.

حجت الاسلام رضایی با بیان این‌که مقام معظم رهبری، حاصل سه خطه آذربایجان، اصفهان و مشهد هستند، گفت: ایشان دوره اول تفسیر قرآن کریم را در سال ۴۳ در مشهد آغاز کردند.

وی با اشاه به اینکه آیت الله خامنه ای دوره دوم تفسیر تخصصی را در مدرسه میرزاجعفر برای طلبه‌ها شروع کرده و به تفسیر سوره‌های مائده، توبه، انفال و یونس پرداختند، ادامه داد: دوره سوم تفسیر موضوعی بوده و نمونه آن نیز طرح کلی کتاب اندیشه اسلامی است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب چهارمین دوره تفاسیر شامل تفاسیر سوره‌هایی چون حشر، جمعه، ممتحنه و مجادله را همزمان با مسئولیت ریاست جمهوری و فعال در جنگ تحمیلی و سپس در دوره رهبری برای دانشجویان و دانش آموزان انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه مبانی خاص تفسیر ایشان مانند باقی بزرگان دارای ابعاد عام و خاص است، مبانی خاص ایشان شامل منحصر نبودن تفسیر آیات در تفسیر فردی بوده و قرآن را کتاب کاربردی و قوائد زندگی، وحدت آفرین، کتاب سیاسی و انقلاب ساز، استقامت و مبارزه با استکبار، تحول آفرین برای علوم می‌دانند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به شناسایی حدود ۳۰۰ قاعده کاربردی در قرآن کریم، گفت: در مورد مباحث علم و دین و تحول علوم اسلامی در علوم انسانی، نظریات مختلفی از سوی بزرگان مطرح شده که بر اساس آن، تحول در علوم باید بر اساس قرآن باشد و دانش‌ها و تربیت‌ها، قرآن بنیان شوند.

وی اعلام کرد: امروز رشته‌هایی چون قرآن و علوم با بیش از ۱۰ گرایش شکل گرفته و در برخی مراکز چون جامعه المصطفی در حال اجرا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها