کلان بیمارستان حضرت مهدی (عج)، الگوی آینده نگر نظام سلامت

پس از افتتاح و راه‌اندازی کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)، ساختمان‌های نیمه‌کاره و محوطه‌های خاکی بیمارستان، جای خود را به معماری و بنای زیبایی داده که در آن خدمت شایسته به بیماران ارائه می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۶۸۴۲

در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و در کنار کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)، برای نخستین بار در کشور، مرکز انتقال بیماران (Dispatch) راه‌اندازی شده که بیماران به‌جای برانکارد، به‌وسیله آمبولانس از ساختمانی به ساختمان دیگر مجتمع منتقل می‌شوند. در این مرکز در کنار سیستم ثبت الکترونیک، در مواردی که نیاز به الزام قانونی است پرونده‌ها به‌صورت کاغذی ثبت می‌شود.

این مجموعه مجهز به تجهیزات جدید و پیشرفته است به‌طوری‌که در هر بخش ویژه، بالغ بر 270 دستگاه نصب شده و تجهیزات مدرن پایش بیماران به ازای هر تخت بستری وجود دارد.

با راه‌اندازی این مرکز بیمارانی که مدت‌ها در صف انتظار درمان‌های پیشرفته و تخصصی بودند جراحی می‌شوند به‌طوری‌که از زمان تأسیس مرکز تاکنون هزار و هفت‌صد و شصت جراحی انجام شده است. یکی از بیمارانی که سال گذشته از کرمانشاه مراجعه کرده و به دلیل آماده نبودن بیمارستان، جراحی‌اش به تعویق افتاده بود با تکمیل این ساختمان جراحی شد و مورد مداوا قرار گرفت. همچنین بیماران دیگری که پیش‌ازاین به ساختمان قدیمی بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه می‌کردند؛ اکنون از امکانات پیشرفته بیمارستان حضرت مهدی(عج)، مهارت و نحوه برخورد کادر درمان، ابراز رضایت دارند.

فضای مدرن و به‌کارگیری امکانات پیشرفته و به‌روز، ایستگاه‌های پرستاری را به محلی پرنشاط از رضایت خدمت به بیماران تبدیل کرده است.

هنگام ورود به این مرکز گرمای آفتابی که مثل مشت به‌صورت می‌کوبد به فضای خنک و مطبوعی تبدیل می‌شود. سالن انتظار و اورژانس با در نظر گرفتن شرایط روحی بیماران و به‌کارگیری تنوع رنگی و تهویه مناسب و تعداد صندلی کافی، فضای آرامی را در اختیار بیماران و همراهان قرار می‌دهد.

تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان حضرت مهدی(عج) با ایجاد زیرساخت‌های ویژه، به بالاترین رقم در یک بیمارستان رسیده و خدمات سی سی یو و آی سی یو در بیش از 110 تخت به بیماران ارائه می‌شود.

 70 درصد بیماران این مرکز از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند. بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های سخت و پیچیده امکان درمان در شهرستان خود را ندارند و با حال آشفته و پریشان، به بیمارستان حضرت مهدی(عج) می‌آیند و پس از مراقبت‌های فعال و مناسب کادر درمان، آرام می‌گیرند و به محل زندگی خود بازمی‌گردند. 

از ابتدای افتتاح این مرکز تاکنون 19 هزار و 869 بیمار به اورژانس مراجعه و هزار و نهصد و هشتاد و یک نفر بستری‌شده‌اند. 

همچنین در این مدت 11 هزار و 772 مورد رادیولوژی، 11 هزار و 844 مورد سونوگرافی و 16 هزارو 359 مورد سی‌تی‌اسکن انجام شده است. 

تعداد مراجعه به اورژانس نشان‌دهنده حجم بالای مراجعه‌کنندگان به این مرکز و از دلایل جدی افتتاح این مجموعه است چراکه رسالت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و بیمارستان حضرت مهدی(عج) پاسخگویی به بیماران سراسر کشور است و هرلحظه دیرکرد در افتتاح این بیمارستان می‌توانست عوارض جبران‌ناپذیری را در بیماران به وجود آورد.

 باتوجه به اینکه اغلب مراجعه‌کنندگان از نقاط دورافتاده کشور به این مجموعه مراجعه می‌کنند، به لحاظ اقتصادی توان پرداخت اجاره اسکان موقت را ندارند لذا توسعه همراه سراها یکی از اقدامات خداپسندانه‌ای است که دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت برای آن تلاش می‌کنند. 

هم اکنون تعداد محدودی همراه سرا با پیگیری دانشگاه فعال شده است. از سوی دیگر راه‌اندازی بیمارستان حضرت مهدی(عج) به کوتاه شدن زمان بستری و بازگشت بیماران به شهر خود کمک می‌کند.

 استقرار امکانات کمک‌آموزشی شامل کتابخانه مجهز به سیستم کامپیوتر و اینترنت، کلاس درس، آمفی‌تئاتر و امکانات رفاهی و پاویون اساتید و فراگیران در دو طبقه از این مجتمع، فضای مناسبی را در اختیار فراگیران قرار داده است. 

علی سلطانی و سجاد موسوی از دانشجویان پزشکی دانشگاه، با لبخندی حاکی از رضایت، وجود کتابخانه بزرگ، با تهویه هوای مناسب به خصوص در فصل گرم سال و همچنین کیفیت میز و صندلی و ساعات کار کتابخانه، استقرار آسانسورهای فعال برای رفت‌وآمد در طبقات و وجود اتاق عمل‌های پیشرفته و... را از مزایای کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) بیان می‌کنند.

 در حال حاضر از 12 آسانسور موجود در کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی 8 آسانسور فعال است.

 با افتتاح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)، نمایی تمیز و آراسته که نشان از سرزندگی و فعالیت مستمر کادر درمان است در زاویه دید مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. 

رفت و آمد مکرر آمبولانس‌ها نیز نشان‌دهنده فعالیت بی‌وقفه این مرکز و پذیرش بیماران اورژانس 115 است.

آنچه از کادر درمان در اورژانس می‌بینیم نمونه‌ای از عشق به خدمت است. سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره ویژگی اورژانس بیمارستان حضرت مهدی (عج) می‌گوید: این اورژانس نیازمند بیشترین خدمات مراقبتی و درمانی است و حتی یک دقیقه هم می‌تواند نجات‌بخش یک زندگی باشد. به همین دلیل کادر درمان و بسیاری از پرستاران علاقه مندند که در اینجا خدمت کنند. من هم برای شفای سه بیمار خود نذر کردم که وارد اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) شدم و از اینجا به مرکز دیگر و در نهایت به مدیریت پرستاری دانشگاه منتقل شدم. 

تعدادی از پرستاران مانند معصومه کفیلی با 18 سال سابقه فعالیت، نذر کرده‌اند در اورژانس این مرکز خدمت کنند. تعدادی دیگر از پرستاران مانند، زهرا سعیدی پور، افزایش مهارت و تجربه در مواجهه با تنوع بیماران و احمدیان عشق به خدمت و تعامل با بیماران را عامل حضور خود در اورژانس می‌دانند.

به‌منظور اطلاع مخاطبان، در بدو ورود بیماران به اورژانس، براساس معاینه اولیه بیماران در 5 سطح، دسته‌بندی می‌شوند. در سطح یک تا سه مخاطرات بیمار، حیاتی و بحرانی است درنتیجه تعیین تکلیف زودتر انجام می‌شود و در سطح چهار و پنج که علائم خطر کمتر است بیمار به درمانگاه تخصصی ارجاع می‌شود.

نحوه نوبت‌دهی در بیمارستان نیز براساس سامانه پذیرش 24 انجام می‌شود و بیماران در زمان تعیین‌شده به درمانگاه مربوطه مراجعه می‌کنند. بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس نیز در کمترین زمان ممکن مورد مراقبت کادر درمان قرار می‌گیرند. در درب شرقی بیمارستان، مکان ویژه‌ای به‌عنوان میز خدمت درنظر گرفته شده تا نسبت به تسهیل ارائه خدمت به بیماران و همراهان اقدام شود. در این مجموعه روزانه به‌طور میانگین، به حدود 516 نفر خدمات مشاوره و نوبت‌دهی در درمانگاه‌ها ارائه و 108 مورد جواب دهی حضوری آزمایشگاه سرپایی و همچنین تحویل 118 مورد مدارک بالینی انجام می‌شود.

به‌منظور تأمین نیروی جدید و تازه‌نفس و تأمین کادر موردنیاز کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) مسئولان وزارت بهداشت اعلام همکاری کرده‌اند.

 گستره خدمات در کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) به اندازه ای است که بخش عمده‌ای از آن ناگفته می‌ماند. این مرکز که به معنی واقعی فخر نظام سلامت است؛ موفق به جابجایی مرزهای خدمت به مردم شریف ایران اسلامی شده است. از زمان افتتاح این مرکز تاکنون هزار و 760 جراحی با بهره‌گیری از بهترین فناوری‌ها، تیم تخصصی و اساتید مجرب و فراگیران دوره‌ها تخصصی انجام شده و بخش‌های ویژه با ظرفیت بیش از 110 تخت، اورژانس با 102 تخت محیطی آرام، مطبوع و کاملاً به‌روز و کارآمدی را در اختیار مردم شریف کشورمان قرار داده است. جا دارد از همه دست‌اندرکاران شکل‌گیری این ابرپروژه عظیم از ابتدا تاکنون بخصوص از نیت پاک خیر محترم که پس از انجام اقدامات مقدماتی، تأمین مالی و ساخت پروژه، این مرکز را به‌صورت رایگان به دانشگاه تحویل و اعیانی احداثی و تجهیزات منصوبه را وقف کردند تشکر نماییم.

 پیروتاییدات مقام معظم رهبری بر ضرورت «امید و امیدآفرینی» در همه ارکان، سطوح و لایه‌های جامعه که اگر امید نباشد، هیچ کار بزرگی انجام نمی‌گیرد و رهنمود ایشان مبنی بر اینکه «کاری کنیم که بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد» به رسالت خود در اطلاع‌رسانی و خدمت شایسته به مردم شریف کشورمان عمل کنیم.

در اینجا لازم است به بخشی از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، همزمان با افتتاح بیمارستان حضرت مهدی (عج) اشاره کنیم. دانشگاه در پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، موفق به ساخت و صادرات ربات جراح سینا به کشور اندونزی شده و ده ها جراح اندونزیایی به‌منظور کار با دستگاه کمک جراح سینا، آموزش‌دیده‌اند. همچنین در مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان پربازده ترین مرکز رشد دارویی، بسیاری از داروهای موردنیاز کشور از جمله 60 محصول دانش‌بنیان شامل استانداردهای دارویی موردنیاز صنایع دارویی، داروهای ضد سرطان و زخم دیابتی در سال گذشته تولید شده است. دانشگاه سبطین در کربلای معلای کشور عراق نیز به‌عنوان شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بهره‌مندی از بهترین فنّاوری‌های هوشمند در آموزش علوم پزشکی به‌عنوان برگ زرینی از تاریخ پرافتخار دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعه خدمات را به فراسوی مرزها گسترده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها