با اعلام نتایج نهایی آزمون «دبیری» و «هنرآموزی»

پای معلم‌ها به مدرسه باز می‌شود

جزییات و حواشی ماجرای تنبیه دانش آموزان آموزشگاه غیرانتفاعی البرز خورموج

از آسایشگاه تا آموزشگاه؛تنبیه ادامه دارد

در چند روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی و بازنشر آن به ویژه در رسانه های معاند حسابی سر و صدا به پاکرد. در این فیلم مدیر یکی از آموزشگاههای غیرانتفاعی شهر خورموج در دفتر مدرسه و در حضور تنی چند از کادر آموزش 3تا 4 دانش آموز را به صورت دلخراشی تنبیه می کند.
کد خبر: ۱۴۴۶۳۵۲
نویسنده محمدرضا برازجانی-خبرنگار

 

محمدرضا برازجانی-خبرنگار

در چند روز گذشته انتشار فیلمی در فضای مجازی و بازنشر آن به ویژه در رسانه های معاند حسابی سر و صدا به پاکرد. در این فیلم مدیر یکی از آموزشگاههای غیرانتفاعی شهر خورموج در دفتر مدرسه و در حضور تنی چند از کادر آموزش 3تا 4 دانش آموز را به صورت دلخراشی تنبیه می کند.

بازنشر این فیلم در شبکه های مجازی موجب شد تا بلافاصله مدیرکل دادگستری استان بوشهر از دستگیری مدیر خاطی خبر دهد و روابط عمومی آموزش و پرورش استان هم با صدور بیانیه ای به این موضوع واکنش نشان داد.این در حالی است که سابقه تنبیه در استان بوشهر تنها به این مدرسه و یا موارد مشابه ختم نمی شود بلکه در تابستان سال جاری هم فیلمی از یکی از آسایشگاههای نگهداری معلولان در شهر بوشهر منتشر شد که افراد معلول توسط کارکنان مرکز نگهداری مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. هر چند برخی منابع زمان وقوع آن را به سال گذشته نسبت می دادند اما سریال تکرار تنبیه افراد بی دفاع در استان بوشهر همچنان ادامه دارد و احساسات عمومی از تکرار این حوادث به شدت آزرده است. موضع گیری و واکنش دستگاههای متولی و مسئول در این باره هم تنها بازدارنده نبوده و احتمال بروز حوادث مشابه در آینده متصور است.

 

عزل مدیر خاطی

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان بوشهر در این بیانیه با اشاره به پخش کلیپ تنبیه بدنی چند دانش آموز در یکی از دبستان‌های غیر دولتی در شهرستان دشتی  از تشکیل اتاق وضعیت در اداره‌کل خبر داد و پس از محرز شدن صحت ماجرا، دستور لغو ابلاغ مدیر مدرسه مذکور را رسانه ای کرد همچنین در این بیانیه اعلام شد که پرونده خاطی جهت رسیدگی خارج از نوبت به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اداره کل و شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی ارسال خواهد شد.

قانون چه می گوید؟

 یکی از وظایف مهم مدیر مدرسه که در آیین‌نامه انضباطی مدارس نیز به آن اشاره شده، توجیه همکاران مدرسه درباره قدغن بودن تنبیه دانش‌آموزان است. براساس ماده ۸۲ آیین‌نامه، مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را یادآور شود و درصورت مشاهده‌ تخلف، مراتب را با هدف اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد. درصورتی که یکی از معلمان، مربیان یا یکی از اولیای مدرسه اقدام به تنبیه بدنی یا تحقیر و توهین به دانش‌آموزان کند، مدیر مدرسه موظف است گزارش این اقدام را به آموزش و پرورش همان منطقه اطلاع دهد آموزش و پرورش نیز موظف است با احضار فرد خاطی به تخلف وی رسیدگی و حکم مقتضی را در این زمینه صادر کند.

درقانون مجازات اسلامی هر نوع اهانت و هتک حرمت و حیثیت  افراد، جرم محسوب می‌شود و مجازات کیفری دارد. منظور از توهین در اینجا استفاده از الفاظی است که باعث تحقیر فرد شود. همچنین تنبیهی  که باعث کبودی، شکستگی و یا صدمات دیگری به دانش‌آموز شود، شامل دیه می‌شود و معلم متخلف باید بر اساس تشخیص مراجع ذی‌صلاح پرداخت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها