پاسخ مدیرکل اوقاف خراسان رضوی به برخي شبهات

چرا اوقاف نتوانست تمامی فقرا را بی نیاز کند؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در همایش فعالان علمی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی به شبهه در خصوص کلام امام خمینی(ره) در مورد اوقاف و موقوفات پاسخ داد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در همایش فعالان علمی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی به شبهه در خصوص کلام امام خمینی(ره) در مورد اوقاف و موقوفات پاسخ داد.
کد خبر: ۱۴۰۵۴۳۰

جام جم  آنلاین- خراسان  رضوی- حجت الاسلام والمسلمین احمدزاده در همایش فعالان علمی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی که در تالار فرهنگی نور مشهد برگزار گردید، بیان کرد: امام راحل فرمودند: "همین اوقاف را به ما بدهید فقرا را بی نیاز می کنیم" برخی این شبهه را مطرح می کنند، انقلاب شد و اوقاف را هم به انقلاب دادند چرا فقرا بی نیاز نشدند؟


مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: امام راحل این جمله را در سال 1343 بیان فرمودند و از آن تاریخ تا زمانی که اوقاف به انقلاب داده شد چه اتفاقی افتاد؟ مراحل مختلف اجرای اصلاحات ارضی رقم خورد و بسیاری از موقوفات به عنوان اصلاحات ارضی به اشخاص واگذار شد و بعد ها نیز سندهای آن به اشخاص داده شد. 


وی افزود: سال 1351 قانون اجازه تبدیل به احسن دهات و مزارع موقوفه اتفاق افتاد و بسیاری از اینها فروخته شدند با این اسم که ما می خواهیم این ها را تبدیل به احسن کنیم، می فروشیم و مجموعه های اقتصادی بزرگ را به نام موقوفات رقم می زنیم، ما در استان گشتیم حتی یک مورد از رقباتی که به جایگزینی رقبات فروخته شده خریداری کرده باشند پیدا نکردیم ؟ بسیاری از موقوفات را به اسم تبدیل به احسن فروختند و یک رقبه جایگزین خریداری نکردند. 


حجت الاسلام احمدزاده گفت: در سال 1356 برای رقبات تجاری اجازه حق کسب و پیشه برای مستاجر رقم خورد، مغازه های اجاره شده در کنار حرم روزی حداقل 2 میلیون تومان اجاره می دهند ولی اجاره که به یک موقوفه پرداخت می کنند به عنوان اینکه من حق کسب و پیشه دارم خوشبینانه در سال 8 میلیون تومان پرداخت می کنند. 


وی بیان کرد: حضرت آقا در فتوای خود فرمودند: "حق کسب و پیشه در وقف ثابت نیست ولی اگر قانونی وجود دارد باید رعایت شود"، مجمع تشخیص مصلحت نظام حق کسب و پیشه را تصویب و تثبیت کرد و بخش قابل توجهی از موقوفات هم به اسم اعطای حق تملک اعیان به اشخاص واگذار شد.   


مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: با پیروزی انقلاب قانون ابطال اسناد فروش آب و اراضی موقوفه تصویب شد و اسناد باطل شد و کسانی که زمین دریافت کرده بودند قرار شد با متولی وقف بارعایت حقوق مکتسبه قرارداد تنظیم کنند . که بر اساس نظر کارشناس دادگستری طبق حقوق مکتسبه بیش از 80 تا 90 درصد ارزش ملک را به عنوان حقوق مکتسبه تعیین می کندو این ها همه نشان می دهد اوقاف به انقلاب داده نشد و تمام این خدمات با درصد کمی از آن اوقافی است که در زمانی که امام آن جمله گوهر بار را فرمودند.

وی در پایان گفت: حدود 25 درصد از وقف جدید در کشور در خراسان رضوی با کارهای فرهنگی، دفاتر مشاوره وقف و تدین اعتقاد مردم ایجاد شده است.

newsQrCode
برچسب ها: اوقاف فقر بی نیاز
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها