رئیس مجمع ملی صادرکنندگان در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد:

توزیع انبوه دام سبک در بازار در بهار 98

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان بابیان اینکه در واردات گوشت‌های منجمد کمبودی وجود ندارد گفت: به دلیل فصل زمستان و کمی زایش دام، همیشه مشکل کمبود گوشت در این فصل وجود داشته که با واردات خوب چند روز آینده هم گوشت تأمین می‌شود و هم التهاب قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۷۸
توزیع انبوه دام سبک در بازار در بهار 98

منصور پوریان در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به شرایط موجود بازار دام و اظهار کرد: موضوعی که چندهفته‌ای است منتشرشده کی بازار را ملتهب کرده است،‌ معمولاً همیشه در چنین دوره‌ای از سال، خصوصاً فصل زمستان به دلیل وضعیت شرایط جوی و زایش‌های دام در این فصل و پروار شدن بره‌های پاییز، در این دو ماه پایانی با کاهش دام مواجه می‌شدیم، نه‌تنها ایران بلکه در خیلی از کشورهای منطقه.

پوریان ادامه داد: وجود نوسانات ارزی هم در این شرایط، تقاضا برای دام زیاد می‌شود، از استرالیا هم که تولیدکننده توانمند دام و گوسفند است به دلیل زمستان و مواج شدن دریا معمولاً واردات دام کاهش پیدا می‌کند.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان با تأکید بر اینکه کمبود دام و کمتر شدن واردات و صادرات دام به کشورهای منطقه باعث می‌شود که قاچاق دام بیشتر شود گفت: برای کمتر شدن بحث قاچاق از ایران به سایر کشورهای متقاضی کنترل‌هایی صورت گرفته که تا حدودی هم موفق بوده است،اما با توجه به گسترش موضوع قاچاق با توجه به شرایط کشور بهتر بود که واردات و صادرات را به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شد تا اهرمی برای کنترل بازار باشد.

وی بابیان اینکه نوسان در بازار داخلی و در بخش قطعه فروشی زیاد است و منجر به گرانی در بازار گوشت و دام می‌شود تصریح کرد: واردات به‌خوبی در حال انجام است و تقاضا هم برای گوشت وارداتی بالا و نسبتاً خوب است، و البته گوشت‌های وارداتی ازنظر تعداد در وضعیت خوبی است و کمبودی وجود ندارد که این خود یکی از دلایل انصراف مردم از خرید گوشت تولید داخلی به‌واسطه وجود قیمت‌های بالا گران است.

به گفته پوریان همچنین با ابراز تأسف از به وجود صف‌های طولانی برای تهیه گوشت منجمد توسط مردم خاطرنشان کرد: وقتی فاصله قیمتی در یک بازار زیاد باشد چنین وضعیتی پیش می‌آید، وقتی قیمت گوشت گرم داخلی یک‌چیز است و قیمت گوشت منجمد وارداتی یک‌چیز دیگر این طبیعی است که تقاضا به سمت خرید ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر می‌رود کسی به سمت خرید گوشت داخلی نمی‌رود.

وی بابیان اینکه تمایل خرید مردم به گوشت وارداتی خطراتی را در پی دارد تأکید کرد: هر چه تقاضا برای تهیه و استفاده گوشت وارداتی بالا برود که انصراف مردم از خرید گوشت داخلی به دلیل قیمت بالا را به دنبال داشته باشد این کار درنهایت به تولیدکننده داخلی و دامدار ما ضرر می‌زند.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان گفت:‌ خوشبختانه سطح تولید دام کشور بالا است، بره‌ها و دام‌ها آماده توزیع هستند اما متأسفانه باوجوداین قیمت‌های بالا در سطح بازار، متأسفانه امکان عرضه دام وجود ندارد، بازار تقاضا چیزی را طلب می‌کند که مصرف‌کننده می‌خواهد، از سوی دیگر شایعات زیادی در این بخش ورود کرده است، باید گفت اگرچه ما در بخش تولید گوشت گرم به دلیل نوسان قیمت و واردات با اماواگرهایی روبرو بودیم اما آن‌قدر گوشت منجمد ذخیره‌شده که آماده سرازیر شدن به بازار است.

وی در واکنش به اتفاقات اخیر مانند عرضه گوشت باکارت ملی آن‌هم ماهی یک‌بار گفت: تمهیداتی از سوی شرکت پشتیبانی که سعی کرده سطح توزیع‌کنندگان خود را زیاد کند، اما شاهد بودیم که برخی افراد با برخی کارت‌های ملی افراد دیگر، گاهی 150 کارت روستایی بالای صد کیلو گوشت تهیه کنند، متأسفانه خیلی از افرادی که در صف هستند ممکن است مصرف خانوار نداشته باشند و بازهم جای تأسف است که شبکه توزیع گوشت توسط برخی افراد دلال که از این مراکز گوشت تهیه می‌کنند آسیب می‌بیند. و این نابسامانی ناشی از سیستم دلالی در این بازار است.

پوریان اظهار کرد: برخوردهای خوبی در این چند روز برای بحث قاچاق صورت گرفته هم در بخش واردات و هم بخش دریا، کنترل‌هایی هم در بخش استان‌ها آغازشده است، که ان‌شاءالله با واردات خوبی که در چند روز آینده به کشور خواهیم داشت شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان با تأکید بر اینکه بازار دام و گوشت کشور نیازمند داشتن برنامه برای کنترل قاچاق و قیمت است ادامه داد: باید سطح عرضه‌کننده‌ها مشخص باشد، و به واردکننده اجازه دهیم خودش گوشت منجمد وارد کند، که این کار مانع افزایش قیمت خواهد شد و به توزیع سرعت می‌بخشد.

وی افزود: در حال حاضر در کشور بیشترین مصرف‌کننده‌های گوشت، بیمارستان‌ها،‌ رستوران‌ها، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و نهادهایی این‌چنین هستند، گوشتی که ما وارد می‌کنیم برای مصارف خانگی است، پس باید شرایطی فراهم شود که این ارگان‌ها برای مصارف خودشان، بتوانند شخصاً گوشت از خارج از کشور وارد کنند، و نیاز مجموعه خودشان را تأمین کنند، قطعاً گوشت برای توزیع مردمی کافی خواهد بود، باید این ارگان‌ها باید وارد مذاکره شوند و برای خودشان گوشت وارد کنند البته به‌شرط آنکه این واردات نهادها وارد بازار مصرفی مردم نشود.

پوریان در پایان با اشاره به وجود دام زنده کافی تولیدشده در کشور می‌تواند در صورت وارد شدن به بازار از التهاب قیمت و وجود محصول بکاهد خاطرنشان کرد: دام سبک همیشه فصلی بوده است و یکی از دلایل کمبود دام، زمستان و آبستن شدن دام است، خوشبختانه دام‌های پاییز ما در شرایط مناسبی هستند و به وزن مناسب و شرایط جسمی مناسب رسیده‌اند و طبیعتاً باید قبل از فرارسیدن عید نوروز عرضه شود که این عرضه قطعاً بر بازار تأثیر خواهد گذاشت. ان‌شاءالله در بهار سال آتی شاهد عرضه انبوه بره در بخش دام‌پروری دام سبک باشیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها