ماهواره بر ذوالجناح در آستانه پرتاب

موتور فضایی کشور روشن می‌شود؟

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه فضایی امام‌خمینی (ره) از سوی منابع غربی طی روز‌های گذشته که نشان‌دهنده آماده‌سازی این پایگاه برای یک پرتاب فضایی است، خبرساز شده‌است.
کد خبر: ۱۳۷۰۲۳۴

به گزارش جام جم  آنلاین، براساس تصاویر منتشر شده، سکوی پرتاب شماره یک این پایگاه در حال آماده‌سازی برای پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح است؛ موضوعی که به صورت تلویحی توسط سخنگوی فضایی وزارت دفاع نیز تایید شده و گفته‌است پرتاب‌های آتی این ماهواره‌بر، تحقیقاتی خواهدبود.

آن‌گونه که سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع اعلام کرده، ماهواره‌بر ذوالجناح سه پرتاب تحقیقاتی خواهدداشت که یک پرتاب آن در بهمن ۹۹ انجام شده و دو پرتاب دیگر باقی مانده که در نهایت عملکرد مراحل مختلف ماهواره‌بر بررسی و ارزیابی می‌شود تا پس از تثبیت فناوری و اطمینان از عملکرد صحیح ماهواره‌بر، محموله‌های عملیاتی را در مدار قرار می‌دهد.

ماهواره‌بر ذوالجناح که از آن به عنوان نخستین ماهواره‌بر سوخت جامد ساخت کشورمان یاد می‌شود، ماهواره‌بری سه مرحله‌ای با سوخت جامد است که مرحله اول و دوم آن سوخت جامد و مرحله سوم آن سوخت مایع است.

موتور‌های سوخت جامد این ماهواره‌بر ۵۲تنی که ۲۵.۵متر هم طول آن است، مجموعا ۷۵تن نیروی رانش ایجاد می‌کنند که از این حیث قوی‌ترین موتور‌های سوخت جامد ساخته شده در کشورمان محسوب می‌شوند. قطر موتور‌های مراحل اول و دوم این ماهواره‌بر ۱.۵متر و قطر مرحله سوم آن ۱.۲۵متر است.

ذوالجناح با برخورداری از چنین مشخصاتی در صورت تثبیت فناوری و به کارگیری به عنوان یک پرتابگر عملیاتی، قادر خواهدبود محموله‌ای به وزن ۲۲۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد که این محموله می‌تواند یک ماهواره به وزن ۲۲۰کیلوگرم یا چند ماهواره با مجموع وزنی ۲۲۰ کیلوگرم باشد. بی‌نیازی به پایگاه ثابت پرتاب و امکان پرتاب از پرتابگر‌های متحرک، از بارزترین ویژگی‌های این ماهواره‌بر است؛ چراکه با این ویژگی می‌توان ذوالجناح را از نقاط مختلف کشور به فضا پرتاب کرد.
 
مزیت این قابلیت برخورداری از توان پرتاب ماهواره در زوایای میل مداری مختلف خواهدبود که خود این موضوع یکی از عوامل کلیدی در تشکیل منظومه‌های ماهواره‌ای است. به نظر می‌رسد با تشکیل جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم که پس از ۱۰سال تعطیلی انجام شد، هماهنگی میان بخش‌های مختلف فضایی کشور افزایش یافته و با نگاه موثر دولت به این حوزه، در سال ۱۴۰۱ باید شاهد پرتاب‌های فضایی قابل‌توجهی باشیم، پرتاب‌هایی که به نظر می‌رسد از روز‌های آینده شروع شوند.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها