مقایسه سطح زندگی در بین کشورهای مختلف چه چیزی را نشان می‌دهد؟

معیشت ایرانی در نمودار جهانی

هربار با نوسانات قیمت کالا و خدمات، بحث داغ میان مردم کوچه و بازار، کاهش توان خرید و مقایسه آن در ایران با سایر کشورهاست.
کد خبر: ۱۴۲۱۹۴۲
معیشت ایرانی در نمودار جهانی

از مقایسه قیمت خانه‌های شمال تهران با خانه‌های لوکس بوستون و نیویورک گرفته تا پرایدی دست‌نیافتنی با ماشین‌های مدل بالایی که اقوام فرنگ رفته خریده‌اند. در فضای مجازی نیز تا بخواهید پر است از مقایسه سبدهای خرید افراد مختلف در سایر کشورها با ایران، مهاجرانی که از قدرت خرید خود در زمینه خرید خودرو و مسکن می‌گویند و حتی درآمدهایی که با سطح درآمد در ایران مقایسه می‌شوند. اما در آن‌سوی ماجرا مسئولان امر هستند که از ارزانی مواد غذایی و انرژی در ایران صحبت می‌کنند و مقایسه صورت گرفته را وابسته به در نظر گرفتن تفاوت قیمت درمان، انرژی و بخش عمده‌ای از هزینه‌های خوراک‌می‌دانند. 

بسته‌های چند عددی میوه در اروپا را با کیسه‌های دو سه کیلویی در ایران کنار هم می‌گذارند و شکرگزاری را واجب می‌دانند. از هزینه برق، گاز و بنزین می‌گویند و هزینه‌های دارو و درمان را بولد می‌کنند.  در این میان قضاوت گرچه سخت نیست اما نیازمند بررسی دقیق و منصفانه‌است. 

اگر بخواهیم حساب و کتاب درستی داشته باشیم باید فهرستی از مخارج مهم زندگی را در نظر بگیریم و برای مقایسه راحت‌تر برخی را معیار دسته‌ای از مخارج قرار دهیم، شاید مهم‌ترینش همگن‌کردن بررسی همه قیمت‌ها به دلار‌است.
​​​​​​​
 با این سنجه می‌توان منصفانه‌تر نگاهی به مقایسه اقلام در ایران و برخی کشورهای اروپایی انداخت. با ذکر این نکته ضروری که اعداد برگرفته از آمارهای رسمی سال است و ارقام کشورهای دیگر هم پیش از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها