روان شکافی

پیامدهای فضای مجازی در خانواده

یکی از مسائلی که این روزها والدین را نگران کرده‌ نحوه مطالعه و یادگیری دانش‌ آموزان است. با‌توجه به این‌که در سال‌ تحصیلی فعلی به دلیل همه‌گیری کووید 19 دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری مشغول یادگیری هستند، الزاما در تمام مقاطع تحصیلی به دسترسی و استفاده مداوم از اینترنت نیاز دارند.
یکی از مسائلی که این روزها والدین را نگران کرده‌ نحوه مطالعه و یادگیری دانش‌ آموزان است. با‌توجه به این‌که در سال‌ تحصیلی فعلی به دلیل همه‌گیری کووید 19 دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری مشغول یادگیری هستند، الزاما در تمام مقاطع تحصیلی به دسترسی و استفاده مداوم از اینترنت نیاز دارند.
کد خبر: ۱۳۱۵۸۸۸

همین مسأله در مورد دانش‌ آموزان، خصوصا سن نوجوان مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌است که از جمله می‌توان به استفاده همزمان کلاس‌های درسی و اپلیکیشن‌های فضای‌مجازی اشاره کرد.

برخی دانش‌آموزان حضور واقعی در کلاس‌ها ندارند و در روزهای پایانی سال‌تحصیلی نگرانی والدین در خصوص فرزندان‌شان افزایش یافته‌است.

همچنین تعدادی از دانش‌ آموزان به‌شدت به‌ فضای مجازی وابسته‌شده و مشغول انجام بازی‌ های آنلاین یا حضور در شبکه‌ های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف هستند و همین مسأله باعث ایجاد ناراحتی بین والدین و نوجوانان شده‌ است.

تغییر سبک زندگی نوجوانان و محدودیت‌های رفت‌وآمد ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شده‌ گرایش و وقت‌گذرانی در پیام‌رسان‌ها افزایش یابد. به‌دنبال این نوع گرایش، معاشرت‌های دانش‌آموزان با افرادی که شناختی نسبت به آنها ندارند، گسترش پیدا کرده‌است حتی نوع ادبیات گفتاری و رفتاری نوجوانان به‌شدت تحت تاثیر افراد فعال در این نوع پیام‌رسان‌ها قرارگرفته‌ و نابهنجاری‌ها، کج‌خلقی، پرخاشگری و وابستگی نوجوانان به‌مراتب شدت یافته‌است؛ از این رو لازم است والدین نظارت و مدیریت غیرمستقیم روی معاشرت‌های فرزندان‌شان داشته‌باشند و با همدلی و رفتار دوستانه، آگاهی‌های لازم را به‌صورت غیرسرزنشی به‌فرزند خود انتقال دهند. باید توجه داشت نوجوانان مایل به شنیدن نصیحت نیستند و نوع برخورد و گفت‌وگو با آنها باید متناسب با روحیات‌شان‌باشد.

دکتر مهرنوش دارینی - روان شناس و مشاور / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها