همایش خودروهای کلاسیک در مشهد برگزار شد
به مناسبت عید غدیر صورت گرفت؛

همایش خودروهای کلاسیک در مشهد برگزار شد

بهره‌برداری از فاز اول توقفگاه 42هکتاری خودروهای سنگین در اوایل سال 1402

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد،با اشاره به اینکه برای برخورد قانونی با توقف خودروهای سنگین در حاشیه شهر ابتدا زیرساخت‌های لازم آماده شود گفت: در همین راستا توقفگاهی به مساحت 42هکتار در حال ساخت است که فاز اول آن اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد،با اشاره به اینکه برای برخورد قانونی با توقف خودروهای سنگین در حاشیه شهر ابتدا زیرساخت‌های لازم آماده شود گفت: در همین راستا توقفگاهی به مساحت 42هکتار در حال ساخت است که فاز اول آن اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۱۳۹۷۸۱۴

سید جعفر شمس در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در تشریح اقدامات این سازمان افزود: مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد، وظیفه ساماندهی و نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل بار مشهد و حومه را بر عهده دارد که برای فعالان این حوزه سه گونه پروانه صادر می‌کند

وی بابیان اینکه پروانه بهره‌برداری یکی از مجوزهای موردنیاز فعالیت در حوزه حمل‌ونقل بار است اظهار کرد: این پروانه به شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار داده می‌شود، در کنار آن پروانه فعالیت نیز پس از بررسی برای خودروهای فعال صادر می‌شود .

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین صدور پروانه اشتغال برای رانندگان فعال دراین حوزه پس از بررسی سوءپیشینه، اعتبار و گذراندن دوره آموزشی از دیگر مجوزهایی است که از سوی این سازمان برای رانندگان صادر خواهد شد.

شمس به محدوده بندی تردد خودروهای سنگین اشاره و خاطرنشان کرد: از سوی شورای همتا و باهدف کنترل مباحث آلودگی محیط زیستی و ترافیکی سه محدوده قرمز،زرد و سبز برای تردد خودروهای باری درون‌شهری تعریف‌شده است.

وی تصریح کرد: محدوده قرمز ورودی‌های اطراف حرم است، که خودروهای سنگین و نیمه سنگین تنها از ساعت ۱۰ شب تا 9 صبح مجوز تردد دراین محدوده را دارا هستند؛ محدوده خیابان بهار، احمدآباد و ملک‌آباد نیز محدودیت ترافیکی شبیه محدوده قرمز دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین هسته مرکزی شهر تا بعد از 100 متری محدوده زرد وبعداز رینگ 100متری مشهد محدوده سبز تعریف‌شده است.

شمس بابیان اینکه در حال حاضر100 هزار خودروی باری درشهرفعال هستند اظهار کرد: از این تعداد ۷۰ هزار مورد خودرو باری سبک و تا وزن بار ۳.۵ تن و مابقی نیز خودروهای نیمه سنگین از ۳.۵ تا ۷.۵ و خودروهای سنگین با تناژ بالاتر از ۷.۵ تن هستند.

وی به موضوع معاینه فنی خودروهای باری به‌ویژه خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: تمام مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین زیر نظر راهداری هستند و باید در خارج از محدوده شهری احداث شوند اما ذیل این قانون تبصره‌ای هست که گفته شهرداری کلان‌شهرها اجازه دارند برای خدمت‌رسانی به خودروهای شهرداری مرکز معاینه فنی در داخل شهر داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد،افزود: بر همین اساس احداث مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در دستور کار قرارگرفت که این مرکز تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

شمس بابیان اینکه دستگاهی که برای مرکز خریداری کردیم بالاتر از۲۰ تن را نیز پذیرش می‌کند خاطرنشان کرد: این مرکز در نزدیکی توقفگاه اتوبوس‌ها طراحی‌شده تا از تردد زائد در شهر جلوگیری شود، با شروع به کار این مرکز برای اخذ معاینه فنی نیازی به خارج شدن خودرو از خط نیست.

وی در ادامه این نشست به وضعیت طرح واگذاری 100 هزار موتورسیکلت برقی اشاره و اضافه کرد: سال ۹۶ دانشگاه فردوسی درانجام مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد ۱۱.۸ آلودگی هوای این شهر را مربوط به موتورسیکلت‌ها دانست.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد تصریح کرد: بر اساس این سیاهه هر موتورسیکلت ۱۷ برابر خودرو آلایندگی دارد، و این در حالی است که اکنون نزدیک ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تردد می‌کنند.

شمس افزود: موتورسیکلت در شهرهایی که گره‌های ترافیکی دارند وسیله محبوبی است به همین دلیل طرح توسعه موتورسیکلت برقی را از آذرماه شروع کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سه سال آینده بتوانیم تقاضای مردم را به این سمت ببریم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ثبت‌نام موتورسیکلت برقی در حال تکمیل است اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که دراین طرح موردتوجه قرار گرفت آسان کردن فرایند اخذ موتورسیکلت برای شهروندان است در همین راستا روند کارکاملا الکترونیک است، شهروندان می‌توانند به سایت ftm.mashhad.ir مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام و انتخاب موتور نسبت به افتتاح حساب در بانک مهر اقتصاد به‌صورت الکترونیک اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها