سناریوهای بی‌سرانجام آمریکا

آمریکا با دو هم‌پیمان سنتی خود یعنی رژیم صهیونیستی و اوکراین پیوند بسیاری محکمی دارد و تلاش می‌کند از بازنده بودن آنها در میدان جنگ جلوگیری کند اما ضعف روزافزون قدرت آمریکا و همچنین تحولات میدانی در دو جنگ، شرایط بسیار مشکلی را برای کاخ سفید به‌وجود آورده و اداره همزمان دو جنگ، آمریکا را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۱۴۲۷۱۸۱
نویسنده حسن هانی زاده | کارشناس جهان عرب

آمریکایی‌ها می‌دانند که پیروزی نظامی برای متحدان‌شان در این دو جنگ قابل تصور نیست از همین رو به دنبال طرح‌های دیگری هستند. در جنگ غزه با وجود جنایاتی که از سوی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، برتری میدانی به نفع رزمندگان فلسطینی است و با طولانی شدن این جنگ و ورود احتمالی رژیم صهیونیستی به جنگ زمینی، شکست‌های بیشتری برای اسرائیل قابل پیش‌بینی است.  در چنین شرایطی، واشنگتن به‌شدت دنبال راه‌حلی آبرومندانه برای جنگ غزه است و سعی می‌کند شرایطی فراهم کند که رژیم صهیونیستی بتواند لکه ننگ شکست ارتش این رژیم را از دامن خود پاک کند. 
ادامه بمباران غزه برای اخراج اهالی این منطقه و کوچ اجباری آنها به خارج از فلسطین اشغالی و نهایتا حذف کامل آن از نقشه جغرافیایی فلسطین اشغالی از جمله توهماتی است که آمریکایی‌ها در سر می‌پرورانند. سناریو دیگری نیز محتمل است و آن تلاش آمریکا برای شناسایی حماس و جنبش جهاد اسلامی از سوی جامعه جهانی به عنوان دو سازمان تروریستی است. اظهارات اخیر احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب ازجمله شواهد وجود چنین سناریویی است. ابوالغیظ در اظهارات اخیر خود از حماس و جهاد اسلامی به عنوان دو باند تروریستی در غزه یاد کرد و این نشان می‌دهد زد و بندهای پشت پرده بین برخی کشورهای عربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد تا حماس و جهاد اسلامی به عنوان دو نهاد تروریسی معرفی شوند و با این کار، زمینه خلع‌سلاح و اخراج این دو گروه از غزه فراهم‌شده، سپس این منطقه به عنوان شهری زیرنظر سازمان ملل و با مشارکت تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی اداره شود. درمورد اوکراین هم آمریکا با تداوم کمک‌های نظامی خود به این امید است که روسیه با یک جنگ فرسایشی مواجه شود و سرانجام به صورت یکجانبه، آتش‌بس اعلام کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها