مروری کوتاه بر چگونگی پایین کشیدن و سرنگونی مجسمه پهلوی دوم در شهرستان بروجن

بیست و ششم دی ماه، روز تاریخی فرار شاه خائن در سال ۱۳۵۷ از کشور است

روز به یادماندنی و زیبا. روزی که نشانه‌هایی از پیروزی و غلبه مردم را شاهد بودیم. روز خوشحالی واقعی مردم ایران. روز به ثمرنشستن اولین شکوفه‌های پیروزی انقلاب اسلامی. روزی که مردم بدون تشریح و توضیحی می خندیدند و شاد بودند و این شادی عمومی و در همه جا بود.
کد خبر: ۱۳۹۴۷۹۷

به گزارش جام جم آنلاین – شهرستان بروجن- عباس پیکار بروجنی؛ در این روز به یادماندنی، مردم شهرستان بروجن مردم آ گاه، مسلمان و انقلابی، مردمی بروز، مردم موقعیت شناس، وفادار و گوش به فرمان حضرت امام در یک اقدام انقلابی که قبل از این هم درصدد انجام بودند ولی شرایط فراهم نشده بود. اما در چنین روزی اتفاق زیبا در کشور افتاد که عبارت بود از خروج ذلیلانه شاه و همسرش از کشور.

بیست و ششم دی ماه، روز تاریخی فرار شاه خائن در سال ۱۳۵۷ از کشور است

پائین کشیدن مجسمه شاه در 26 دی ماه 1357 توسط مردم انقلابی شهرستان بروجن

انسجام عمومی برای پایین کشیدن مجسمه منحوس شاه در شهرستان انقلابی بروجن

بنابراین، در یک اقدام هماهنگ، به یادماندنی، انقلابی، به موقع، فوری و زیبا تجمعی شکل گرفت و همه به سمت میدان مجسمه سابق حرکت کردند و با یک انسجام عمومی برای پایین کشیدن مجسمه منحوس شاه مصمم  شدند.

بیست و ششم دی ماه، روز تاریخی فرار شاه خائن در سال ۱۳۵۷ از کشور است

حضور پر شور مردم و جایگزینی تمثال حضرت امام در میدان اصلی شهرستان بروجن

اگر مردم به مجسمه نزدیک شوند ما دستور تیر داریم و مجبور هستیم به مردم شلیک کنیم

مرحوم آیت الله سید محمدتقی شاهرخی (ره) که آن زمان مدیریت و رهبری مبارزات مردم بروجن را در دست داشت، با یک ابتکار کم نظیر عمل نمود. وقتی که شهربانی فهمید مردم بنا دارند مجسمه را پایین بکشند، فرمانده شهربانی به آیت الله شاهرخی اعلام کرد که اگر مردم به مجسمه نزدیک شوند ما دستور تیر داریم و مجبور هستیم به مردم شلیک کنیم.

ایشان گفت پس اجازه بدهید با مردم صحبت کنم و آنان را منصرف نمایم.

ایشان موقعی به میدان رسیدند که مردم تجمع کرده بودند، وقتی ایشان خواست با مردم صحبت کند، گفت صدای من به مردم نمی رسه. لذا ماشین بلندگودار پلیس را فراخواندند تا آقای شاهرخی از مردم تقاضا بکند که آسیبی به مجسمه شاه نرسانند! در واقع این یک برنامه از پیش تعیین شده بود که تا زمانی که من در حال صحبت کردن هستم، شما مقدمات پایین کشیدن مجسمه را فراهم کنید و اینگونه شد که حاج آقای شاهرخی از بلندگوی ماشین پلیس در حال شروع سخنرانی و مقدمات بود و پلیس هر آن منتظر بود که آقای شاهرخی مردم را به متفرق شدن فرا بخواند.

 

بیست و ششم دی ماه، روز تاریخی فرار شاه خائن در سال ۱۳۵۷ از کشور است

مردم مومن و انقلابی شهرستان بروجن روز 26 دی ماه  سال 57 را به یک روز تاریخی و به یاد ماندنی رقم زدند

از آن طرف بچه های انقلابی مقدمات را برای پایین کشیدن مجسمه فراهم کرده بودند. ناگاه در حالی که حاج آقای شاهرخی به اصطلاح در حال قانع کردن مردم برای متفرق شدن بود، دیدند مجسمه توسط یک خودرو سنگین (کامیون) که با سیم بکسل به گردن مجسمه بسته شده بود به پایین کشیده شد و همه چیز به یکباره دگرگون شد

 

فریاد الله اکبر در فضا پیچید

پلیس بدون اینکه کوچکترین فرصتی برای عکس العمل داشته باشد، در یک عمل انجام شده قرار گرفت و فقط مشاهده کرد که مجسمه شاه سرنگون شده است.

 

پس از آن مجسمه به چند قسمت تکه پاره شد و تا پاسی از شب تکه های مجسمه پشت خودروها بسته شده بود و در کف خیابان ها کشیده می شد که مایه شور و شعف و خوشحالی و سرور مردم را فراهم نمود.

 

 به این وسیله یکی از روزهای تاریخی و یکی از اقدامات انقلابی و ماندگار مردم شهرستان بروجن در ۲۶ دی ۱۳۵۷ رقم خورد و مردم شهرستان توانستند روزی زیبا و به یاد ماندنی و ماندگار را در تاریخ مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی رقم بزنند.

از آن به بعد این میدان که نامش میدان مجسمه بود به نام میدان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) نامگذاری شد و این روز توسط شورای فرهنگ عمومی شهرستان و استان به عنوان 《روز ایثار شهرستان بروجن》 نام گرفت.

این اقدام موثر مردم بروجن در روز ۲۶ دی جای تبریک و تهنیت دارد

خوب است یاد کنیم از عزیزانی که در این حادثه تاریخی حضور فعال داشتند و در روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دفاع مقدس در دفاع از کشور اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی جان شیرین خودشان را تقدیم کردند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 

روح شهیدان شاد و یاد آن حماسه آفرینی ها جاودان باد

 

تهیه و تنظیم: حاج عباس پیکار بروجنی مسئول تبلیغات جبهه و جنگ لشگر عملیاتی خط شکن قمر بنی هاشم(ع) در طول هشت سال دفاع مقدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها