استرالیا به دنبال ساخت ابربزرگراه 2000 کیلومتری برقی

اخیرا کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند، در چند دهه آتی سوخت‌های فسیلی را کنار خواهند گذاشت. استرالیا نیز بتازگی با اعلام برنامه‌هایش برای ساخت یک ابر بزرگراه برقی از پیوستن خود به این جریان خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۹۲
استرالیا به دنبال ساخت ابربزرگراه 2000 کیلومتری برقی

این بزرگراه به طول 2000 کیلومتر که در ساحل شرقی کوئینزلند قرار خواهد داشت و با هزینه سه‌ میلیون دلاری (11 میلیارد و 700 میلیون تومان) هم ساخته می‌شود، از بزرگ‌ترین بزرگراه‌هایی خواهد بود که عمدتا برای تردد خودروهای برقی ساخته می‌شود. 18 ایستگاه شارژ سریع در این بزرگراه ساخته خواهد شد که هرکدام قادر است یک خودرو را در مدت نیم‌ساعت شارژ کند.

این خبر را استیون مایلز، وزیر راه و محیط‌زیست استرالیا اعلام کرده است. این جاده از کنز آغاز شده، به شمال تا کولانگاتا و از آنجا به سوی غرب تا توومبا ادامه خواهد یافت. مایلز در بیانیه‌ای گفته: شاید این پروژه جاه‌طلبانه باشد، اما مایلیم تا افراد هر چه بیشتری را به استفاده از خودروهای الکتریکی ترغیب کنیم. 18 شهر در مسیر این بزرگراه خواهند بود که مرز جنوبی کشور را به مرز شمالی آن متصل خواهند کرد.

پس از احداث کامل این جاده، به منظور تقویت انگیزه استفاده از خودروهای برقی، تا چند وقت ایستگاه‌های شارژ به رایگان در اختیار مردم خواهد بود. انرژی این ایستگاه‌ها نیز همگی از انرژی‌های قابل بازیافت تامین خواهد شد که با توجه به آفتاب همیشه تابان سرزمین استرالیا نباید مشکلی از این حیث پیش بیاید.

استرالیا در حال حاضر ایستگاه‌های شارژ الکتریکی زیادی دارد، اما کمتر نمونه‌ای است که مانند ایستگاه‌های این بزرگراه قابلیت شارژ سریع داشته باشد.

بهیاد جعفری، مدیرعامل شورای خودروهای برقی در استرالیا می‌گوید: این اقدام، آمادگی و پذیرایی کوئینزلند را برای خودروهای الکتریکی نشان می‌دهد و نوید فرصت‌های تازه‌ای برای بهبود اقتصاد ما و ایجاد شغل‌های جدید است. من همه مسئولان سراسر استرالیا را تشویق می‌کنم به این جریان بپیوندند تا مشتری‌ها هم گزینه‌های بیشتری برای خرید خودرو داشته باشند و به سوی خودروهای ارزان‌تر و سالم‌تر سوق پیدا کنند.

چند پروژه مشابه در سراسر دنیا در دست انجام است. از جمله کمپانی تسلاموتورز در ایالات متحده که مدتی است مشغول ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع برای خودروهای برقی خود است. خوشبختانه این اواخر اقدامات بیشتری برای تحریم خودروهای آلوده‌ساز به عمل آمده و حالا که استرالیا هم در خط مقدم ترویج استفاده از خودروهای برقی حضور پیدا کرده، امید به آینده زمین بیشتر شده است.

مترجم: سیاوش شهبازی

جام‌جم

منبع: IFLScience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها