رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه؛

فراهم شدن امکان ترخیص وسایل نقلیه به صورت اینترنتی در کرمانشاه

حواشی پتروشیمی روانسر/ پتروشیمی روانسر مجوز زیست محیطی دارد

طرح پتروشیمی روانسر در قالب سند نفت، گاز و پتروشیمی یکی از برنامه های تحول آفرین در حوزه اقتصادی در استان کرمانشاه است که بزودی قرار است با حضور رییس‌جمهور در استان وارد عملیات اجرایی شود.
کد خبر: ۱۳۷۲۳۳۹

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ این در حالی است که اجرای این پروژه با مخالفت عده ای از فعالان زیست محیطی منطقه اورامانات مواجه شده است. کمبود آب ، آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی شوری و... بخشی از مهم‌ترین دلایلی است که دوستداران محیط زیست و فعالان اجتماعی بر آن نقد وارد می کنند. آنها معتقدند نباید به بهانه حل معضل بیکاری و اشتغالزایی در منطقه، محیط زیست را نابود کرد.

یک فعال اجتماعی مخالف با اجرای طرح پتروشیمی روانسر می گوید: این خبر نوید بخش روزهای خوب اشتغالزایی در اورامانات است اما به گفته کارشناسان ساخت پتروشیمی مزایا و معایبی دارد .

«فردین رحیمی»می افزاید: احداث پتروشیمی نیازمند شرایط ویژه و مطالعات امکان سنجی دقیق است. فارق از اینکه چه نوع مواد پتروشیمی قرار است در این پروژه تولید شود، ابتدا باید مشخص شود این طرح چه اثرات کوتاه‌مدت و درازمدتی بر روی روانسر به عنوان حاصلخیزترن دشت اورامانات، استان و حتی کشور دارد؟ آیا برخورداری از پتروشیمی، بر مزیت حاصلخیزی و پیشینه کشاورزی این دشت می‌چربد یا خیر؟

وی با اشاره به ثبت جهانی اورامانات، اضافه می کند: بی شک اجرای پتروشیمی روانسر عواقب زیست محیطی بی‌شماری بر چهره پاک و سبز این شهر بجای خواهد گذاشت. این شهرستان به عنوان پیشانی منطقه اورامانات در کرمانشاه ظرفیت‌های گردشگری ، کشاورزی و...خوبی در حوزه اشتغالزایی دارد و نیازمند اجرای چنین طرح هایی نیست.

رحیمی ادامه می‌دهد: سد داریان نمونه ای اقداماتی بود که قرار بود بخشی از آب آن باغات منطقه پاوه را سیراب کند، آیا چنین نتیجه ای حاصل شد ؟ و یا از لحاظ اشتغالزایی چند نفر از نیروهای این سد از جوانان و نیروهای بومی منطقه بودند؟


این فعال اجتماعی می‌گوید: روانسر از توان‌ و پتانسیل زیادی برای ایجاد اشتغال، توسعه پایدار کشاورزی و گردشگری برخوردار است و تاکنون برنامه‌ریزی و توجهی خاصی به این استعدادها نشده است. نباید با نیت دلسوزی یا هر چیز دیگری استعدادها و مزیت‌های ارزشمند این منطقه را با اجرای چنین پروژه های آلوده‌ای از بین ببریم!

وی اضافه می کند: به نظر می رسد احداث پتروشیمی در دشت روانسر، آینده خوبی برای این منطقه در پی نخواهد داشت اما ممکن همین پروژه در نقاط دیگر اورامانات منشاء خیر و برکت شود. رحیمی پیشنهاد می دهد:
ثلاث باباجانی به عنوان محروم ترین و بیکارترین شهرستان استان تا به امروز هیچ برنامه‌ریزی خاصی برای توسعه آن انجام نشده است.


اگر پتروشیمی در این منطقه احداث شود بدون تردید می تواند نوید بخش اشتغال و رونق اقتصادی منطقه شود.


دکتر «برهان الدین ولد بیگی» از فعالان زیست محیطی نیز در این باره می‌گوید:


حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است و هر نوع فعالیت اقتصادی که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد، بنابر قانون ممنوع است.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه اجرای پروژه های مختلف توسعه ای و اقتصادی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد، می افزاید: دستگاه های متولی باید همه مشخصات اعم از محیط زیستی اجرای پروژه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

دانشگاه علوم پزشکی ، محیط زیست ، معاونت اجتماعی استانداری و... هر کدام برای ارائه اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی این پروژه به مردم اطلاع رسانی کنند تا به مانند پتروشیمی میانکاله این پروژه نیز به مشکل نخورد.

وی با بیان اینکه روانسر به عنوان یک دشت طی سالهای اخیر با کاهش بارش نزولات آسمانی، با مشکل کمبود آب برای مصارف کشاورزی خود مواجه است، می افزاید: طرح های پتروشیمی جز صنایع آب بر و پر مصرف هستند. استفاده از منابع و ذخایر زیرزمینی ممکن است این دشت را دچار ضرر و زیان‌ها جبران‌ناپذیری در آینده کند.

ولد بیگی اضافه می کند: هر نوع اقدام به منظور توسعه زیربنایی و صنعتی
مانند احداث سد، راه، پتروشیمی و... باید پس از ارزیابی زیست محیطی اجرایی شود.


فرماندار شهرستان روانسر اجرای پتروشیمی در این شهرستان را منشأ خیری برای ایجاد اشتغالزایی و تحول اقتصادی منطقه اورامانات عنوان می کند و می گوید: پتروشیمی پایین دستی روانسر یکی از طرح‌های سند توسعه نفت و گاز و پتروشیمی استان است که در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی روانسر اجرایی می شود. پیمانکار آن نیز مشخص شده است.
مواد اولیه این پتروشیمی قرار است از خط اتیلن غرب و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأمین شود.


«سعدی مصطفی زاده » با تاکید بر اینکه این پروژه مجوزهای زیست محیطی خود را اخذ کرده است ، اضافه می کند : این پروژه جز پروژه‌های آلاینده نیست و قرار است با حضور رییس‌جمهور در استان این پروژه وارد فاز اجرایی شود.

فرماندار روانسر با اشاره به اینکه پروژه پتروشیمی روانسر توسط شرکت هلدینگ خلیج فارس اجرایی می‌شود، ادامه می دهد: ۱۱هزار میلیارد سرمایه گذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس برای اجرای این طرح‌ است.
وی درباره اشتغالزایی پتروشیمی روانسر نیز می‌گوید: ۳۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۱۰۰۰نفر اشتغال غیر مستقیم آن است.

مصطفی زاده بیان می‌کند: به غیر از ده درصد نیروها که تخصصی هستند، ۹۰درصد نیروهای باقیمانده از چهار شهرستان اورامانات شامل پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی تامین خواهند شد.
فرماندار روانسر احداث طرح پتروشیمی در منطقه را خدمتی بزرگ و ماندگار از دولت برای منطقه می داند و تاکید می کند:
اجرای این طرح، تحول صنعتی در منطقه اورامانات ایجاد خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز می گوید: اشتغال پایدار و ارزش افزوده از اهداف طرح توسعه مجموعه‌های پتروشیمی استان و صنایع پایین دستی آن است.

«بهزاد باباخانی » ادامه می دهد: پروژه EPDM (لاستیک مصنوعی) روانسر نیز تمام کارهای زیرساختی آن از جمله تامین زمین، برق، آب، گاز، مجوزها و غیره انجام شده و پیمانکار پروژه انتخاب شده است و هلدینگ خلیج فارس سرمایه گذاری آن را بر عهده گرفته است. نمونه خط تولید این پتروشیمی در کشور وجود ندارد و می تواند در آینده علاوه بر تامین نیاز داخلی که حدود ۳۰ درصد ، ۷۰ درصد آن نیز به خارج صادر شود.


این پروژه یک پروژه ارزآوری است. خوارک اتیلن این پتروشیمی از خط انتقال اتیلن کرمانشاه تامین می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اضافه می کند: کار پتروشیمی روانسر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردو جز صنایع پایین دستی است.

وی بیان می کند: توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی به منظور تولید محصولات مورد نیاز کشور و رونق صادرات یکی از برنامه ها و سیاست های استان برای رونق اقتصادی است که مشکلات آن با مدیریت ارشد استان طی جلساتی حل و فصل شد.

«فرحناز اقبالی » معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه پتروشیمی روانسر تمام مجوزهای زیست محیطی خود را از این سازمان اخذ کرده است ، می‌افزاید: پتروشیمی روانسر یک صنعت پایین دستی است که توانسته پیوست سلامت از محیط زیست‌ استان اخذ کند و دارای آلاینده‌گی بسیار ناچیز است. این صنعت دارای پیوست سلامت است.

 گزارش از آرین آزادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها