نگاه «جام‌جم» به ویژه‌برنامه محرمی شبکه ۵ در گفت‌وگو با تهیه‌‌کننده‌اش

پیرغلامان تهران در باب‌ القبله

آنهایی که به زیارت امام‌حسین(ع) مشرف شده‌اند به‌خوبی می‌دانند که باب‌القبله قدیمی‌ترین در حرم مطهر بوده که ورودی اصلی محسوب می‌شود و وجه‌تسمیه آن به‌دلیل قرارگرفتن‌اش در راستای قبله است.
کد خبر: ۱۴۱۷۲۸۷
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

سال گذشته در ماه محرم شاهد پخش برنامه‌ای با عنوان «باب‌ القبله» از شبکه پنج بودیم که به‌دلیل استقبال مخاطبان از این برنامه فصل دوم آن از شب اول ماه محرم امسال هم روی آنتن رفت. برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی حسین فرزندی، کارگردانی علیرضا خوش‌بیان و سردبیری مهدی ملک‌پور که در شب‌های ماه محرم با اجرای مصطفی امامی پخش می‌شود. این ویژه‌برنامه در دومین سال پخش خود با حضور پیرغلامان و مداحان مطرح کشور روانه آنتن می‌شود. کارشناس این برنامه حجت‌الاسلام سیدحسین آقامیری است که هر شب براساس موضوعی خاص با مجری برنامه به گفت‌وگو می‌نشیند. علاوه بر میزبانی از ذاکران اهل‌بیت(ع)، باب‌القبله با حضور مهمانانی اجتماعی به روایت داستانی خاص و مرتبط با ارادت به اباعبدا...‌الحسین(ع) می‌پردازد. همچنین گزارشی از هیات‌های بزرگ تهران و شهرستان‌ها و ارتباط تصویری با مجالس عزاداری خارج کشور از دیگر بخش‌های این برنامه است. با حسین فرزندی، تهیه‌کننده گفت‌وگو کردیم.

حسین فرزندی درباره تفاوت برنامه امسال با دوره‌های قبل به جام‌جم می‌گوید: برنامه باب‌القبله سال گذشته ۱۳ قسمت در ایام دهه اول و دوم محرم پخش شد و ۱۰ قسمت در ایام اربعین روی آنتن رفت و شب‌های جمعه تمام ایام محرم و صفر هم از کربلا پخش گردید. امسال هم این کار را شروع کردیم که برنامه از تهران است. در مجموع سعی کرده‌ایم امسال حال‌وهوای خاصی در برنامه حاکم باشد تا بتوانیم ضمن حفظ مخاطبان قبل، بینندگان جدید هم به کار بیفزاییم. 
     
حضور پیرغلامان در برنامه
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرایطش نبود که امسال هم این برنامه را در کربلا ضبط کنید، توضیح می‌دهد: سال گذشته هم تا شب تاسوعا در تهران بودیم و از شب عاشورا تا شب سیزدهم به کربلا رفتیم و امسال هم قرار است این کار را انجام دهیم؛ یعنی تا شب تاسوعا تهرانیم و از شب عاشورا به کربلا می‌رویم. امسال بخشی به برنامه اضافه کردیم که در خدمت پیرغلامان تهران هستیم که در سال گذشته این را نداشتیم و برای قدردانی و تشکر از بزرگ‌ترهای خادم اهل‌بیت و سیدالشهدا(ع) است. 

این تهیه‌کننده بیان می‌کند: بخشی داریم که درباره امام‌حسین زمان صحبت می‌کنیم و حجت‌الاسلام سیدحسین آقامیری زحمت این کار را می‌کشند. کارشناس‌مان ثابت است. بخش اول که پیرغلامان هستند، تغییر می‌کند و در بخش آخر در خدمت یک یا دو نفر از مداحان مشهور کشور هستیم. در بخش پیرغلامان در خدمت یدا... بهتاش،‌ حاج اکبر بازوند، حاج احمد چینی،‌ حاج آقا شمسایی و... و در بخش  مداحان هم در خدمت چهره‌های نامی همچون حاج‌محمد نوروزی، حاج سعید حدادیان، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی محمد حسین پویانفر، کربلایی نریمان پناهی، کربلایی امین قدیم، علی‌اکبر حائری،‌محمد ابراهیمی‌اصل و ... بودیم. در برنامه بخشی داریم که سراغ هیات‌های قدیمی و بااصالت تهران می‌رویم که شاید مداح معروفی ندارند ولی از هیات‌های جاافتاده و قدیمی تهران هستند مثل هیات نوباوگان قنات‌آباد. 
     
سبک عزاداری در دیگر کشورها
فرزندی ادامه می‌دهد: بخش دیگری داریم که تصویری با مداحان استان‌های دیگر و خارج از کشور مثل بحرین، عراق، افغانستان و... ارتباط گرفتیم. یعنی سراغ خود اهالی آنجا رفتیم که چطور برگزار می‌کنند؟ سنت عزاداری‌شان چیست؟ با چه سبکی عزاداری می‌کنند؟ و قدمت عزاداری در آنجا چقدر است؟ 

وی درباره این‌که بر چه اساسی نام برنامه را انتخاب کردید؟ می‌گوید: به این فکر کردیم که برای بخشی از مردم ایران یکی از خاطره‌سازترین نقاط کربلا ورودی باب‌القبله حرم امام‌حسین‌(ع) است و وارد سرازیری حرم که می‌شوید حال‌وهوای آدم تغییر می‌کند و نام برنامه این‌گونه انتخاب شد.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب مجری برنامه، مصطفی امامی که سال گذشته هم اجرای برنامه را به عهده داشت، بیان می‌کند: ایشان هم سابقه اجرا در حوزه هیات را داشتند، هم چهره هستند و برنامه تحویل‌سال شبکه را اجرا کردند و هم به فضای هیات مثل ارتباط با مداح و... خیلی آشنا هستند و به جمع‌بندی رسیدیم که ایشان باشد. برنامه تا سیزدهم محرم  ادامه دارد.

وی درباره همکاری با پویان‌فر برای تیتراژ برنامه توضیح می‌دهد: تیتراژ شروع را آقای پویان‌فر خواندند. نامش «غم شیرین» است، چون ترکیبی از مدرنیته و سنت در این کار آمده یعنی از مفاهیم سنتی در قالب استودیویی با ترکیبی از نقاشی‌های سنتی (که زحمت دوستان سازمان زیباسازی شهرداری تهران بوده و تیغ علامت‌ها را که در سطح شهر گذاشتند) در این لوکیشن تصویربرداری کردیم و صحنه‌های نقاشی‌کشیدن بچه‌ها روی این تیغه‌های علامت را در قالب نماآهنگ برای تیتراژ  شروع آوردیم.  فرزندی درباره این‌که در کنار مفاهیم عاشورایی که در برنامه‌هایی از این دست به مخاطب منتقل می‌شود، سعی کردید مواردی را به‌روز کنید، یعنی مباحث در قسمت کارشناسی به شکلی باشد که شبهات را به جوانان پاسخ دهید تا برنامه ارتباط بیشتری با نسل جوان برقرار کند، می‌گوید: بحث کارشناس ما بحث حسین زمانت را بشناس است؛ یعنی ترکیبی از  مفاهیم گذشته با پرسش‌ها و شبهات جوانان است. سعی کرده‌ایم در حد توان برنامه بتواند روی مخاطبان   تاثیرگذار باشد.

حال‌وهوای کربلا برای مخاطبان
فرزندی، تهیه‌کننده برنامه باب‌القبله درباره آیتم‌های مربوط به روزهای تاسوعا و عاشورا می‌گوید: اگر به کربلا برویم چیزی که می‌خواهیم در آنجا به تصویر بکشیم حال‌وهوای این روزهاست، چون حال‌وهوای کربلا در این دو سه روز ویژه سال است؛ یعنی از روز عاشورا که دسته‌های خاصی می‌آید تا شام‌غریبان که مراسم شمع‌گذاری است را می‌خواهیم به شکل ویژه برای مخاطبان به تصویر بکشیم. تماشای این صحنه‌ها برای بینندگان، خاص و ویژه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها