تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگوی «جام‌جم» با یک پژوهشگر و فعال حوزه زنان

برابری نه! فقط عدالت جنسیتی

مشاور وزیر کشور:

رویکرد دولت مردمی در حوزه زنان تحول‌گرا است

مشاور وزیر کشور گفت: داشتن رویکرد تحول‌گرا و تغییر دیدگاه نسبت به مسائل بانوان در اولویت و از موضوعات مهم سند تحول دولت مردمی در حوزه زنان است.
مشاور وزیر کشور گفت: داشتن رویکرد تحول‌گرا و تغییر دیدگاه نسبت به مسائل بانوان در اولویت و از موضوعات مهم سند تحول دولت مردمی در حوزه زنان است.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۵۳
خراسان رضوی _ جام جم آنلاین - دکتر زینب اختری در دوره بصیرت افزایی مدیران کل دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌های کشور به میزبانی استانداری خراسان رضوی، افزود: با توجه به این که نگاهمان به زنان نگاه فرابخشی است، باید رویکردمان در دفتر امور بانوان و خانواده تحولگرا باشد، لذا لازم بود تا سند تحول دولت مردمی تدوین شود.مدیر کل امور بانوان و خانواده وزارت کشور با تشریح سند تحول دولت مردمی در حوزه زنان اظهار داشت: در چرخش‌های تحول‌آفرین این سند، "زن و مرد مکمل" جایگزین زن و مرد جایگزین، "زن پشتیبان و پیشران جامعه" جایگزین زن حمایت پذیر و "برجسته‌سازی حقوق واقعی بانوان و همراه‌سازی جامعه" جایگزین تمرکز صرف بر مسائل برجسته حوزه بانوان شده است.
اختری بیان کرد: همچنین "اقتضاگرایی متناسب با زیست‌بوم فرهنگی و اجتماعی حوزه بانوان" جایگزین یکسان‌نگری حوزه بانوان و "واحد خانواده در طراحی نظامات آموزشی، فرهنگی، ‌اجتماعی و اقتصادی" جایگزین محوریت واحد فرد شده است.
مشاور وزیر کشور گفت: از جمله موضوعات کلان کشور با قابلیت پیشرانی بانوان می توان به فضای مجازی، زیست عفیفانه، اثرگذاری بر نسل آینده، افزایش کیفیت و کمیت محصولات، گردشگری، محیط‌زیست، سبک زندگی و نیز فرهنگ عمومی اشاره کرد.
اختری افزود: آسیب‌های اجتماعی بانوان، ازدواج آسان، اشتغال بانوان، بانوان سالمند، عفاف و حجاب، ورزش و تفریحات سالم، تحکیم خانواده و کاهش طلاق و تعلیم و تربیت نیز از جمله مسائل اولویت‌دار بانوان در موضوعات کلان کشور به شمار می‌روند.
مدیر کل امور بانوان و خانواده وزارت کشور در ادامه گفت: طبق چشمنداز دفتر امور بانوان وزارت کشور در سال ۱۴۱۴، این دفتر نهادی پیشرو، الگو، بالنده، بانشاط، به روز و دانش‌بنیان، تسهیل‌گر، میان‌دار، بسترساز و گفتمان‌ساز در تعالی اجتماعی بانوان در سطح کشور و سایر کشورهای اسلامی خواهد بود.
اختری با بیان اینکه رسالت این دفتر بسترسازی تعالی اجتماعی بانوان و خانواده از طریق تسهیل کنش اجتماعی بانوان است، گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عرصه بانوان و دختران، آموزش و انتقال دانش‌های روزآمد و برتر، بالندگی کنش اجتماعی بانوان و دختران از جمله مأموریت‌ها و وظایف کلی دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور به شمار می رود.
وی بیان کرد: دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور نقش میان‌داری نهادهای سیاست‌گذار، تسهیل‌گر، تنظیم‌گر و نهادهای ارائه‌دهنده خدمت را بر عهده دارد.
مشاور وزیر کشور تولید دانش و بینش در حوزه بانوان و خانواده را نخستین برنامه این دفتر در سال جاری عنوان کرد و افزود: طراحی و ترویج الگوی سوم زن مسلمان ایرانی و خانواده مطلوب، توان‌افزایی حلقه‌های میانی و فعالان اجتماعی پیشران حوزه بانوان و خانواده و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز، حمایت از نقش آفرینی حلقه‌های میانی و فعالان اجتماعی پیشران در عرصه های مزیت دار، حمایت از اجرای الگوهای عملیاتی در حوزه بانوان و خانواده، هدایت و راهبری و جهت‌دهی دفاتر امور بانوان و خانواده، توانمندسازی و اعتباربخشی به جایگاه مدیریتی بانوان و خانواده و نقش‌آفرینی موثر در اصلاح سیاست‌ها و قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین از دیگر برنامه ها در این راستا است.
مدیر کل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: در این راستا هفت کارگروه به نامهای تحکیم خانواده، زیست عفیفانه، کسب و کار پایدار، حقوق و مسوولیت‌های بانوان، جمعیت، نشاط اجتماعی، گفتمان‌سازی الگوی سوم تشکیل شده است.
نشست سه روزه  بصیرت افزایی مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور  امروز به میزبانی استان خراسان رضوی در مشهد آغاز شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها