یک کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

مذاکرات تهران و ریاض زمینه ساز تسهیل توافقات میان سعودی ها و یمنی ها

یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با جام آنلاین عنوان کرد:

رژیم صهیونیستی بازنده اصلی توافق ایران و عربستان

تحولات جدید منطقه‌ای و همچنین در پیش گرفتن سیاست معقولانه‌ای از سوی عربستان سعودی در عرصه بین‌المللی و باز شدن باب روابط  تازه میان تهران و ریاض، رژیم صهیونیستی را با یک شکست بزرگ در عرصه سیاست خارجی مواجه کرد.
تحولات جدید منطقه‌ای و همچنین در پیش گرفتن سیاست معقولانه‌ای از سوی عربستان سعودی در عرصه بین‌المللی و باز شدن باب روابط  تازه میان تهران و ریاض، رژیم صهیونیستی را با یک شکست بزرگ در عرصه سیاست خارجی مواجه کرد.
کد خبر: ۱۴۰۵۱۲۰
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

در همین زمینه برخی مقامات این رژیم در اظهارنظرهای جدید خود پیرامون توافق میان ایران و عربستان روند جدید شکل گیری تحولات منطقه‌ای را بسیار نگران کننده توصیف کردند. چندی پیش بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کابینه افراطی رژیم اشغالی از سر انفعال این ادعا را مطرح کرد که «کسانی که با ایران شریک می‌شوند، با بدبختی شراکت می‌کنند». در ارتباط با همین موضوع رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد سعودی‌ها می‌خواهند مساله یمن را حل کنند و بهای آن مشروعیت دادن به ایران است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین درباره واکنش‌های مقامات رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: بنیامین نتانیاهو بازنده اصلی توافق میان ایران و عربستان است.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: در پی توافقات جدید تهران و ریاض یک جبهه عبری – عربی علیه ایران در منطقه دچار فروپاشی شد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس از سال‌های پیش گام بلندی برای نفوذ در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برداشت و قرار بر این شد که جبهه گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی تشکیل شود. در همین راستا برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مثل امارات و بحرین تحت تاثیر فضا سازی رژیم صهیونیستی رابطه خود را با این رژیم عادی کردند و مقامات این کشورها سفرهایی به اراضی اشغالی داشتند.

هانی زاده با بیان این‌که هدف رژیم اشغالگر قدس مواجه کردن ایران با یک چالش امنیتی و سیاسی و همچنین انزوای منطقه ای بود گفت: با نزدیک شدن دیدگاه‌های ایران و عربستان تمام تلاش‌های این رژیم برای نفوذ در منطقه نقش بر آب شد و توافق جدید موجب شد عربستان که قرار بود رابطه خود را با رژیم اشغالگر قدس علنی کند الان به خاطر شرایط داخلی اراضی اشغالی و همچنین شکل گیری کابینه‌ای افراطی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو از مواضع سابق  خود عقب نشینی و حتی در اقدامی کاملا هدفمند از ورود هیاتی از سوی رژیم اشغالگر قدس به عربستان جلوگیری کند.

وی درباره واکنش دیگر کشورهای عرب منطقه به توافق تهران و ریاض تصریح کرد: امارات متحده عربی که روابط خود با رژیم اشغالگر قدس را به نقطه قابل اتکایی رسانده بوده قرار خرید تسلیحاتی از این رژیم را لغو کرد و علاوه بر این بحرین هم این آمادگی را دارد که سطح مناسبات خود را با ایران ارتقای ببخشد.

هانی زاده بروز تحولات جدید در عرصه منطقه‌ای را شکستی سیاسی برای بنیامین نتانیاهو دانست و گفت: دولت‌های عربی در مواجه با جمهوری اسلامی به سمت همگرایی منطقه‌ای حرکت کردند و با توجه به جایگاه عربستان در بین کشورهای عربی و همچنین جهان اسلام طبیعتا بسیاری از کشورهای اسلامی مثل مصر و اردن هم تمایل خود را برای ارتقای سطح روابط با تهران اعلام کردند.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل تحرکات جدید رژیم صهیونیستی در منطقه را ناشی از ناکامی آنها در اجرایی شدن پروژه همگرایی کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران عنوان کرد و گفت: مقامات رژیم اشغالگر قدس با توجه به این شکست سیاسی در پی آن هستند تا در مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان بحران سازی کنند تا کمی از سنگینی شکست برنامه هایشان برای انزوای ایران بکاهند اما در این پروژه هم ناکام خواهند ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها