سرخ‌ ها فعلا در لیگ‌ برتر یکه‌تازی می‌کنند

پرسپولیس؛ تند و تیز

هزار بار که حتی بیشتر شنیده‌ایم پیش‌بینی قهرمان آن هم در شرایطی که هنوز در ابتدای لیگ هستیم اصلا درست نیست. اما چه کنیم وقتی با آمارهایی روبه‌رو می‌شویم که کاملا در قد و قواره یک قهرمان است؟ مگر می‌شود پیش‌بینی نکرد و یا اتفاقات آتی را زیر ذره‌بین قرار نداد؟ پرسپولیس بنابر گواه آمار و ارقام در پایان هفته پنجم لیگ‌برتر بالاتر از میانگین تیمی که در نهایت قهرمان می‌شود، امتیاز گرفته است.
کد خبر: ۱۳۷۹۲۹۷
نویسنده هیلدا حسینی‌ خواه - گروه ورزش

پرسپولیس؛ تند و تیز

شاگردان یحیی گل‌ محمدی حالا با ۱۱ امتیاز در صدر هستند. چهره تیم پرسپولیس بیشتر از این‌که شبیه تیمی در ابتدای فصل باشد به تیمی شباهت دارد که در انتهای فصل برای مسجل کردن قهرمانی‌اش با تمام وجود به میدان می‌رود و امتیاز می‌گیرد.

لوکادیو یک طرف، سعید صادقی هم یک طرف. هر چقدر در هفته‌ها و روزهای گذشته از این دو نفر انتقاد شد کاملا برعکس همه چیز را نشان می‌دهند، حرفه‌ای و بدون نقص. بیش از اندازه از پرسپولیس تعریف نمی‌کنیم؟ واقعیت این است که سرخ‌ها فعلا روی دور افتاده‌اند. چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید تند و تیز پیش می‌روند.

شبیه قهرمان

پرسپولیس با نتیجه ۳ بر یک هوادار را برد، ۱۱ امتیازی شد، صدرنشینی‌اش را تثبیت کرد و حالا به انتظار هفته ششم و حریفی به نام نفت مسجدسلیمان است. سرخ‌ها در دیدار با هوادار هر چند بالاخره قفل دروازه خود را شکسته شده دیدند اما در نهایت به نتیجه‌ای که می‌خواستند رسیدند. برای پرسپولیس خیلی زود بود که تا این اندازه شبیه یک تیم قهرمان شود. چطور این اتفاق افتاد؟

۱- پرسپولیس مدل فصل ۲۲ تفاوت‌های زیادی با پرسپولیس فصل ۲۱ دارد. یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها این است که بازیکنان، از دروازه‌بان گرفته تا نوک حمله، همگی قدرت حمل توپ دارند. تکنیکی‌های تیم زیاد شده‌اند و این چیزی است که پرسپولیس را نسبت به فصل گذشته متمایز می‌کند. از قدرت تکنیک لوکادیو، سعید صادقی و مهدی ترابی که بگذریم حتی به نمونه‌های دیگری مانند سینا اسدبیگی هافبک دفاعی سرخ‌ها و علی نعمتی در دفاع چپ می‌رسیم که علاقه زیادی با سر و کله زدن با توپ دارند.

۲- سبک ۲-۴-۴ خیلی مهم است. این تاکتیک را برانکو در پرسپولیس جا انداخت و پرسپولیس با آن پنج قهرمانی متوالی به دست آورد. سرخ‌ها هر چقدر بیشتر پیش می‌روند بیشتر هجومی می‌شوند، حتی اگر این موضوع به قیمت این تمام شود که یک گل هم بخورند. حالا پرسپولیس در جایگاه گل‌های خورده جدول لیگ‌برتر صاحب عدد است هر چند هنوز هم بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد. به هر حال هجومی بودن پرسپولیس یکی از فاکتورهایی است که منجر به این شده در پایان هفته پنجم همچون قهرمانی به‌نظر برسد که در هفته‌های پایانی لیگ‌برتر به سر می‌برد و آخرین تقلاهای خود را برای قهرمانی انجام می‌دهد.

۳- این‌که بگوییم پرسپولیس فقط یک برگ برنده دارد کاملا اشتباه است. یحیی بازیکنانی دارد که اگر هر کدام در تیم دیگری بودند تبدیل به برگ برنده می‌شدند. حالا مجموعه‌ای از برگ‌های برنده در کنار یکدیگر هستند. با این حال نمی‌توانیم فعلا از دو نام به این سادگی بگذریم، یکی لوکادیو و دیگری سعید صادقی. اولی می‌خواهد بهترین بازیکن خارجی لیگ‌برتر شود و دومی می‌خواهد آنقدر این لیگ را به هم بریزد تا فیکس جام‌جهانی شود. صادقی بالاتر از همه توقعات بازی کرد و هر چه در توان داشت رو کرد. دو گل زد که یکی با پای راست بود و یکی با پای چپ. گل دوم او بسیار زیبا و حرفه‌ای بود و نشان داد «فعلا» ارزش آن پولی که به پایش ریخته‌اند را داشته است. او در گل اول هم تاثیرگذار بود.

پرسپولیس از این هم بهتر می‌شود

اسماعیل حلالی - کارشناس فوتبال: پرسپولیس امسال تفاوت اساسی با فصل گذشته دارد. بازیکنانی جذب کرده که واقعا با کیفیت هستند و کاملا با فضای لیگ‌برتر آشنایی دارند این در حالی است که بازیکنان جذب شده فصل گذشته اصلا از جلوی باشگاه پرسپولیس رد هم نشده بودند و به همین دلیل شرایط خوبی ایجاد نشد. این تیم ابتدای فصل هماهنگی نداشت و بازیکنان در ترکیب این تیم جا نیفتاده بودند اما همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم پرسپولیس بازی به بازی بهتر شد. بازیکنان جدید نیز خودی نشان دادند از جمله لوکادیو. او با این‌که پایش در دو هفته اخیر به گلزنی باز شد هنوز به شرایط ایده‌آل بدنی نرسیده است و اگر چنین شود حتی بهتر هم خواهد شد. فعلا تمام هدف این است که آرام آرام بهتر شویم. نکته بارز این روزهای پرسپولیس ایجاد موقعیت‌های بیشتر گلزنی در طول یک بازی است که ما را بیشتر شبیه یک قهرمان می‌کند. در پرسپولیس دوم شدن هیچ فرقی با آخر شدن ندارد. تیم باید همیشه مدعی درجه یک قهرمانی باشد تا هواداران راضی باشند. به نظر من پرسپولیس از این هم بهتر خواهد شد. فعلا که همه چیز خوب است اما تنها نکته منفی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند زمین محل تمرین پرسپولیس است که کیفیت لازم را ندارد و این می‌تواند بر روی کیفیت کار تاثیر بگذارد. مدیریت باشگاه باید در این رابطه فورا اقدام کند در غیر این صورت این موضوع ممکن است روی کیفیت کار هم تاثیر بگذارد. انتظارات ما خیلی بالاست. حالا یک مدعی تمام‌عیار هستیم این مسائل را هم نادیده نگیریم تا این روند خوب از بین نرود. پرسپولیس با مجموعه‌ای از این دوراندیشی‌ها دست‌نیافتنی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها